PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKÓW OBCYCH DLA KLAS I – III SP ZGODNY Z NOWĄ PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ

W klasach I – III szkoły podstawowej obowiązuje następujący system oceniania:

  • Uczniowie oceniani są głównie z pracy na lekcji (odpowiedzi ustne, wykonane prace, czytanie), czasem z prac domowych. Uczniowie podczas zajęć mogą być nagradzani znaczkami.

  • Systematyczne sprawdzanie wiedzy uczniów ma miejsce po zakończeniu każdego rozdziału z podręcznika.

  • Na początku klasy I sprawdzanie wiedzy uczniów odbywa się głównie w formie ustnej lub rysunkowej. W przypadku, gdy uczniowie w odpowiednim stopniu opanują pisanie, dopuszcza się możliwość pisemnego sprawdzenia wiadomości, zgodnie z możliwościami uczniów. Gdy zbliża się koniec rozdziału, uczniowie są zawsze uprzedzani dokładnie, jaki materiał i kiedy będzie od nich wymagany.

  • Uczniowie mają obowiązek nosić podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt w linie, lub kratkę, oraz teczkę, w której ma obowiązek nosić: wykonane gry w kopertach, wykonane prace, materiały otrzymane od nauczyciela (ksera).

  • Uczniowie mogą trzy razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie bez podania przyczyn. Ciągłe nieprzygotowanie ucznia do lekcji może być podstawą do obniżenia oceny ucznia.

  • Ocena śródroczna i roczna jest oceną opisową. Obejmuje ona następujące poziomy:

6 – poziom najwyższy

5 – poziom bardzo wysoki

4 – poziom wysoki

3 – poziom średni

2 – poziom minimalny

1 – poziom niewystarczający do kontynuacji dalszej nauki

  • Przy ocenianiu bieżącym oprócz oceny opisowej stosuje się symbole cyfrowe:

1, 2, 3, 4, 5, 6.

  • Przyjmuje się następujące kryteria oceniania uczniów z języków obcych:

Przedmiotowy system oceniania z języków obcych na poszczególne oceny

6 – Uczeń osiąga poziom najwyższy, jeśli doskonale opanował wiedzę objętą programem nauczania. Bezbłędnie opanował słownictwo, rozumie polecenia nauczyciela, wypowiada się słowami, a nawet zdaniami, uważnie słucha, samodzielnie zadaje pytania. Opanował doskonałą sprawność czytania i pisania pojedynczych wyrazów i krótkich zdań. Jest bardzo aktywny na lekcjach, prezentuje efekty samodzielnej pracy wynikające z własnych zainteresowań, wykonuje nieobowiązkowe zadania, jest terminowy, pilny i zawsze przygotowany do zajęć.

5 – Uczeń osiąga poziom bardzo wysoki, jeśli bardzo dobrze opanował wiedzę objętą programem nauczania, pracuje systematycznie na każdej lekcji i w domu, z łatwością rozpoznaje poznane słownictwo, rozumie polecenia nauczyciela, wypowiada się słowami, a nawet zdaniami, zadaje proste pytania. Rozumie krótkie teksty oraz opanował czytanie i pisanie pojedynczych wyrazów i krótkich zdań (w klasie I pojedynczych wyrazów po śladzie). Dodatkowo uczeń taki musi być zawsze przygotowany do lekcji i terminowy.

4 – Uczeń osiąga poziom wysoki, jeśli pracuje systematycznie na każdej lekcji i w domu, opanował umiejętności umiarkowanie trudne, ale i niezbędne w dalszej nauce, rozpoznaje słownictwo bez większych trudności, rozumie ogólny sens historyjek, podczas czytania i pisania popełnia nieliczne błędy uczeń dobrze opanował słownictwo, rozumie proste słowa, uważnie słucha, przepisuje poprawnie. Rozumie proste polecenia, potrafi przeczytać i napisać poznane wyrazy.

3 Uczeń osiąga poziom średni, jeśli opanował wiadomości i umiejętności na poziomie zadowalającym, stara się pracować w miarę systematycznie i doskonalić w sobie tę cechę, potrafi zastosować poznane wiadomości w sytuacjach typowych według poznanego wzoru. Uczeń w sposób dostateczny opanował słownictwo, jednak ma kłopoty ze zrozumieniem nauczyciela oraz z wypowiadaniem prostych słów. Nie potrafi samodzielnie napisać poznanych wyrazów. Uzupełnia regularnie wszelkie braki.

2 Uczeń osiąga poziom minimalny, jeśli materiał objęty programem opanował w stopniu pozwalającym na kontynuowanie nauki na kolejnym poziomie, niechętnie jednak uczestniczy w lekcji, często jest nieprzygotowany, opanował tylko niektóre słowa, przepisuje ze wzoru robiąc przy tym dużo błędów. Ma kłopoty ze zrozumieniem nauczyciela oraz z przeczytaniem poznanych wyrazów.

1 – Uczeń nie osiąga minimalnego poziomu – poziom niewystarczający do kontynuacji dalszej nauki, jeśli braki wiedzy uniemożliwiają dalsze kontynuowanie nauki. Ponadto, nie rozumie poleceń nauczyciela, ma kłopoty ze zrozumieniem prostych słów, gdy je zobaczy lub usłyszy. Nie potrafi powtórzyć prostych wyrazów za nauczycielem. W czasie lekcji jest całkowicie bierny, nie wykazuje zadowalającej aktywności poznawczej i chęci do pracy.

  • Wymagania procentowe z prac kontrolnych na daną ocenę:

%

Ocena

100 – 98 %

6 (celująca)

97 – 80 %

5 (bardzo dobra)

79 – 69 %

4 (dobra)

68 – 50 %

3 (dostateczna)

49 – 33 %

2 (dopuszczająca)

32 – 0 %

1 (niedostateczna)

  • Wymagania procentowe z prac kontrolnych na daną ocenę dla uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną:

%

Ocena

100 – 90 %

6 (celująca)

89 – 71 %

5 (bardzo dobra)

70 – 50 %

4 (dobra)

49 – 36 %

3 (dostateczna)

35 – 26 %

2 (dopuszczająca)

25 – 0 %

1 (niedostateczna)

UWAGA: Dla uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wymagania są dostosowane do aktualnych możliwości ucznia.