Przedmiotowy System Oceniania w I etapie kształcenia

EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 20

im. Księcia Jana Dobrego w Opolu

 

 

ELEMENTY PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA:

  1. A. Cele oceniania w edukacji wczesnoszkolnej.

1. Ocenianie w klasach I-III ma na celu wspierać szkolny rozwój ucznia poprzez  dostarczanie rzetelnej informacji o jego szkolnych osiągnięciach. Celem oceniania w edukacji wczesnoszkolnej jest:

–   poznanie uczniów i respektowanie indywidualnej drogi ich rozwoju

–   informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz
o postępach w tym zakresie

–  doskonalenie procesu uczenia się poprzez różnicowanie nauczania w zależności od  indywidualnego rytmu zdobywania wiadomości i umiejętności.

– motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.

 

  1. Ocena szkolna w edukacji wczesnoszkolnej pełni wiele różnorodnych funkcji powiązanych             z procesem kształcenia i wspomaganiem dziecka we wszechstronnym rozwoju na miarę jego możliwości. Do tych funkcji zaliczamy:

–         funkcję informacyjną- uwzględniającą wkład pracy ucznia;

–         funkcję korekcyjną- uwzględniającą efekt, jaki osiąga uczeń;

–         funkcję motywacyjną- uwzględniającą możliwości ucznia.

 

 

B. Zakres i przedmiot oceny opisowej ucznia.

1. Ocena opisowa uwzględnia efekty dydaktyczne i wychowawcze ucznia.

 

2. Ocena opisowa obejmuje opis osiągnięć dydaktycznych ucznia w zakresie:

–          edukacji polonistycznej: czytanie, pisanie, mówienie, słuchanie, wypowiadanie się /ustne               i pisemne/, gramatykę i ortografię.

–          edukacji matematycznej: pojęcie liczby naturalnej i jej zapis cyfrowy, opanowanie podstawowych działań arytmetycznych /dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie/, umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych, wiadomości z geometrii i umiejętności praktycznych z tego zakresu

–          edukacji społeczno – przyrodniczej: wiedza o otaczającym środowisku przyrodniczym                   i środowisku społecznym, umiejętność dokonywania obserwacji

–          edukacji plastyczno – technicznej: kultura pracy, poznawanie architektury, malarstwa
i rzeźby, działalność plastyczno – techniczna,

–         edukacji muzycznej: odtwarzanie i słuchanie muzyki, percepcja muzyki

–          wychowanie fizyczne.: sprawność fizyczno – ruchową, elementy higieny osobistej, gry
i zabawy ruchowe

–          edukacji językowej /j. angielski/: rozpoznawanie zwrotów stosowanych na co dzień oraz krótkich tekstów, czytanie wyrazów i prostych zdań, przepisywanie wyrazów i zdań, wypowiadanie się

–          zajęć komputerowych: znajomość elementarnych podstaw obsługi komputera, posługiwanie się wybranymi programami, wyszukiwanie i korzystanie z informacji

  1. Szczegółowe kryteria osiągnięć edukacyjnych zawarte są w zał.1,2,3, dla poszczególnych poziomów klas I-III.

 

  1. W klasie I ocenianie ucznia poprzedzone jest zdiagnozowaniem jego osiągnięć, które stanowi punkt odniesienia do postępów jego rozwoju.

 

  1. Oceniając zachowanie ucznia nauczyciel bierze pod uwagę wymagania zawarte
    w rozporządzeniu MEN dotyczące oceniania:

Wywiązywanie się z obowiązków ucznia

Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej

Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób

Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią

Okazywanie szacunku innym osobom

OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIÓW w klasach I-III
1. Roczna ocena zachowania w klasach I-III ma charakter opisowy.

 

2. Ocenę ustala nauczyciel – wychowawca uwzględniając :

– opinię innych nauczycieli uczących ucznia,

– opinię niedydaktycznych pracowników szkoły,

– opinię kolegów i koleżanek,

– opinię nauczycieli świetlicy,

– samoocenę ucznia.

 

3. Przy formułowaniu oceny zachowania nauczyciel bierze pod uwagę postawę ucznia podczas zajęć edukacyjnych  w klasie, jak i poza nią.

 

4. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na :

– oceny z zajęć edukacyjnych,

– promocje do klasy programowo wyższej.
5. Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
c) dbałość o honor i tradycje szkoły;
d) dbałość o piękno mowy ojczystej;
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole o poza nią;
g) okazywanie szacunku innym osobom,

h) udział w pracach na rzecz szkoły i środowiska

6. Ustala się następującą symbolikę i skalę bieżącego oceniania zachowania:

A – uczeń reprezentuje postawę wzorową

B – uczeń reprezentuje postawę bardzo dobrą
C – uczeń reprezentuje postawę  dobrą
D – uczeń reprezentuje postawę niewłaściwą

 

 

7. Kryteria oceny bieżącej zachowania:
A – Uczeń bardzo sumiennie przygotowuje się do zajęć, często podejmuje zadania dodatkowe.  Nie opuszcza zajęć szkolnych, a sporadyczne nieobecności ma zawsze usprawiedliwione. Zawsze uzupełnia braki wynikające z nieobecności. Zawsze zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników, nigdy nie używa ‘brzydkich słów”. Zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa. Jest zawsze koleżeński. Nigdy nie bierze udziału w bójkach, kłótniach i sporach. Nigdy się nie spóźnia na zajęcia. Wzorowo zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości i zajęć szkolnych. Sumiennie i rzetelnie pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje, np. dyżurnego. Zawsze dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Aktywnie i chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zawsze utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.

B – Uczeń jest zawsze przygotowany do zajęć. Ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności i uzupełnia braki z nimi związane. Najczęściej zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników. Stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Jest koleżeński. Nie bierze udziału w bójkach, kłótniach i sporach. Sporadycznie spóźnia się na zajęcia. Bez zastrzeżeń zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości i zajęć szkolnych. Bez zastrzeżeń pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje np. dyżurnego. Dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.

C – Uczeń zazwyczaj jest dobrze przygotowany do zaję ,a jego nieobecności są zazwyczaj usprawiedliwione  Zwykle zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników. Zdarza mu się nie przestrzegać zasad bezpieczeństwa, ale poprawia swoje zachowanie po zwróceniu uwagi przez nauczyciela, zwykle jest koleżeński. Zdarza mu się brać udział w bójkach, kłótniach i sporach. Często spóźnia się na zajęcia. Nie sprawia większych trudności podczas wycieczek, wyjść i zajęć szkolnych. Zwykle sumiennie i rzetelnie pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje, np. dyżurnego. Zwykle dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zwykle utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.

D – Uczeń bardzo często jest nieprzygotowany do zajęć. Jego nieobecności są często nieusprawiedliwione .Uczeń niegrzecznie i nietaktownie zwraca się do dorosłych osób i rówieśników, używa wulgaryzmów. Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa. Jest niekoleżeński. Jest konfliktowy, często bierze udział w kłótniach, bójkach i sporach. Nagminnie spóźnia się na zajęcia.  Sprawia kłopoty wychowawcze podczas wyjść, wycieczek i zajęć szkolnych. Nie wywiązuje się z powierzonych mu funkcji, np. dyżurnego. Niszczy i nie szanuje mienia własnego, cudzego i szkolnego. Niechętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Nie utrzymuje ładu i porządku w miejscu pracy.

 

8. W ramach oceniania bieżącego nauczyciel obserwuje ucznia. Ewentualne uwagi odnotowuje w zeszycie korespondencji. Nauczyciel ocenia zachowanie ucznia stosując w/w symbole, co odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.

 

C. Narzędzia i metody oceniania umiejętności ucznia.

1. Ocenę opisową redaguje się na podstawie informacji zgromadzonych za pomocą narzędzi oceniania.

 

2. Gromadząc informacje na temat postępów ucznia nauczyciel korzysta z następujących metod i narzędzi kontrolno-diagnostycznych takich jak:

–         sprawdziany

–         testy kompetencji

–         podręczniki

–         zeszyty ucznia i zeszyty ćwiczeń

–          bieżącą obserwację ucznia.

 

3. W systemie oceniania bierzemy również pod uwagę:

–         prace domowe

–         wytwory pracy ucznia

D. Sposoby dokumentowania osiągnięć uczniów

1.Bieżącą ocenę ucznia nauczyciel rejestruje/dokumentuje/ dokonując zapisów:

–         w dzienniku lekcyjnym

–         na wytworach pracy ucznia

–         w zeszycie ucznia, jego podręcznikach i ćwiczeniach

 

2. Przy ocenianiu bieżącym w klasach I-III oprócz oceny opisowej stosuje się:

  • Pochwały
  • Symbole cyfrowe 1,2,3,4,5,6

Przyjmuje się następujące skróty słowne ocen cyfrowych:

  • Ocena celująca (cel) – 6
  • Ocena bardzo dobra (bdb) – 5
  • Ocena dobra (db) – 4
  • Ocena dostateczna (dst) – 3
  • Ocena dopuszczająca (dop) –2
  • Ocena niedostateczna (ndst) – 1

Wymagania procentowe z prac kontrolnych na daną ocenę:

% ….. Ocena
100-99 6 (celująca)
98-90 5 (bardzo dobra)
89-75 4 (dobra)
74-55 3 (dostateczna)
54-35 2 (dopuszczająca)
34 -0 1 (niedostateczna)

 

Wymagania procentowe z prac kontrolnych na daną ocenę dla uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną:

% Ocena
100-90 6 (celująca)
89-71 5 (bardzo dobra)
70-50 4 (dobra)
49-36 3 (dostateczna)
35-26 2(dopuszczająca)
25 -0 1(niedostateczna)

UWAGA: Dla uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną wymagania są dostosowane do aktualnych możliwości ucznia.

E. Sposoby powiadamiania uczniów i rodziców przez nauczycieli,

o postępach uczniów w nauce i zachowaniu.

1. Na początku roku szkolnego rodzice otrzymują wymagania programowe, zgodnie z którymi nauczyciel ocenia osiągnięcia ucznia oraz na bieżąco otrzymują informacje o postępach swoich dzieci zgodnie z zapisem zawartym w pkt. C i D niniejszego dokumentu.

 

2. Na zakończenie każdego semestru, rodzice otrzymują ocenę opisową o postępach ucznia w formie karty osiągnięć ucznia.

 

3. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne są ocenami opisowymi.

 

–         Ocena roczna jest przedstawiona w formie opisu osiągnięć ucznia na świadectwie.

 

ZAŁĄCZNIK 1

KRYTERIA OCENIANIA UCZNIÓW W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

KLASA I

 

Symbole cyfrowe
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Celujący

(cel) 6

Czytanie: czyta płynnie zdaniami teksty bez przygotowania, zachowuje odpowiednie tempo, czyta cicho ze zrozumieniem, odpowiada prawidłowo na wszystkie zadane pytania, wyróżnia bohaterów utworu literackiego, ustala kolejność wydarzeń, potrafi określić przeżycia postaci w utworze literackim, czyta książki i korzysta z księgozbioru bibliotecznego.

Pisanie: pisze bezbłędnie z pamięci i ze słuchu zachowując prawidłowy kształt liter i ich połączeń, bezbłędnie przepisuje tekst drukowany, układa i zapisuje teksty na podany lub dowolny temat.

Mówienie: samodzielnie tworzy wielozdaniowe wypowiedzi na dowolny temat, zawsze uczestniczy w dyskusji, ma bogaty zasób słownictwa, tworzy wypowiedzi logiczne, zrozumiałe i poprawne gramatycznie, nie popełnia błędów językowych, planuje i angażuje się w tworzoną formę teatralną, tworzy przedstawienia za pomocą różnych technik: kukiełki, teatr cieni i inne.

Doskonale posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie, w odniesieniu do długich i trudnych wyrazów.

Bardzo dobry (bdb) 5 Czytanie: czyta płynnie zdaniami tekst przygotowany, zachowuje odpowiednie tempo, odpowiada prawidłowo na wszystkie zadane pytania, wyróżnia bohaterów utworu literackiego, ustala kolejność wydarzeń, interesuje się książkami i chętnie je czyta.

Pisanie: pisze z pamięci proste, krótkie zdania, dba o estetykę i poprawność graficzną pisma, zachowuje prawidłowy kształt liter i ich połączeń, bezbłędnie przepisuje tekst drukowany.

Mówienie: buduje wielozdaniowe wypowiedzi na zadany temat, często uczestniczy w dyskusji, ma bogaty zasób słownictwa, tworzy wypowiedzi spójne, zrozumiałe i poprawne gramatycznie, nie popełnia błędów językowych,  angażuje się w tworzoną formę teatralną.

Posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

Dobry

(db) 4

Czytanie: czyta wyrazami, głośno ze zrozumieniem, odpowiada na zadane pytania, interesuje się książkami i ich czytaniem.

Pisanie: pisze  prawie zawsze poprawnie z pamięci, stara się  zachować prawidłowy kształt liter, raczej bezbłędnie przepisuje tekst drukowany (nieliczne błędy to brak elementów liter np. kropki, kreski, haczyki)

Mówienie: buduje logiczne kilkuzdaniowe wypowiedzi, posiada duży zasób słownictwa, stara się zachować poprawność językową, stara się angażować
w tworzoną formę teatralną.

Z nielicznymi błędami posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

Dostateczny (dst) 3 Czytanie: czyta sylabami, wyrazami, głośno ze zrozumieniem, odpowiada na większość pytań, na miarę swoich możliwości czyta wskazane lektury.

Pisanie: pisze z pamięci popełniając nieliczne błędy (literowe i ortograficzne), przepisując tekst drukowany stara się zachować prawidłowy kształt liter popełniając drobne błędy.

Mówienie: wypowiada się w formie zdań pojedynczych i wyrazami, posiada mały zasób słownictwa, stara się zachować poprawność językową, poproszony przez nauczyciela włącza się w tworzoną formę teatralną. Z licznymi błędami posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

Dopuszczający (dop) 2 Czytanie: głoskuje, dokonuje analizy i syntezy słuchowej, czyta głośno, nie odpowiada prawidłowo na pytania, interesuje się książkami.

Pisanie: przepisuje tekst odwzorowując litera po literze, pisząc z pamięci popełnia wiele błędów (np. opuszcza lub dodaje litery, myli litery o podobnym kształcie, robi błędy ortograficzne), nie zachowuje kształtu liter i połączeń literowych, myli wielkie litery z małymi.

Mówienie: wypowiada się wyrazami, ma ubogi zasób słów, popełnia błędy językowe.

Z licznymi błędami i słabym zrozumieniem posługuje się określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

Niedostateczny (ndst) 1 Czytanie: popełnia błędy w głoskowaniu wyrazów, ma trudności w dokonywaniu analizy i syntezy słuchowej i słuchowo-wzrokowej wyrazów, nie czyta, nie odpowiada na zadawane pytania.

Pisanie: przepisuje tekst odwzorowując litera po literze, popełnia przy tym liczne błędy, nie potrafi pisać z pamięci, nie zachowuje liniatury, kształtu liter i połączeń literowych, myli wielkie litery z małymi.

Mówienie: wypowiada się najczęściej w formie przeczącej lub twierdzącej, wyrazami jednosylabowymi, posiada bardzo ubogie słownictwo, mówi niechętnie popełniając liczne błędy językowe.

Nie posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

Symbole cyfrowe

EDUKACJA  MATEMATYCZNA

Celujący

cel) 6

Działania w zakresie dodawania i odejmowania: rozumie i wykonuje samodzielnie dodawanie i odejmowanie w zakresie 20, rozwiązuje równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka.

Zadania tekstowe: samodzielnie rozwiązuje zadania i układa treści zadań do sytuacji życiowej, rysunku, schematu graficznego i działania arytmetycznego.

Umiejętności praktyczne: zawsze prawidłowo i samodzielnie dokonuje pomiarów długości, masy, obliczeń pieniężnych, zna pojęcie długu i konieczności spłacenia go, określa czas za pomocą zegara i kalendarza

Bardzo dobry (bdb) 5 Działania w zakresie dodawania i odejmowania: rozumie i wykonuje samodzielnie dodawanie i odejmowanie  w zakresie  10,  rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe.

Zadania tekstowe: samodzielnie i bezbłędnie rozwiązuje zadania jednodziałaniowe, zapisuje rozwiązanie zadania przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji.

Umiejętności praktyczne: prawidłowo i samodzielnie dokonuje pomiarów długości
i masy, obliczeń pieniężnych, zna pojęcie długu i konieczności spłacenia go, określa czas z pomocą zegara i kalendarza nazywa dni tygodnia i nazwy miesięcy, starannie kontynuuje rozpoczęty wzór, (np. szlaczek), dostrzega symetrię

Dobry

(db) 4

Działania w zakresie dodawania i odejmowania: rozumie i wykonuje  dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 popełniając drobne błędy, rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe.

Zadania tekstowe: korzysta ze wskazówek nauczyciela i bezbłędnie rozwiązuje zadania jednodziałaniowe, poprawnie rozwiązuje zadanie przedstawione słownie w konkretnej sytuacji

Umiejętności praktyczne: wykonuje samodzielnie i prawidłowo proste pomiary długości i masy, proste obliczenia pieniężne, zna pojęcie długu i konieczności spłacenia go, prawidłowo posługuje się nazwami dni tygodnia i nazwami miesięcy, dostrzega symetrię, kontynuuje rozpoczęty wzór.

Dostateczny (dst) 3 Działania w zakresie dodawania i odejmowania: rozumie i wykonuje działania  popełniając liczne błędy, z pomocą nauczyciela rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe.

Zadania tekstowe: robi błędy podczas wykonywania zadań jednodziałaniowych, popełnia błędy rozwiązując zadania przedstawione słownie w konkretnej sytuacji

Umiejętności praktyczne: w miarę poprawnie dokonuje prostych pomiarów długości i masy, zna pojęcie długu i spłacenia go, zna nazwy dni tygodnia,
w miarę poprawnie używa nazw miesięcy, z pomocą nauczyciela dostrzega symetrię, stara się kontynuować rozpoczęty wzór.

Dopuszczający (dop.) 2 Działania w zakresie dodawania i odejmowania: wykonuje dodawanie i odejmowanie  często popełniając błędy, liczy na konkretach, myli poszczególne działania, ma trudności z rozwiązywaniem prostych równań jednodziałaniowych.

Zadania tekstowe: nie rozumie treści zadania przedstawionego słownie,
z pomocą nauczyciela wykonuje proste zadanie jednodziałaniowe oraz schematy graficzne.

Umiejętności praktyczne: z pomocą nauczyciela wykonuje proste pomiary długości, masy oraz obliczeń pieniężnych, słabo zna nazwy dni tygodnia i nazwy miesięcy, nie dostrzega symetrii, ma problemy z kontynuacją rozpoczętego wzoru.

Niedostateczny (ndst) 1 Działania w zakresie dodawania i odejmowania: licząc na konkretach popełnia liczne błędy, nie kojarzy znaku matematycznego z konkretnym działaniem, nie potrafi rozwiązać prostego równania jednodziałaniowego  z niewiadomą w postaci okienka.

Zadania tekstowe: nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi rozwiązać zadania.

Umiejętności praktyczne: nie wykonuje pomiarów długości i masy, obliczeń pieniężnych, nie zna dni tygodnia i nazw miesięcy, nie dostrzega symetrii, nie potrafi kontynuować rozpoczętego wzoru.

Symbole cyfrowe

EDUKACJA SPOŁECZNO-PRZYRODNICZA

Celujący

(cel) 6

Posiada rozległą wiedzę o otaczającym środowisku przyrodniczym i społecznym, zna symbole narodowe i symbole Unii Europejskiej, zawsze szanuje otaczające środowisko przyrodnicze, okazuje szacunek innym ludziom, jest tolerancyjny, chętnie pomaga innym, zawsze współpracuje z innymi, zachowuje się bardzo dojrzale, zawsze dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych osób, potrafi rozróżnić zagrożenia i przeciwdziałać im. Zawsze stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym.
Bardzo dobry (bdb) 5 Rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki roślin i zwierząt, potrafi zaobserwować zachodzące zmiany w przyrodzie, potrafi wymienić pory roku, zna formy ochrony środowiska naturalnego, szanuje przyrodę, zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka i zagrożenia ze strony zwierząt oraz zjawisk przyrodniczych, zna swój adres zamieszkania, zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej, wie na czym polega praca w poznanych zawodach, zawsze używa form grzecznościowych wobec innych osób, zgodnie współpracuje z innymi, zachowuje  się  dojrzale. Stosuje w praktyce wiadomości
i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym.
Dobry

(db) 4

Posiada ogólną wiedzę o otaczającym środowisku społecznym i przyrodniczym, zna podstawowe formy ochrony środowiska przyrodniczego, rozpoznaje i nazywa niektóre gatunki roślin i zwierząt, potrafi zaobserwować zachodzące zmiany
w przyrodzie, potrafi wymienić pory roku, potrafi odróżnić zagrożenia dla środowiska,  zna swój adres zamieszkania,  wie na czym polega praca  w poznanych zawodach, dobrze współpracuje z innymi, używa form grzecznościowych, zna symbole narodowe i  rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej. Na ogół stosuje
w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym.
Dostateczny (dst) 3 Posiada ogólną wiedzę o otaczającym środowisku społecznym i przyrodniczym, zna niektóre formy ochrony środowiska przyrodniczego, orientuje się czym zajmują się ludzie w najbliższej okolicy. Zna symbole narodowe (flaga, hymn, godło). Potrafi wymienić nazwy  poznanych warzyw i kwiatów, zna pory roku, zazwyczaj okazuje szacunek innym ludziom. Stara się współpracować z innymi. Posiada podstawowe wiadomości dotyczące zachowania się w ruchu drogowym.
Dopuszczający (dop) 2 Z pomocą nauczyciela rozpoznaje poznane gatunki roślin, słabo orientuje się
w otaczający środowisku społeczno – przyrodniczym, częściowo zna swojego adres zamieszkania, myli pory roku, myli symbole narodowe, rzadko okazuje szacunek innym osobom, nie zawsze potrafi współpracować z innymi. Z trudem bezpiecznie porusza się w ruchu drogowym.
Niedostateczny (ndst) 1 Bardzo słabo orientuje się w otaczającym środowisku społeczno-przyrodniczym, nie zna swojego adresu zamieszkania, nie zna pór roku, najczęściej nie okazuje szacunku innym osobom, nie zna symboli narodowych, nie potrafi współpracować w grupie. Nie stosuje zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.
Symbole cyfrowe

EDUKACJA PLASTYCZNO- TECHNICZNA

Celujący

(cel) 6

Wykazuje uzdolnienia manualne, bierze udział w konkursach szkolnych
i pozaszkolnych, zaskakuje nowatorskim rozwiązywaniem zagadnień, prace plastyczne cechuje staranność, estetyka, potrafi pracować różnymi technikami. Korzysta
z medialnych środków przekazu. Interesuje się i rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki
i wypowiada się na ich temat. Rozpoznaje niektóre urządzenia techniczne, potrafi je obsługiwać. Majsterkuje, buduje z różnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu.
Bardzo dobry (bdb) 5 Wykazuje pomysłowość w procesie tworzenia. Wyraża własne myśli i uczucia
w różnorodnych formach plastycznych. Prace plastyczne cechuje staranność, estetyka, potrafi zastosować różne techniki plastyczne i techniczne, bierze udział w konkursach ogólnoszkolnych. Rozpoznaje niektóre dziedziny sztuki: rzeźby, architektury, malarstwa, grafiki i wypowiada się na ich temat. Rozpoznaje niektóre urządzenia techniczne, potrafi je obsługiwać i szanować. Majsterkuje, buduje
z różnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu.
Dobry

(db) 4

Podejmuje zadania plastyczne i techniczne. Wyraża własne myśli i uczucia
w różnorodnych formach plastycznych. Korzysta z bogatej bazy kolorów. Potrafi pracować różnymi technikami plastycznymi i technicznymi. Potrafi rozpoznać wybrane dziedziny sztuki: architektury, malarstwa, rzeźby, grafiki i wypowiada się na ich temat. Rozpoznaje niektóre urządzenia techniczne, potrafi je obsługiwać
i szanować. Majsterkuje i buduje z różnych przedmiotów  dostępnych w otoczeniu.
Dostateczny (dst) 3 Podejmuje zadania techniczne i plastyczne, ale często ich nie kończy. Dostrzega linie proste i owalne w przedmiotach, kreśli je po śladzie, uzupełnia tłem kontury przedmiotów, używa małej ilości kolorów, potrafi zorganizować swój warsztat pracy. Rozpoznaje niektóre urządzenia techniczne, w miarę możliwości obsługuje je, rozpoznaje niektóre dziedziny sztuki.
Dopuszczający (dop) 2 Niechętnie podejmuje zadania plastyczno-techniczne, prace wykonuje schematycznie, używa małej ilości kolorów, nie doprowadza pracy do końca, praca jest niestaranna, nie potrafi sobie zorganizować warsztatu pracy. Z pomocą nauczyciela rozpoznaje nieliczne dziedziny sztuki.
Niedostateczny (ndst) 1 Niechętnie podejmuje zadania plastyczne i techniczne, nie doprowadza pracy do końca, praca jest niestaranna, nie potrafi z pomocą nauczyciela zorganizować sobie warsztatu pracy. Każda technika plastyczna lub techniczna stwarza dla ucznia problem nie do pokonania. Nie rozpoznaje   dziedzin sztuki: architektury, malarstwa, rzeźby, grafiki.
Symbole cyfrowe

EDUKACJA MUZYCZNA

Celujący

(cel.) 6

Posiada dużą wiedzę muzyczną, ma wybitne umiejętności muzyczne, chętnie uczestniczy w przedstawieniach muzycznych klasy, szkoły, gra na instrumentach, potrafi śpiewać i muzykować. Świadomie i aktywnie słucha muzyki wyraża swoje uczucia werbalnie i niewerbalnie, bierze udział w koncertach, potrafi zatańczyć kilka tańców ludowych
Bardzo dobry (bdb) 5 Opanowuje treść i melodię piosenki, dostrzega zmiany dynamiczne w muzyce
i reaguje zgodnie z umową, poprawnie odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych, prawidłowo wyraża nastrój muzyki poprzez ruch, świadomie
i aktywnie słucha muzyki, wyraża swoje uczucia werbalnie i niewerbalnie, uczestniczy w koncertach muzycznych, zawsze kulturalnie zachowuje się na koncercie i podczas słuchania hymnu państwowego i szkolnego
Dobry

(db) 4

Zna tekst i melodię piosenek po długotrwałym powtarzaniu, dostrzega zmiany dynamiczne w muzyce, poprawnie odtwarza krótkie rytmy, wyraża nastrój muzyki poprzez ruch, świadomie i aktywnie słucha muzyki, wyraża swoje uczucia werbalnie i niewerbalnie, kulturalnie zachowuje się na koncercie i podczas słuchania hymnu państwowego i szkolnego
Dostateczny (dst) 3 Zna teksty piosenek i melodie po długotrwałym powtarzaniu, z pomocą nauczyciela dostrzega zmiany dynamiczne w muzyce i odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych, stara się wyrażać nastrój muzyki poprzez ruch, stara się aktywnie słuchać muzyki, wyraża swoje uczucia werbalnie
i niewerbalnie, nie zawsze kulturalnie zachowuje się na koncercie i podczas słuchania hymnu państwowego i szkolnego
Dopuszczający (dop) 2 Ma trudności z opanowaniem treści i melodii piosenki w czasie do tego przewidywanym, nawet z pomocą nauczyciela ma duże problemy z odtworzeniem prostego rytmu, ma duże trudności z wyrażeniem nastroju muzyki poprzez ruch jak
i  w świadomym i aktywnym słuchaniu muzyki, rzadko zachowuje się kulturalnie na koncertach i podczas słuchania hymnu
Niedostateczny (ndst) 1 Nie opanowuje treści i melodii piosenki w czasie do tego przewidywanym, nie potrafi wyrazić nastrój muzyki poprzez ruch, nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi odtworzyć prostego rytmu, niechętnie słucha muzyki, nie potrafi kulturalnie zachowywać się podczas koncertu i podczas słuchania hymnu
Symbole cyfrowe Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
Celujący

(cel) 6

Precyzyjnie i celowo wykorzystuje swoją sprawność ruchową- bierze udział w zawodach szkolnych i pozaszkolnych, wykonuje ćwiczenia poza programowe, wykazuje sportową postawę wzajemnej pomocy i zdrowej rywalizacji, rozpoznaje potrzeby uczniów niepełnosprawnych  i   chętnie pomaga, cieszy się z sukcesów sportowych innych, dba
o higienę osobistą, zna i stosuje podstawowe działania profilaktyczne.
Bardzo dobry (bdb) 5 Precyzyjnie i celowo wykorzystuje swoją sprawność ruchową- bierze udział
w zawodach wewnątrzszkolnych, wykonuje ćwiczenia programowe, wykazuje sportową postawę wzajemnej pomocy, zdrowej rywalizacji, cieszy się z sukcesów sportowych innych, rozpoznaje potrzeby uczniów niepełnosprawnych i pomaga im. Zawsze jest przygotowany do zajęć sportowych. Dba o higienę osobistą, zna jakie są podstawowe działania profilaktyczne
Dobry

(db) 4

Potrafi wykonać podstawowe ćwiczenia fizyczne, stosuje zdobyte umiejętności
i wiadomości w zabawach i grach sportowych,  dobrze współdziała w grupie, służy pomocą innym i dostrzega potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Najczęściej jest przygotowany do zajęć sportowych  Przestrzega zasad higieny osobistej i orientuje się w podstawowych działaniach profilaktycznych.
Dostateczny (dst) 3 Odróżnia prawidłową postawę stojącą i siedzącą od nieprawidłowej, nie zawsze precyzyjnie wykonuje ćwiczenia i jest przygotowany do zajęć, nie zawsze chętnie współdziała w grupie, czasami dostrzega potrzeby uczniów niepełnosprawnych
i pomaga im. Stara się dbać  o higienę osobistą
Dopuszczający (dop) 2 Ma trudności z wykonywaniem poszczególnych ćwiczeń, niechętnie współdziała w grupie podczas ćwiczeń, gier itp. Rzadko dostrzega potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Często jest nieprzygotowany do zajęć sportowych. Ma problemy z przestrzeganiem zasad higieny osobistej
Niedostateczny (ndst) 1 Ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń programowych, nie chce podejmować aktywności fizycznej, niechętnie współdziała w grupie, zagraża bezpieczeństwu współćwiczących.  Nie dostrzega potrzeb uczniów niepełnosprawnych. Nie przestrzega zasad higieny osobistej
Symbole cyfrowe

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE

Celujący

(cel) 6

Umie obsługiwać komputer, nazywa elementy zestawu komputerowego, posługuje się wybranymi grami i programami edukacyjnymi, bezpiecznie korzysta
z komputera i stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera
