PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA HISTORII I SPOŁECZEŃSTWA DLA KLAS IV-VI W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 20 IM. Księcia Jana Dobrego W OPOLU

I. SPOSÓB INFORMOWANIA O WYMAGANIACH NA POSZCZEGÓLNE OCENY

– przekazywana przez nauczyciela informacja ustna w pierwszym tygodniu nauki (informacje uzupełniające można przekazać, na prośbę ucznia, na początku II semestru).

– informacje w formie zapisanej znajdują się u każdego nauczyciela danego przedmiotu (dostępne podczas spotkań indywidualnych lub zebrań ogólnych z rodzicami; umieszczone na stronie internetowej szkoły).

II. SKALA OCEN

Oceny uzyskane przez uczniów w ciągu roku szkolnego wyrażone są oceną szkolną:

1-niedostateczny

2-dopuszczający

3 dostateczny

4-dobry

5-bardzo dobry

6-celujący

III. KONTROLA I OCENA

Kontroli i ocenie podlegają prace pisemne, wypowiedzi ustne i prace praktyczne.

1. Pisemne:

– odpowiedź na pytania,

– sprawdziany,

– rozwiązywanie wskazanych zadań,
w tym zadań domowych, wykonywanie ćwiczeń,

– kartkówki (mogą być niezapowiedziane,
dotyczą materiału z 3ostatnich lekcji lub bieżącej lekcji).

2. Ustne:

– odpowiedzi ustne (z trzech ostatnich lekcji),

– kilkuzdaniowa wypowiedź,

– udział w dyskusji,

– prezentacja pracy własnej lub grupy.

3. Praktyczne:

– wytwory pracy, np. praca plastyczna,

– posługiwanie się mapą, atlasem, tekstem źródłowym,

– współpraca w grupie.

Ocenie podlegają ponadto:

– aktywność na lekcji (3 plusy – ocena bardzo dobra, 3 minusy – ocena niedostateczna). Przez aktywność na lekcji rozumie się częste zgłaszanie się ucznia i udzielanie poprawnych odpowiedzi, wykonywanie dodatkowych zadań i prac w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach itp.

– zeszyt ćwiczeń,

– zeszyt przedmiotowy,

– dodatkowe prace, np. referaty, itp.

IV. WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLNE W KLASYFIKACJI SEMESTRALNEJ I ROCZNEJ

Kryteria oceniania osiągnięć uczniów

Aby uzyskać ocenę:

dopuszczającą – uczeń powinien wykazać się znajomością elementarnej wiedzy, wyjaśniać z pomocą nauczyciela znaczenie podstawowych terminów historycznych, dokonywać opisów przeszłości i porównywać ją z teraźniejszością na podstawie materiałów ilustracyjnych; z większości sprawdzianów uczeń otrzymał dwójki.

dostateczną – uczeń powinien posiadać podstawową wiedzę faktograficzną, czytać teksty ze zrozumieniem, dostrzegać związki teraźniejszości z przeszłością, opanować najprostsze umiejętności przedmiotowe, takie jak: dokonywanie oceny zdarzenia, opis, porównanie, określanie, w którym wieku rozegrało się dane wydarzenie, porządkowanie zdarzeń w kolejności chronologicznej, odczytywanie daty wydarzenia z osi czasu; z większości sprawdzianów uczeń otrzymał trójki.

dobrą – uczeń powinien opanować wiedzę faktograficzną na poziomie ponadpodstawowym, wykazywać się aktywnością na lekcjach, wyrażać własną opinię, dostrzegać ciągłość rozwoju kulturalnego i cywilizacyjnego, integrować wiedzę uzyskaną z różnych źródeł, samodzielnie poszukiwać informacji o swoim regionie i rodzinnej miejscowości, umiejętnie posługiwać się mapą, odczytywać wiadomości z wykresów i tabel; z większości sprawdzianów uczeń otrzymał czwórki.

bardzo dobrą – uczeń musi wykazać się nie tylko dużą wiedzą, lecz także zrozumieniem procesów historycznych; powinien również samodzielnie wyciągać wnioski, ujmować treści historyczne w związki przyczynowo-skutkowe, krytycznie odnosić się do wydarzeń z przeszłości oraz porównywać epoki i okresy; z większości sprawdzianów uczeń otrzymał piątki.

celującą – uczeń powinien samodzielnie rozwijać swoje zainteresowania i wykazywać się wiedzą

programową, uczestniczyć w pracach przedmiotowych kółek zainteresowań, łączyć i wykorzystywać wiadomości z różnych dziedzin, brać udział w konkursach przedmiotowych. Z większości sprawdzianów uczeń otrzymał szóstki.

