I. Formy sprawdzania i oceniania bieżącego wiedzy i umiejętności uczniów.
Nauczyciel na lekcjach matematyki może stosować następujące formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia:
-
odpowiedzi ustne
-
prace pisemne w klasie:
-
kartkówka dotyczy 3 ostatnich tematów, zagadnień; bez zapowiedzi; czas trwania do 20 minut;
-
sprawdzian zapowiedziany na tydzień przed terminem, potwierdzony wpisem w dzienniku, czas trwania do 45 minut;
-
praca klasowa, obejmuje materiał z całego działu, zapowiedziana z tygodniowym wyprzedzeniem, poprzedzona wpisem do dziennika, lekcją powtórzeniową; czas trwania 45 minut;
-
prace domowe: ćwiczenia, notatki,
-
-
aktywność na lekcji:
-
praca w grupach(organizacja pracy w grupie, komunikacja w grupie, zaangażowanie, sposób prezentacji, efekty pracy);
-
częste zgłaszanie się w czasie lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi;
-
rozwiązywanie zadań dodatkowych na lekcji,
-
aktywność pozalekcyjna:
-
aktywny udział w pracach koła matematycznego,
-
udział w konkursach matematycznych.
- Zasady ogólne:
-
Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
-
Uczeń ma prawo do dwukrotnego zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji w ciągu semestru, jest to odnotowane w dzienniku lekcyjnym (brak przygotowania merytorycznego, brak przyrządów geometrycznych lub brak zeszytu).
-
Dodatkowo uczeń może dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić brak odrobionej pracy domowej.
-
Nie ocenia się ucznia do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
-
Prace klasowe i sprawdziany są obowiązkowe.
-
Nauczyciel w porozumieniu z uczniami ustala jeden dodatkowy termin po każdej pracy klasowej i sprawdzianie, w czasie którego uczniowie mogą poprawić ocenę, a uczniowie nieobecni na pracy klasowej/sprawdzianie powinni ja napisać. Termin ten może być ustalony po lekcjach ucznia.
-
Ocena otrzymana z poprawy jest wpisywana do dziennika obok wcześniej otrzymanej oceny.
-
Uczeń, który nie przystąpił do pisania pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym ani dodatkowym terminie mogą być ocenieni na podstawie pracy przez nauczyciela w dowolnym czasie.
-
Kartkówki, odpowiedzi ustne nie podlegają poprawie.
przelicznik procentowy
– celujący (6) 96% – 100%
– bardzo dobry (5) 80% – 95%
– dobry (4) 69% – 79%
– dostateczny (3) 50% – 68%
– dopuszczający (2) 33% – 49%
– niedostateczny (1) 0% – 32%
Kryteria ocen
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
-
Posiadł wiedzę i umiejętności obejmujące pełny zakres programu nauczania matematyki w danej klasie;
-
Samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia;
-
Biegle posługuje się zdobytymi umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych;
-
do celu umie dochodzić w różny sposób;
-
Potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
-
Umie wyjaśnić poprawnym językiem matematycznym rozwiązanie zadania;
-
potrafi ocenić treść zadania w których jest brak pewnych danych lub nadmiar pewnych danych lub dane są sprzeczne;
-
Jego dodatkowa wiedza jest wynikiem samodzielnej pracy i samodzielnych poszukiwań różnych rozwiązań problemów matematycznych;
-
Korzysta z dodatkowych źródeł informacji, które wykraczają poza treści omawiane na lekcjach;
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania matematyki w danej klasie;
-
Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami;
-
Samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania;
-
Sprawnie korzysta ze wskazówek nauczyciela podczas rozwiązywania zadań nietypowych o podwyższonym stopniu trudności;
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
Opanował zdecydowaną większość wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie;
-
Poprawnie stosuje wiadomości;
-
Potrafi poprawnie korzystać ze wszystkich poznanych praw działań oraz definicji, umie obliczać niewiadome występujące w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu, dzieleniu;
-
Potrafi samodzielnie rozwiązywać typowe zadania, dotyczące życia codziennego (wydatki rodzinne, zużycie prądu, wody, gazu itp.);
-
Zadania o stopniu trudniejszym wykonuje pod kierunkiem nauczyciela;
-
Zadania wykonuje starannie i w sposób przemyślany i jasny;
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń który:
-
Opanował umiejętności i wiadomości w stopniu zadowalającym;
-
Wykonuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności;
-
Opanował proste uniwersalne umiejętności dające się wykorzystać podczas rozwiązywania zadań przydatnych w życiu;
-
Zna i potrafi zastosować praktycznie podstawowe umiejętności;
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
-
Ma braki w opanowaniu programu, ale te braki nie przekraczają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z matematyki w ciągu dalszej nauki;
-
Rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
-
Stara się w miarę swoich możliwości pracować na lekcji i odrabiać zadania domowe;
-
Bierze udział w zajęciach zespołu wyrównawczych;
-
Przy pomocy nauczyciela potrafi wykorzystać podstawowe umiejętności i zastosować prawa działań;
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
-
Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania matematyki w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach nie pozwalają na dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu;
-
Nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela;
-
Wykazuje lekceważący stosunek do przedmiotu, nie pracuje na lekcji, przeszkadza, nie przynosi przyrządów;
-
Nie odrabia prac domowych;
Dla uczniów posiadających opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej wymagania edukacyjne wynikające z programu nauczania zostaną dostosowane do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i psychofizycznych.
Małgorzata Jackowska
Alicja Kopij – Jakubowska