SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY USTALANIA OCEN Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 20 IM. KSIĘCIA JANA DOBREGO W OPOLU  

 

I. CELE OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO:

1. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w

tym zakresie.

2. Udzielania uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.

3. Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce.

4. Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o

postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia w trakcie

zebrań z rodzicami, konsultacji indywidualnych oraz posiedzeń rad pedagogicznych.

II. PRZEDMIOTEM OCENIANIA SĄ:

1. Umiejętności ruchowe

Ocenie podlega poprawność wykonania szczegółowych wymagań edukacyjnych dla

poszczególnych poziomów (klas).

2. Wiadomości z zakresu wychowania fizycznego

Nauczyciel może sprawdzić wiadomości ucznia w działaniu praktycznym np. poprzez

prowadzenie rozgrzewki, znajomości przepisów gier zespołowych, sędziowania,

znajomości zasad gier i zabaw ruchowych, umiejętność stosowania zasad bhp i zdrowego

stylu życia i innych fragmentów lekcji lub poprzez testy pisemne z zagadnień opisanych w

wymaganiach edukacyjnych na danym poziomie.

3. Sprawność fizyczna

Sprawność fizyczna badamy za pomocą testów i sprawdzianów przeznaczonych do

kontroli postępu i rozwoju psychofizycznego ucznia. Nie mogą one jednak być

narzędziem służącym do wystawiania ocen. Ocenie podlega postęp poziomu osiągniętych

zmian w stosunku do diagnozy wstępnej.

4. Zaangażowanie, aktywność, postawa ucznia, postęp oraz aktywność sportowa na

zajęciach

Nauczyciel na podstawie obserwacji frekwencji, zaangażowania, aktywności, starań i

wkładu pracy ocenia ucznia.

Przedmiotem oceniania są:

4.1. Systematyczność pracy na lekcjach.

Uczeń może być dwa razy w ciągu półrocza nieprzygotowany do zajęć (brak stroju),

każdy kolejny brak skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej.

4.2. Przygotowanie do zajęć.

Uczeń zobowiązany jest mieć na zajęciach wychowania fizycznego koszulkę typy T-

shirt, spodenki krótkie, lub długie, obuwie sportowe zmienne.

4.3. Czynny i aktywny udział w lekcjach.

Za zaangażowanie i aktywny udział uczeń premiowany jest „+” i „-” na lekcji. Za

zdobyte trzy „+” otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za trzy „-” ocenę niedostateczną.

4.4. Frekwencja ucznia na zajęciach.

Uczeń ma obowiązek regularnie uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego.

W przypadku uzyskania ponad 50 % nieobecności nieusprawiedliwionej na lekcjach,

może być nieklasyfikowany z powodu braku podstaw do ustalenia oceny śródrocznej

lub rocznej z przedmiotu. Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowi) mogą złożyć

do dyrektora szkoły wniosek o egzamin klasyfikacyjny, który przeprowadza się

zgodnie z zasadami zawartymi w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu.

4.5. Zdyscyplinowanie na lekcji.

4.6. Kultura osobista.

4.7. Postawa społeczna ucznia wobec koleżanek i kolegów.

4.8. Przestrzeganie zasad bhp podczas lekcji.

4.9. Przestrzeganie regulaminu korzystania z sali gimnastycznej i obiektów sportowych.

4.10. Organizacja i prowadzenie zajęć ruchowych na lekcjach.

4.11. Umiejętność współpracy w zespole.

4.12. Przestrzeganie zasad „fair play”.

4.13. Udział w pozalekcyjnych zajęciach SKS-u.

4.14. Udział w szkolnych zajęciach rekreacyjnych, np. tańca, czirliderek.

4.15. Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych.

4.16. Uprawianie sportu w sekcjach sportowych w formie zajęć pozalekcyjnych.

Oceny są dla uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) jawne i zrozumiałe, oparte na

kryteriach zasad oceniania.

5. Wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze

specyfiki zajęć

Ocena zawsze musi uwzględniać indywidualne predyspozycje i możliwości ucznia.

Nauczyciel ma obowiązek na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub

zaświadczenia lekarskiego dostosować wymagania do indywidualnych potrzeb

psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia

rozwojowe lub specjalne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostaniu tym

wymaganiom. Uczeń dysfunkcyjny oceniany jest według zasad z uwzględnieniem jego

dysfunkcji. Uczeń może być zwolniony z określonych ćwiczeń (częściowo lub na stałe)

przez dyrektora szkoły po przedłożeniu opinii o ograniczonych możliwościach

wykonywania przez niego tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej

opinii, zgodnie z „Procedurą uzyskiwania zwolnień z zajęć wychowania fizycznego” – zał.

nr 1. Uczeń może być zwolniony z pewnych zadań ruchowych ( z których nie jest

oceniany), po przedłożeniu ww. opinii. Uczeń może być zwolniony przez

nauczyciela w przypadku chwilowej niedyspozycji ( złe samopoczucie, kontuzja w szkole,

niedyspozycja uczennicy i inne).

III. WYMAGANIE EDUKACYJNE

Klasa IV

Piłka koszykowa:

– uczeń potrafi kozłować RP i RL w ruchu, ze zmianą ręki

– uczeń potrafi wykonać podania i chwyty piłki oburącz z miejsca i w ruchu

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Piłka siatkowa:

– uczeń potrafi wykonać zagrywkę sposobem dolnym

– uczeń potrafi wykonać odbicia piłki oburącz sposobem górnym i dolnym

– uczeń potrafi wykonać odbicia sposobem dolnym po rzucie współćwiczącego

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Lekkoatletyka:

– uczeń potrafi wykonać bieg na dystansie 60 m

– uczeń potrafi wykonać poprawnie start niski na komendy startera

– uczeń potrafi skok w dal sposobem naturalnym ze strefy z pomiarem odległości

– uczeń potrafi rzucić piłeczką palantową na odległość z uwzględnieniem techniki rzutu i siły

RR

– uczeń potrafi rzucić piłką lekarską 2 kg oburącz w tył z miejsca na odległość z

uwzględnieniem techniki rzutu

– uczeń potrafi wykonać bieg na dystansie 600 m z pomiarem czasu

Gimnastyka:

– uczeń potrafi wykonać przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego

– uczeń potrafi wykonać skok rozkroczny przez kozła

– uczeń potrafi wykonać stanie na rękach z pozycji niskiej

– uczeń potrafi wykonać przewrót w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego

Piłka ręczna:

– uczeń potrafi wykonać kozłowanie piłki oraz rzut z miejsca

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Piłka nożna:

– uczeń potrafi wykonać podanie, przyjęcie i prowadzenie piłki

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Tenis stołowy:

– uczeń potrafi ćwiczyć z wyczuciem piłeczki i rakietki

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grze szkolnej

Taniec:

– uczeń potrafi dostosować poznane ćwiczenia kształtujące do muzyki

– uczeń potrafi wykonać improwizację ruchową do muzyki

– uczeń potrafi ułożyć własny układ taneczny do muzyki

Unihock:

– uczeń potrafi podać i przyjąć piłeczkę z forhendu i bekhendu w miejsca w i ruchu

– uczeń potrafi prowadzić piłeczkę po prostej i w slalomie

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Badminton:

– uczeń potrafi wykonać ćwiczenia z wyczuciem lotki i paletki

– uczeń potrafi wykonać uderzenia proste górne

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Rozgrzewka:

– uczeń potrafi zorganizować i przeprowadzić zabawę lub grę ożywiającą

– uczeń potrafi wykonać rozgrzewkę biegową

– uczeń potrafi wykonać ćwiczenia kształtujące dotyczące wszystkich partii mięśniowych

(m. brzucha, grzbietu i posturalnych)

Klasa V

Piłka Koszykowa:

– uczeń potrafi wykonać kozłowanie ze zmianą ręki, tempa i kierunku

– uczeń potrafi wykonać podania i chwyty piłki oburącz w ruchu przy udziale obrońcy

– uczeń potrafi wykonać rzuty piłki do kosza z różnych pozycji

– uczeń potrafi wykonać dwutakt z prawej i lewej strony

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Piłka siatkowa:

– uczeń potrafi wykonać zagrywkę sposobem dolnym przez siatkę

– uczeń potrafi wykonać przyjmować prawidłowa postawę przy odbiciach sposobem górnym

i dolnym przez siatkę ze współćwiczącym

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Lekkoatletyka:

– uczeń potrafi wykonać bieg na dystansie 60 m

– uczeń potrafi wykonać poprawnie start niski na komendy startera

– uczeń potrafi skok w dal sposobem naturalnym ze strefy z pomiarem odległości

– uczeń potrafi rzucić piłeczką palantową na odległość z uwzględnieniem techniki rzutu i siły

– uczeń potrafi wykonać bieg na dystansie 600 m dziewcząt, ocena wytrzymałości

– uczeń potrafi wykonać bieg na dystansie 1000 m chłopców, ocena wytrzymałości

Gimnastyka:

– uczeń potrafi wykonać przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego

– uczeń potrafi wykonać skok rozkroczny przez kozła

– uczeń potrafi wykonać stanie na rękach z asekuracją nauczyciela

– uczeń potrafi wykonać przewrót w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego

Piłka ręczna:

uczeń potrafi wykonać zebranie piłki z podłoża, podanie, chwyt, rzut do bramki z wyskoku

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Piłka nożna:

– uczeń potrafi wykonać prowadzenie piłki slalomem zakończone strzałem na bramkę

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Tenis stołowy:

– uczeń potrafi ćwiczyć z wyczuciem piłeczki i rakietki

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Taniec:

– uczeń potrafi dostosować poznane ćwiczenia kształtujące do muzyki

– uczeń potrafi wykonać improwizację ruchową do muzyki

– uczeń potrafi ułożyć własny układ taneczny do muzyki

Unihock:

– uczeń potrafi podać i przyjąć piłeczkę z forhendu i bekhendu w miejsca w i ruchu

– uczeń potrafi prowadzić piłeczkę po prostej i w slalomie

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Badminton:

– uczeń potrafi wykonać ćwiczenia z wyczuciem lotki i paletki

– uczeń potrafi wykonać uderzenia proste górne

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Rozgrzewka:

– uczeń potrafi zorganizować i przeprowadzić zabawę lub grę ożywiającą

– uczeń potrafi wykonać rozgrzewkę biegową

– uczeń potrafi wykonać ćwiczenia kształtujące dotyczące wszystkich partii mięśniowych

(m. brzucha, grzbietu i posturalnych)

– uczeń potrafi wykonać

Klasa VI

Piłka koszykowa:

– uczeń potrafi wykonać kozłowanie ze zmianą ręki, tempa i kierunku oraz podania i chwyty

piłki w ruchu, podania sytuacyjne

– uczeń potrafi wykonać rzut piłki do kosza z różnych pozycji: z biegu i po kozłowaniu, z

biegu i po kozłowaniu slalomem, z miejsca,

– uczeń potrafi wykonać dwutakt z prawej lub z lewej strony

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Piłka siatkowa:

– uczeń potrafi wykonać zagrywkę sposobem górnym przez siatkę

– uczeń potrafi wykonać łączenie odbić piłki sposobem górnym i dolnym

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Lekkoatletyka:

– uczeń potrafi wykonać bieg na dystansie 60 m

– uczeń potrafi wykonać poprawnie start niski na komendy startera

– uczeń potrafi skok w dal sposobem naturalnym ze strefy z pomiarem odległości

– uczeń potrafi rzucić piłeczką palantową na odległość z uwzględnieniem techniki rzutu i siły

– uczeń potrafi wykonać bieg na dystansie 800 m dziewcząt, ocena wytrzymałości

– uczeń potrafi wykonać bieg na dystansie 1000 m chłopców, ocena wytrzymałości

Gimnastyka:

– uczeń potrafi wykonać przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego

prze daną przeszkodę

– uczeń potrafi wykonać przerzut bokiem z pozycji przodem

– uczeń potrafi wykonać przewrót w tył z przysiadu podpartego do rozkroku

– uczeń potrafi wykonać skok kuczny przez 4 części skrzyni, wykonany z nabiegu i po

odbiciu z odskoczni

Piłka ręczna:

– uczeń potrafi wykonać zebranie piłki z podłoża, kozłowanie slalomem, podanie, chwyt,

rzut po zwodzie pojedynczym

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Piłka nożna:

– uczeń potrafi wykonać prowadzenie piłki slalomem, podanie, przyjęcie, strzał na bramkę

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Tenis stołowy:

– uczeń potrafi ćwiczyć z wyczuciem piłeczki i rakietki

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Taniec:

– uczeń potrafi dostosować poznane ćwiczenia kształtujące do muzyki

– uczeń potrafi wykonać improwizację ruchową do muzyki

– uczeń potrafi ułożyć własny układ taneczny do muzyki

Unihock:

– uczeń potrafi podać i przyjąć piłeczkę z forhendu i bekhendu w miejsca w i ruchu

– uczeń potrafi prowadzić piłeczkę po prostej i w slalomie

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Badminton:

– uczeń potrafi wykonać ćwiczenia z wyczuciem lotki i paletki

– uczeń potrafi wykonać uderzenia proste górne

– uczeń potrafi zastosować poznane elementy techniki w grach, zabawach i mini grze

szkolnej

Rozgrzewka:

– uczeń potrafi zorganizować i przeprowadzić zabawę lub grę ożywiającą

– uczeń potrafi wykonać rozgrzewkę biegową

– uczeń potrafi wykonać ćwiczenia kształtujące dotyczące wszystkich partii mięśniowych

(m. brzucha, grzbietu i posturalnych)

– uczeń potrafi wykonać

IV. OCENIANIE

1. Skala ocen:

Celująca – 6

Bardzo dobra – 5

Dobra – 4

Dostateczna – 3

Dopuszczająca – 2

Niedostateczna – 1

2. Kryteria oceniania:

ocena celująca 1. Uczeń posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające ponad stawiane wymagania (w granicach podstawy programowej) 2. Bierze udział w zawodach sportowych, 3. Uczęszcza na zajęcia SKS-u lub klubu pozaszkolnego, 4. Jest pilny – wykazuje bardzo wysoką aktywność na zajęciach, 5. Ma nawyki higieniczno – zdrowotne. ocena bardzo dobra 1. Uczeń opanował pełny zakres wymaganych umiejętności i wiedzy, 2. Nie opuszcza lekcji wf-u, 3. Wykazuje wysoką aktywność na zajęciach, 4. Nie uchyla się od czynnego udziału w imprezach sportowo – rekreacyjnych. ocena dobra 1. Uczeń wykazuje dobrą aktywność fizyczną, 2. Nie opuszcza lekcji wf-u, 3. Wykazuje dużą aktywność na zajęciach, 4. Opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie relacji między elementami wiedzy i wychowania fizycznego. ocena dostateczna 1. Uczeń wykazuje się aktualną i systematyczną pracą na zajęciach, 2. Opanował podstawowe wymagania w zakresie umożliwiającym postęp w dalszym kontynuowaniu zajęć z wf-u, 3. Spełnia wymagania sprawnościowe w sposób wystarczający. ocena dopuszczająca 1. Uczeń ledwie spełnia wymagania sprawnościowe lub jest bliski spełnienia ich, 2. Nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych, 3. Wykazuje niską aktywność na zajęciach, 4. W ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności. ocena niedostateczna 1. Uczeń nie jest pilny i systematyczny, 2. Opuszcza lekcje wf-u, 3. Wykazuje znaczne braki w zakresie wychowania zdrowotnego. 3. Częstotliwość oceniania Częstotliwość oceniania uzależniona jest od realizowanej tematyki podczas zajęć wychowania fizycznego. Przyjmuje się, że: – sprawność motoryczna oceniana jest dwa razy w roku szkolnym ( we wrześniu i maju/czerwcu) – umiejętności ruchowe ocenia się na bieżąco od 3 do 6 razy w półroczu – wiadomości ocenia się na bieżąco, najczęściej w działaniu praktycznym – inne komponenty w zależności od potrzeb i możliwości, na bieżąco. 4. Sposoby dokumentowania ocen Oceny ze sprawności motorycznej, umiejętności, wiadomości i innych komponentów dokumentowane są w dzienniku nauczyciela prowadzącego zajęcia oraz w dzienniku lekcyjnym. 5. Poprawianie ocen bieżących Poprawianie ocen bieżących może nastąpić wówczas, gdy nauczyciel zaplanował do realizacji podobne treści programowe (poprawianie oceny wymaga ponownego rozstawienia odpowiedniego sprzętu sportowego). Chęć poprawy oceny należy zgłosić nauczycielowi wychowania fizycznego. Nauczyciel wyznaczy termin i sposób poprawy oceny. Daną ocenę można poprawić tylko jeden raz. Nieudana próba poprawienia oceny nie skutkuje obniżeniem poprawianej oceny. V. USTALANIE WARUNKÓW I TRYBU UZYSKANIA WYŻSZYCH NIŻ PRZEWIDYWANE SSEMESTRALNE I ROCZNE OCENY KLASYFIKACYJNE 1. Liczba nieobecności usprawiedliwionych ogółem na zajęciach z przedmiotu wychowanie fizyczne (z wyłączeniem chorób, potwierdzonych zwolnieniem lekarskim, zwolnieniem napisanym przez rodzica ucznia spowodowanym okresem rekonwalescencji po przebytej chorobie) nie może przekraczać 20 %. 2. Usprawiedliwienie wszystkich nieobecności na zajęciach. 3. Przystąpienie do wszystkich niezaliczonych testów sprawnościowych i testów z umiejętności ruchowych przewidzianych przez nauczyciela. 4. Uzyskanie ze wszystkich sprawdzianów ocen pozytywnych ( wyższych niż ocena niedostateczna) również w trybie poprawy oceny.

5. Podwyższenie proponowanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

6. Uczniowi, który wyraził chęć podwyższenia proponowanej rocznej oceny klasyfikacyjnej, nauczyciel danego przedmiotu wyznacza zakres obowiązującego

materiału oraz określa formę sprawdzianu sprawności motorycznej lub umiejętności fizycznych.

7. Przeprowadzenie sprawdzianu, o których mowa w ust. 6 odbywa się w terminie ustalonym przez nauczyciela. 8. Sprawdzian, o którym mowa w ust. 6 obejmuje zadania o stopniu trudności odpowiadającym ocenie, o którą ubiega się dany uczeń uwzględniając indywidualne możliwości ucznia ( predyspozycje ucznia, ograniczona możliwość uczestniczenia w zajęciach na podstawie opinii lekarza). 9. Uczniowi może nauczyciel podwyższyć proponowaną roczną ocenę klasyfikacyjną z wychowania fizycznego, gdy z przeprowadzonego sprawdzianu, uzyskał ocenę wyższą niż proponowana. 10. Wynik przeprowadzonego sprawdzianu nie może wpłynąć na obniżenie proponowanej oceny rocznej. VI. USTALENIE WARUNKÓW I SPOSOBÓW PRZEKAZYWANIA RODZICOM(PRAWNYM OPIEKUNOM) INFORMACJI O POSTĘPACH I TRUDNOŚCIACH W NAUCE

1. Nauczyciel informuje rodziców o poziomie osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w

tym zakresie w czasie ( oceny bieżące, śródroczne, roczne):

– zebrań z rodzicami

– konsultacji indywidualnych

– zespołów wychowawczych

– listownie za potwierdzeniem odbioru

– telefonicznie

– elektronicznie poprzez poczte e-mailową.

Na miesiąc przed radą klasyfikacyjną zatwierdzającą oceny semestralne i roczne, nauczyciel przedmiotu poprzez wychowawcę, informuje rodzica o przewidywanych dla ucznia ocenach śródrocznych lub rocznych. Rodzice są zobowiązani do pisemnego potwierdzenia wychowawcy, otrzymania zawiadomienia o ocenach.

Podstawa prawna:

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 83 poz. 562 z późn. zm.)

 

PROCEDURA UZYSKIWANIA ZWOLNIEŃ Z ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 20 IM. KSIĘCIA JANA DOBREGO W OPOLU >>

PODANIE O ZWOLNIENIE Z ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO>>