PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PRZYRODY W PSP NR 20 W OPOLU

Przedmiotowy system oceniania (PSO) uzupełnia i częściowo powtarza

Wewnątrzszkolny System Oceniania (WSO).

Obszary aktywności podlegające ocenie:

  1. Stosowanie pojęć przyrodniczych ze zrozumieniem

  2. Znajomość i stosowanie poznanych definicji i praw.

  3. Samodzielne lub w grupach przeprowadzenie rozumowań i wnioskowań ( np. z książką, na lekcji)

  4. Samodzielne lub w grupie przeprowadzanie doświadczeń, obserwacji i wnioskowań.

  5. Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach typowych, praktycznych

  6. Prace projektowe, długoterminowe.

  7. Aktywność na lekcjach, praca w grupach i wkład pracy ucznia

  8. Udział w kółku przyrodniczym, udział i wyniki w konkursach przyrodniczych

  9. Zadania domowe

  10. Prowadzenie zeszytu, posiadanie narzędzi i środków wymaganych na lekcji ( np. zeszyt ćwiczeń, podręcznik, przybory do pisania i rysowania)

Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów:

1. Formy aktywności:

– wypowiedzi pisemne:

  1. kartkówka ( niezapowiedziana praca obejmująca materiał z ostatnich 3 jednostek lekcyjnych, nie podlega poprawie)

  2. zadanie klasowe i sprawdzian (z określonego materiału, poprzedzony powtórzeniem, zapowiedziany i zapisany z tygodniowym wyprzedzeniem, trwa maksymalnie dwie lekcje – uczniowie z zaleconym dłuższym czasem wypowiedzi piszą dłużej o 10 – 15 min. Jeżeli uczeń opuści pracę klasową jest zobowiązany do jej napisania w terminie 2 tygodnie od powrotu do szkoły, nauczyciel ma obowiązek oceny pracy do 2 tygodni, jeżeli uczeń uzyskał ocenę niższą niż dostateczny ma prawo do jednorazowej poprawy pracy w terminie 2 tygodnie od daty oddania prac przez nauczyciela – poza swoimi lekcjami, do dziennika lekcyjnego wpisuje się ocenę z pracy i jej poprawy, nauczyciel ma obowiązek przechowywać prace do końca roku szkolnego, uczeń i rodzić ma prawo otrzymać pracę do wglądu)

  3. zadanie domowe ( zadania domowe podlegają sprawdzeniu ale nie zawsze ocenie, nauczyciel ocenia co najmniej dwa zadania domowe w ciągu semestru, uczeń jest zobowiązany do odrabiania zadań domowych w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, uczeń jest zobowiązany do odrobienia zadania domowego z lekcji na której nie był w ciągu tygodnia, uczeń ma prawo do otrzymania pełnego i prawidłowego rozwiązania zadania domowego, uczeń ma prawo do dodatkowych zadań domowych z oceną wpisana do dziennika na życzenie ucznia, nie zadaje się zadań domowych na okres ferii, świąt i niedziel; oceny z zadań domowych nie podlegają poprawie)

  4. zeszyt przedmiotowy oraz zeszyt ćwiczeń ( sprawdzany minimum raz w semestrze ale nie zawsze podlega ocenie, zeszyt musi zawierać wszystkie notatki z lekcji oraz zadania domowe, brak zeszytu/ćwiczeń oznacza brak zadania domowego jeżeli należy rozwiązać je w zeszycie/ćwiczeniach, ocena nie podlega poprawie)

  5. prace projektowe, długoterminowe (ocenie podlega poprawność merytoryczna pracy, staranność wykonania oraz terminowość oddania)

  6. samodzielna praca na lekcji (ocenie podlega konkretność oraz poprawne słownictwo)

  7. zajęcie wysokiego miejsca podczas udziału w konkursach przyrodniczych i ekologicznych

– wypowiedzi ustne:

a) odpowiedź ustna ( traw maksymalnie 15 minut – 20 dla uczniów z zaleconym wydłużonym czasem wypowiedzi, w wyjątkowych sytuacjach może mieć formę pisemna lub uczeń może być przepytany na osobności poza lekcja, uczeń ma prawo do pełnego uzasadnienia oceny, odpytywanie uczniów nie musi być zapowiedziane, odpytywanie obejmuje maksymalnie 3 ostatnie lekcje, ocena nie podlega poprawie)

b) aktywność na lekcji ( obejmuje pracę własna ucznia, udzielanie odpowiedzi i zadawanie pytań na forum klasy, pracę w grupie, udzielanie wyjaśnień kolegom, nikły brak aktywności i częste upominanie ucznia może skutkować ocena niedostateczna z aktywności na lekcji)

2. Uwagi o charakterze ogólnym:

– każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości

– oceniane są wszystkie formy aktywności

– uczeń ma prawo zgłosić 2 razy w semestrze nieprzygotowanie do lekcji – przed lekcja (brak zeszytu, przyborów, itp.)

– uczeń ma prawo zgłosić 2 razy w semestrze brak zadania domowego – przed lekcja (bez podania przyczyny)

– nie ocenia się ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej, chyba ze wyniki są satysfakcjonujące

– nie ocenia się ucznia do trzech dni po dłuższej i usprawiedliwionej nieobecności w szkole

– uczeń, który nie przystąpił do pisania pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym ani dodatkowym terminie może być oceniany na podstawie pracy napisanej w czasie dowolnie wybranym przez nauczyciela

– oceny są jawne

– po wykorzystaniu limitu braku zadnia i nieprzygotowanie do lekcji, za każde kolejne uczeń dostaje ocenę niedostateczną

– aktywność na lekcji jest oceniana „plusem” ( za piec „plusów” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą)

– przewidywana ocena półroczna i roczna nauczyciel podaje do wiadomości ucznia na 4 tygodnie przed klasyfikacja ( o ocenie niedostatecznej nauczyciel powiadamia opiekunów w formie pisemnej )

3. Skala ocen:

– oceny bieżące, z klasyfikacji półrocznej i rocznej ustala się w stopniach w następującej skali:

ocena celująca 6

ocena bardzo dobra 5

ocena dobra 4

ocena dostateczna 3

ocena dopuszczająca 2

ocena niedostateczna 1

Na ocenę klasyfikacyjną mają wpływ również: aktywność na lekcji i zaangażowanie w naukę. Czynniki te w szczególności są brane pod uwagę, gdy ocena jest pośrednia, np. 4,5.

Ocena klasyfikacyjna półroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen bieżących.

Stosowane kryteria procentowego wykonania zadań:

0% – 32% – niedostateczny

33% – 50% – dopuszczający

51% – 74% – dostateczny

75% – 89% – dobry

90% – 95% – bardzo dobry

96% – 100% – celujący

Uczeń posiadający opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej ma zapewnione dostosowanie form i metod pracy oraz sposobu sprawdzania wiedzy zgodnie z zaleceniami w/w opinii.