PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA ZAJĘCIA KOMPUTEROWE

KLASY 1 – 3

Pięć umiejętności, które uczeń powinien nabyć w trakcie całego cyklu (klasy 1-3).

  • Wykonywanie za pomocą komputera konkretnych zadań powiązanych z nauką w szkole

Uczniowie powinni w trakcie lekcji wykonywać za pomocą komputera ćwiczenia i prace związane treściowo z materiałem nauczania oraz przedstawiać ich wyniki.

  • Wykorzystywanie komputera do nauki, rozwijania zainteresowań i poszerzania wiedzy

Uczniowie powinni umieć posługiwać się programami komputerowymi odpowiednimi do ich wieku i poziomu rozwoju. Powinni także (z biegiem czasu) poznać typowe aplikacje wspomagające zarówno uczenie się, jak i prezentowanie wiadomości.

  • Umiejętność wyszukiwania informacji

Uczniowie powinni umieć zdobywać i porządkować potrzebne informacje, przekształcać je na użyteczne wiadomości i umiejętności, docelowo przedstawiać w zrozumiałej formie.

  • Przestrzeganie prawa i zasad współżycia

Uczniowie powinni szanować prace innych oraz używać zwrotów grzecznościowych, komunikując się ze sobą. Obejmuje to także zasady pracy w pracowni komputerowej, która ma służyć wszystkim jej użytkownikom, a także zasady wspólnej pracy przy komputerach i pomocy.

  • Radzenie sobie z używanym na lekcjach sprzętem i oprogramowaniem przystosowanym do możliwości ucznia

Uczniowie powinni bez problemów posługiwać się klawiaturą i myszą, korzystać z funkcji poznanego programu, posługiwać się paskami narzędzi, zachowywać w różnej formie (zapisywać, drukować) wyniki swojej pracy.

Opis wymagań, które uczeń powinien spełnić, aby uzyskać ocenę:

Poziom najwyższy

(cel) 6

Potrafi samodzielnie w pełni wykorzystać zdobyte wiadomości. Jest zawsze wzorowo przygotowany do zajęć. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające podczas pracy z przewidzianym programem komputerowym. Jest zaangażowany w pracę i przestrzega zasad bezpieczeństwa. Wykazuje zainteresowanie komputerami, zdobywa wysokie noty w konkursach informatycznych organizowanych na terenie szkoły, w konkursach międzyszkolnych. Prace ucznia są pomysłowe, dokładne, estetyczne, wykonane samodzielnie, sprawnie posługuje się programami komputerowymi. Samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu informatyki.
 

Poziom
bardzo wysoki
(bdb) 5

Potrafi w pełni wykorzystać zdobyte wiadomości i umiejętności (poznanie możliwości programu na którym pracuje. Operuje poznaną terminologią informatyczną. Wykazuje się dużą starannością i sumiennością, efektywnie wykorzystuje czas pracy.  Potrafi sprawnie obsługiwać komputer,  posługuje się myszą i klawiaturą, poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego. Tworzy teksty i rysunki, potrafi posługiwać się poznanymi programami  i grami edukacyjnymi. Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów.
Poziom wysoki

(db) 4

Wykonana praca jest zasadniczo samodzielna, lecz nie wyczerpuje zagadnienia i nie widać inwencji twórczej dziecka. Uczeń rozumie poznaną terminologię informatyczną i w znacznym stopniu nią się posługuje. Z pomocą nauczyciela umie  obsługiwać komputer,  posługuje się myszą i klawiaturą, poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego. Z pomocą nauczyciela tworzy teksty i rysunki, zna  programy i i gry  edukacyjne. Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów. Przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy.
Poziom średni
(dst) 3
Zna najważniejsze fakty dotyczące pracy z komputerem. Zna klawiaturę, spełnia wymagania podstawowe określone w programie. Jest mało samodzielny, czasami wymaga ukierunkowania. Z pomocą nauczyciela umie  obsługiwać komputer, ma kłopoty z posługiwaniem  się myszą i klawiaturą, nie zawsze poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego. Z pomocą nauczyciela tworzy teksty i rysunki, zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów. Prace wykonuje samodzielnie, ale niezbyt dokładnie i starannie.

Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas pracy z komputerem

Poziom minimalny (dop) 2 Posiada znaczne braki w zakresie wymagań podstawowych określonych w programie. Podczas wykonywania zadań wymaga mobilizacji i pomocy nauczyciela, popełnia liczne błędy zarówno w zakresie wiedzy merytorycznej jak i działania praktycznego. Ma trudności w posługiwaniu się niektórymi myszą i klawiaturą, myli podstawowe elementy zestawu komputerowego. Nie potrafi dłużej skoncentrować uwagi na wykonywanej pracy, wymaga ciągłej pomocy ze strony nauczyciela. Prace wykonuje niechętnie i niedbale, nie zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa.
Poziom niewystarczający
(ndst) 1
Nie posiadł wiedzy i umiejętności w zakresie wymagań podstawowych objętych programem. Nie potrafi wykonać zadań nawet z pomocą nauczyciela. Nie angażuje się w pracę. Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa.

U niektórych uczniów mogą się pojawić różnego rodzaju trudności w pracy przy komputerze. Mogą one wynikać ze słabszej koordynacji, precyzji ruchów, mniej sprawnego posługiwania się komputerowymi narzędziami lub z powodu wolniejszego tempa rozwoju w zakresie nabywania umiejętności czytania, pisania, wypowiadania się i liczenia. W takich przypadkach nauczyciel prowadzący dokona konsultacji z wychowawcą klasy, aby poznać przyczyny tych trudności i odpowiednio wspomagać uczniów. Uczniowie posiadający opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej będą mieli dostosowane wymagania edukacyjne wynikające z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i psychofizycznych ucznia obejmujące np. sposoby i metody pracy, sferę emocjonalno-motywacyjną, zachęcanie dowykonywania czynności, przydzielanie zadań, którymi uczeń może się wykazać.

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH DLA KLAS 4 -6

I. Podstawa programowa – zajęcia komputerowe

Cele kształcenia – wymagania ogólne:

1. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem; świadomość zagrożeń i ograniczeń

związanych z korzystaniem z komputera i Internetu.

2. Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

3. Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera

rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych liczbowych.

4. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera.

5. Wykorzystywanie komputera do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, a także do

rozwijania zainteresowań.

II. Sposoby sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów

Oceniane są:

1. Ćwiczenia wykonywane na lekcji. Ocenie podlega: – wykonanie wszystkich poleceń zgodnie z treścią; – stopień samodzielności wykonywania zadania; – pilność; – końcowy efekt pracy (jakość pracy); – umiejętność pracy w zespole;

2. Odpowiedzi ustne. Oceniany jest sposób rozumienia oraz stosowania podstawowych terminów informatycznych: najczęściej odpowiedź ustna związana jest z wypowiedziami uczniów w trakcie dyskusji i pracy przy komputerze.

3. Aktywność podczas pracy na lekcji. Ocenie podlega: – aktywność ucznia w czasie zajęć; – stopień zaangażowania podczas wykonywania zajęć; – zainteresowanie tematem lekcji; – przygotowanie dodatkowych materiałów do lekcji.

4. Kartkówki – zapowiedziane, obejmujące wiadomości z ostatnich zajęć – max 3 pytania

Przelicznik procentowy dla skali 1 – 6

– celujący (6) 96% – 100%
– bardzo dobry (5) 80% – 95%
– dobry (4) 69% – 79%
– dostateczny (3) 50% – 68%
– dopuszczający (2) 33% – 49%
– niedostateczny (1) 0% – 32%

 

5. Porządek na stanowisku pracy.

III. Opis wymagań, które uczeń powinien spełnić, aby uzyskać ocenę:

CELUJĄCĄ

Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania przewidziane w ramach lekcji i zadania dodatkowe. Bezbłędnie wykonuje ćwiczenia na lekcji, trzeba mu zadawać dodatkowe, trudniejsze zadania. Bierze udział w konkursach informatycznych, przechodząc w nich poza etap wstępny. Wykonuje dodatkowe prace informatyczne, takie jak przygotowanie pomocniczych materiałów na komputerze, pomoc innym nauczycielom w wykorzystaniu komputera na ich lekcjach.

BARDZO DOBRĄ

Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania przewidziane w ramach lekcji. Opanował wiadomości i umiejętności zawarte w programie zajęć komputerowych. Na lekcjach jest aktywny, pracuje systematycznie i potrafi pomagać innym w pracy. Zawsze zdąży wykonać ćwiczenia na lekcji i robi to bezbłędnie.

DOBRĄ

Uczeń samodzielnie wykonuje na komputerze nie tylko proste zadania. Opanował większość wiadomości i umiejętności, zawartych w programie zajęć komputerowych. Na lekcjach pracuje systematycznie i wykazuje postępy. Prawie zawsze zdąży wykonać ćwiczenia na lekcji i robi to niemal bezbłędnie.

W przypadku niższych stopni istotne jest to, czy uczeń osiągnął podstawowe umiejętności wymienione w podstawie programowej, czyli:

• Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem; świadomość zagrożeń i ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i internetu.

• Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.

• Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych liczbowych.

• Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera.

• Wykorzystywanie komputera do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, a także do rozwijania zainteresowań.

DOSTATECZNĄ

Uczeń potrafi wykonać na komputerze proste zadania, czasem z niewielką pomocą. Opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej zajęć komputerowych. Na lekcjach stara się pracować systematycznie, wykazuje postępy. Zazwyczaj zdąży wykonać ćwiczenia na lekcji.

DOPUSZCZAJĄCĄ

Uczeń czasami potrafi wykonać na komputerze proste zadania, opanował część umiejętności zawartych w podstawie programowej. Na lekcjach pracuje nie-systematycznie, jego postępy są zmienne, nie udaje mu się ukończyć wykonania niektórych ćwiczeń na lekcji. Braki w wiadomościach i umiejętnościach nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy i umiejętności informatycznych w toku dalszej nauki.

NIEDOSTATECZNĄ

Uczeń nie potrafi wykonać na komputerze prostych zadań. Nie opanował podstawowych umiejętności zawartych w podstawie programowej. Nie wykazuje postępów w trakcie pracy na lekcji, nie pracuje na lekcji lub nie uda-je mu się ukończyć wykonania ćwiczeń na lekcji. Nie ma wiadomości i umiejętności niezbędnych do kontynuowania nauki na wyższym poziomie.

Ile razy w semestrze uczeń może być nieprzygotowany do lekcji? Uczeń może być nieprzygotowany do lekcji dwa razy w semestrze. Swoje nieprzygotowanie powinien zgłosić nauczycielowi przed lekcją. To nie zwalnia go jednak z udziału w lekcji (jeśli to konieczne, na lekcji powinni pomagać mu koledzy i nauczyciel).

Ile razy w semestrze uczeń może nie posiadać zeszytu i podręcznika?

Uczeń może dwa razy w semestrze zgłosić brak zeszytu i podręcznika/łącznie/. Swoje braki powinien zgłosić nauczycielowi przed lekcją. To nie zwalnia go jednak z udziału w lekcji.

Elementy oceniane systematycznie

Przez 3 lata nauki należy przede wszystkim oceniać następujące elementy:

prawidłową postawę w trakcie pracy przy komputerze, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wady postawy;

styl pracy podczas lekcji (szczególnie w klasach o zróżnicowanym poziomie ważne jest, aby w ocenie uwzględnić stopień zaangażowania ucznia w wykonywanie zadania);

ogólny rezultat pracy widoczny na ekranie;

radzenie sobie z wykonywanym ćwiczeniem – zrozumienie poleceń i poprawność ich wykonania, tempo pracy;

stopień biegłości w posługiwaniu się sprzętem i oprogramowaniem (przyrost umiejętności);

aktywność w trakcie lekcji i udział w dyskusjach o rozwiązywanych problemach;

stosowanie się do zasad regulujących korzystanie z pracowni i oprogramowania,

umiejętność współpracy z innymi przy wykonywaniu wspólnego zadania lub pomaganiu sobie nawzajem.

U niektórych uczniów mogą się pojawić różnego rodzaju trudności w pracy przy komputerze. Mogą one wynikać ze słabszej koordynacji, precyzji ruchów, mniej sprawnego posługiwania się komputerowymi narzędziami lub z powodu wolniejszego tempa rozwoju. W takich przypadkach nauczyciel prowadzący dokona konsultacji z wychowawcą klasy, aby poznać przyczyny tych trudności i odpowiednio wspomagać uczniów. Uczniowie posiadający opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej będą mieli dostosowane wymagania edukacyjne wynikające z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i psychofizycznych ucznia obejmujące np. sposoby i metody pracy, sferę emocjonalno-motywacyjną, zachęcanie do wykonywania czynności, przydzielanie zadań, którymi uczeń może się wykazać.