Uczeń otrzyma zaś ocenę niedostateczną, jeżeli:

 nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń wymagających zastosowania podstawowych umiejętności;

nie opanował minimum wiadomości programowych.

z większości sprawdzianów uczeń otrzymał jedynkę.

Ocena śródroczna (końcoworoczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen bieżących.

V. WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY DLA UCZNIÓW Z DYSFUNKCJAMI

Obniżenie wymagań według zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej.

W stosunku do uczniów z dostosowaniem wymagań edukacyjnych (stwierdzone i zapisane w opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną) są stosowane ułatwienia.

VI. PROWADZENIE I OCENA ZESZYTÓW ĆWICZEŃ, ZESZYTÓW PRZEDMIOTOWYCH

• Uczniowie zobowiązani są do prowadzenia zeszytu ćwiczeń ( w klasie IV, V i VI) oraz zeszytu przedmiotowego (w każdej klasie).

• Każdy zeszyt ćwiczeń sprawdzany jest pod względem kompletności notatek, ich poprawności merytorycznej, estetyki.

• Uczeń ma obowiązek uzupełniania notatek w zeszycie za czas swojej nieobecności. Termin uzupełnienia notatek uczeń uzgadnia z nauczycielem.

• W ciągu semestru każdy uczeń otrzymuje ocenę za prowadzenie zeszytu ćw. (dwa razy w ciągu roku szkolnego).

VII. ZADAWANIE I OCENA PRAC DOMOWYCH

Celem zadawania prac domowych jest rozwijanie zainteresowań ucznia, motywacja do nauki,

organizacja i planowanie samouczenia się, powtórzenia materiału.

• Uczeń ma obowiązek systematycznego odrabiania prac domowych.

• Nauczyciel określa zasady wykonania zadania – sposób, termin.

• Uczeń ma obowiązek przestrzegania terminu wykonania zadania.

• Nauczyciel dostosowuje termin realizacji zadania do stopnia jego trudności.

• Nauczyciel sprawdza wykonane zadania w wyznaczonym terminie.

• Za wykonane zadanie uczeń może otrzymać ocenę lub „+” (w zależności od stopnia trudności zadania lub sposobu jego wykonania).

• Brak pracy domowej zostaje odnotowany przez nauczyciela za pomocą oceny niedostatecznej.

• Uczeń ma możliwość poprawy oceny po wykonaniu zadania w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.

• Nauczyciel może odmówić wyznaczenia kolejnego terminu poprawy pracy domowej, jeżeli uczeń jest niesystematyczny, ma nieodpowiedni stosunek do przedmiotu, lekceważy swoje obowiązki.

• Ocenianie prac następuje zgodnie z umową dotyczącą konkretnej pracy.

• Praca domowa długoterminowa, która jest formą realizacji osobnego wymagania powinna być sprawdzona i oceniona nie później niż w ciągu 14 dni roboczych. Za brak takiej pracy nauczyciel ma prawo postawić ocenę niedostateczną.

• Brak przygotowania spowodowany dłuższą chorobą lub wyjątkową sytuacją losową nauczyciel rozpatruje indywidualnie.

• Za zadanie domowe, w którym nauczyciel stwierdza odpisywanie od kolegi uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

VIII. NARZĘDZIA SPRAWDZAJĄCE STOPIEŃ OPANOWANIA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI. ZASADY PRZEPROWADZANIA SPRAWDZIANÓW ORAZ USTALENIE FORM POPRAWIANIA OCENY Z KLASÓWEK

Narzędzie

Zasady przeprowadzania

klasówek

Formy poprawiania

Ustalona ilość w semestrze

Sprawdzian

*obejmuje jeden dział

*zapowiedziany na co najmniej tydzień przed i wpisany ołówkiem do dziennika *nauczyciel informuje uczniów o zakresie sprawdzanych umiejętności i treści,

*informacja o ocenie na danej pracy

*sprawdziany do wglądu dla ucznia na lekcji, dla rodziców na spotkaniach indywidualnych lub u nauczyciela przedmiotu.

*uczeń poprawia ocenę niedostateczną lub dopuszczającą w terminie ustalonym z nauczycielem, nie później niż dwa tygodnie od omówienia poprawionego sprawdzianu

po przerobieniu danego działu i lekcji powtórzeniowej

Kartkówka

*obejmuje materiał z 3 ostatnich tematów lekcji (maksymalnie)

*nie musi być zapowiedziana

*informacja o ocenie na kartkówce

* uczeń poprawia ocenę niedostateczną lub dopuszczającą w terminie ustalonym z nauczycielem, nie później niż dwa tygodnie od omówienia

Minimum jedna w semestrze

IX. STOSOWANIE I OCENIANIE SPRAWDZIANÓW LUB TESTÓW

• wszystkie sprawdziany (z wyjątkiem kartkówek) nauczyciel zapowiada z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i informuje uczniów o zakresie sprawdzanych umiejętności i treści,

• przed sprawdzianem zostaje jedna godzina lekcyjna przeznaczona na powtórzenie wiadomości,

• kartkówki mogą obejmować zakres materiału z trzech ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiadane, mogą dotyczyć również bieżącej lekcji;

• nauczyciel ma prawo stosowania kartkówki zamiast ustnej formy odpowiedzi,

• uczeń nieobecny na kartkówce lub sprawdzianie musi ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem,

• w przypadku notorycznego i celowego unikania przez ucznia sprawdzianu, nauczyciel ma prawo zlecić mu pisanie pracy w terminie wybranym przez siebie, bez porozumienia z uczniem,

• w pracach pisemnych ocenianych metodą punktową przyjmuje się następujące przedziały procentowe na poszczególne stopnie szkolne:

– celujący (6) 96% – 100%
– bardzo dobry (5) 80% – 95%
– dobry (4) 69% – 79%
– dostateczny (3) 50% – 68%
– dopuszczający (2) 33% – 49%
– niedostateczny (1) 0% – 32%

• pisemne prace kontrolne przechowywane przez nauczyciela do końca bieżącego roku szkolnego, będą na prośbę rodziców udostępniane do wglądu,

• ocenione pisemne prace kontrolne uczniowie otrzymują do wglądu na lekcji. Na życzenie rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu ocenione pisemne prace kontrolne swego dziecka podczas zebrań informacyjnych; nie zabiera się prac do domu,

• uczeń po długotrwałej nieobecności (14 dni) ma prawo pisać sprawdzian/kartkówkę w innym, uzgodnionym z nauczycielem terminie.

X. USTALENIE ILOŚCI PRAC DOMOWYCH, CZĘSTOTLIWOŚCI ORAZ CZASU NA ICH PRZYGOTOWANIE

Rodzaj pracy domowej

Częstotliwość ich zadawania

Czas na ich przygotowanie

uzupełnienie ćwiczeń

– na bieżąco

– na kolejną lekcję

ustne utrwalenie lekcji

– na bieżąco

– na kolejną lekcję

praca dodatkowa (referat, gazetka, plakat, prezentacje, projekt itp.)

– w zależności od potrzeb

– ustala nauczyciel z uczniem

XI. USTALENIE SPOSOBÓW WSKAZYWANIA KIERUNKÓW DALSZEJ PRACY UCZNIA

  • sprawdzian – wskazanie błędów, odesłanie do konkretnego tematu.

  • kartkówka – wskazanie błędów.

  • praca domowa – wskazanie błędów i sposoby ich poprawy.

  • praca dodatkowa – wskazanie błędów i sposobów ulepszenia dalszych prac.

  • odpowiedzi ustne – omówienie odpowiedzi.

XII. ZASADY ZGŁASZANIA NIEPRZYGOTOWANIA

• Na początku lekcji, przy sprawdzaniu obecności, uczeń może 2 razy w semestrze zgłosić:

  1. nieprzygotowanie do zajęć (nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów oraz okresu 1 miesiąca przed konferencją klasyfikacyjną). Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumie się: brak zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń, brak atlasu, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji.

  2. brak zadania domowego

• Uczeń, który zgłosi nieprzygotowanie do lekcji, nie jest pytany, ale ma obowiązek aktywnego uczestnictwa w lekcji, robienia notatek. Ma również obowiązek wykonania nieodrobionego zadania domowego w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

• Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną oraz punkty ujemne z zachowania.

• Uczeń nieobecny na lekcji ma obowiązek uzupełnić wiadomości oraz notatki w zeszytach, ćwiczeniach w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

XIII. ZASADY POPRAWIANIA OCEN

• Uczeń ma prawo do poprawy (jeden raz) oceny niedostatecznej i dopuszczającej, otrzymanej ze sprawdzianu, kartkówki. Poprawa odbywa się w ciągu 2 tygodni od dnia podania informacji,

• Ocena poprawiona wpisywana jest w dzienniku obok oceny, którą uczeń otrzymał z pracy i brana jest pod uwagę przy klasyfikacji. Nauczyciel wpisuje do dziennika taką ocenę, jaką otrzymał uczeń, nawet jeśli jest to ocena niedostateczna.

• Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych mogą zgłosić w formie pisemnej zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

XIV. ZASADY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NIEOBECNOŚCI UCZNIA

• Jeżeli uczeń był nieobecny na sprawdzianie/kartkówce, powinien go/ją zaliczyć w terminie podanym przez nauczyciela. Podczas następnej lekcji – w przypadku jednodniowej nieobecności

• Do 7 dni – w przypadku nieobecności nie przekraczającej tygodnia.

• Do 14 dni po powrocie – w przypadku dłuższych nieobecności.

• Poprawa oceny dotyczy ocen dopuszczających i niedostatecznych. Jeśli chodzi o prace kontrolne uczeń ustala formę i termin poprawy z nauczycielem, do 7 dni od uzyskania oceny.

• Nauczyciel wpisuje uzyskaną ocenę do dziennika, nawet jeśli jest to ocena ndst.
Druga ocena jest zapisana obok pierwszej po kresce łamanej, np. 1/3. Sprawdzian/kartkówkę można poprawiać tylko raz.

• Jeśli uczeń opuścił więcej niż 50% lekcji może nie być klasyfikowany z przedmiotu, może być przeprowadzony dla niego egzamin klasyfikacyjny.

Nie ma możliwości poprawiania ocen na koniec semestru, tzw. pytania na wyższą ocenę, jeżeli nie wynika to z ocen.

XV. TERMINY ODDAWANIA SPRAWDZIANÓW I INNYCH PRAC PISEMNYCH

• Nauczyciel jest zobowiązany do sprawdzenia i ocenienia prac pisemnych w ciągu tygodnia (5 dni roboczych) od daty ich przeprowadzenia. W przypadku choroby nauczyciela okres ten wydłuża się o czas nieobecności.

XVI. ZASADY WYSTAWIANIA OCEN SEMESTRALNYCH I KOŃCOWYCH

• O postępach uczniów w nauce nauczyciel informuje na bieżąco (ustnie, podczas zebrań z rodzicami i konsultacji, wpisem do zeszytu przedmiotowego).

• Klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia i ustaleniu oceny klasyfikacyjnej.

• O przewidywanej dla ucznia śródrocznej i rocznej ocenie niedostatecznej nauczyciel przedmiotu zobowiązany jest powiadomić ucznia i wychowawcę na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną. Natomiast na wychowawcy ciąży obowiązek zawiadomienia o tym fakcie w formie pisemnej rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. Rodzice są zobowiązani potwierdzić wychowawcy otrzymane zawiadomienie.

Opracowała:

dr Joanna Mysiakowska-Lenart

(nauczyciel historii i społeczeństwa)