PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI  OBOWIĄZUJĄCY W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 20 W OPOLU

I. Formy sprawdzania i oceniania bieżącego wiedzy i umiejętności uczniów.

Nauczyciel na lekcjach matematyki może stosować następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia:

  1. odpowiedzi ustne

  2. prace pisemne w klasie:

    • kartkówka dotyczy 3 ostatnich tematów, zagadnień; bez zapowiedzi; czas trwania do 20 minut;

    • sprawdzian zapowiedziany na tydzień przed terminem, potwierdzony wpisem w dzienniku, czas trwania do 45 minut;

    • praca klasowa, obejmuje materiał z całego działu, zapowiedziana z tygodniowym wyprzedzeniem, poprzedzona wpisem do dziennika, lekcją powtórzeniową; czas trwania 45 minut;

    • prace domowe: ćwiczenia, notatki,

  1. aktywność na lekcji:

  • praca w grupach(organizacja pracy w grupie, komunikacja w grupie, zaangażowanie, sposób prezentacji, efekty pracy);

  • częste zgłaszanie się w czasie lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi;

  • rozwiązywanie zadań dodatkowych na lekcji,

  1. aktywność pozalekcyjna:

  1. aktywny udział w pracach koła matematycznego,

  2. udział w konkursach matematycznych.

  1. Zasady ogólne:
  1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.

  2. Uczeń ma prawo do dwukrotnego zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji w ciągu semestru, jest to odnotowane w dzienniku lekcyjnym (brak przygotowania merytorycznego, brak przyrządów geometrycznych lub brak zeszytu).

  3. Dodatkowo uczeń może dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić brak odrobionej pracy domowej.

  4. Nie ocenia się ucznia do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.

  5. Prace klasowe i sprawdziany są obowiązkowe.

  6. Nauczyciel w porozumieniu z uczniami ustala jeden dodatkowy termin po każdej pracy klasowej i sprawdzianie, w czasie którego uczniowie mogą poprawić ocenę, a uczniowie nieobecni na pracy klasowej/sprawdzianie powinni ja napisać. Termin ten może być ustalony po lekcjach ucznia.

  7. Ocena otrzymana z poprawy jest wpisywana do dziennika obok wcześniej otrzymanej oceny.

  8. Uczeń, który nie przystąpił do pisania pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym ani dodatkowym terminie mogą być ocenieni na podstawie pracy przez nauczyciela w dowolnym czasie.

  9. Kartkówki, odpowiedzi ustne nie podlegają poprawie.

przelicznik procentowy

– celujący (6) 96% – 100%
– bardzo dobry (5) 80% – 95%
– dobry (4) 69% – 79%
– dostateczny (3) 50% – 68%
– dopuszczający (2) 33% – 49%
– niedostateczny (1) 0% – 32%

Kryteria ocen

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • Posiadł wiedzę i umiejętności obejmujące pełny zakres programu nauczania matematyki w danej klasie;

  • Samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia;

  • Biegle posługuje się zdobytymi umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych;

  • do celu umie dochodzić w różny sposób;

  • Potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;

  • Umie wyjaśnić poprawnym językiem matematycznym rozwiązanie zadania;

  • potrafi ocenić treść zadania w których jest brak pewnych danych lub nadmiar pewnych danych lub dane są sprzeczne;

  • Jego dodatkowa wiedza jest wynikiem samodzielnej pracy i samodzielnych poszukiwań różnych rozwiązań problemów matematycznych;

  • Korzysta z dodatkowych źródeł informacji, które wykraczają poza treści omawiane na lekcjach;

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania matematyki w danej klasie;

  • Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami;

  • Samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania;

  • Sprawnie korzysta ze wskazówek nauczyciela podczas rozwiązywania zadań nietypowych o podwyższonym stopniu trudności;

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • Opanował zdecydowaną większość wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie;

  • Poprawnie stosuje wiadomości;

  • Potrafi poprawnie korzystać ze wszystkich poznanych praw działań oraz definicji, umie obliczać niewiadome występujące w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu, dzieleniu;

  • Potrafi samodzielnie rozwiązywać typowe zadania, dotyczące życia codziennego (wydatki rodzinne, zużycie prądu, wody, gazu itp.);

  • Zadania o stopniu trudniejszym wykonuje pod kierunkiem nauczyciela;

  • Zadania wykonuje starannie i w sposób przemyślany i jasny;

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń który:

  • Opanował umiejętności i wiadomości w stopniu zadowalającym;

  • Wykonuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności;

  • Opanował proste uniwersalne umiejętności dające się wykorzystać podczas rozwiązywania zadań przydatnych w życiu;

  • Zna i potrafi zastosować praktycznie podstawowe umiejętności;

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • Ma braki w opanowaniu programu, ale te braki nie przekraczają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z matematyki w ciągu dalszej nauki;

  • Rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;

  • Stara się w miarę swoich możliwości pracować na lekcji i odrabiać zadania domowe;

  • Bierze udział w zajęciach zespołu wyrównawczych;

  • Przy pomocy nauczyciela potrafi wykorzystać podstawowe umiejętności i zastosować prawa działań;

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania matematyki w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach nie pozwalają na dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu;

  • Nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela;

  • Wykazuje lekceważący stosunek do przedmiotu, nie pracuje na lekcji, przeszkadza, nie przynosi przyrządów;

  • Nie odrabia prac domowych;

Dla uczniów posiadających opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej wymagania edukacyjne wynikające z programu nauczania zostaną dostosowane do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i psychofizycznych.

Małgorzata Jackowska

Alicja Kopij – Jakubowska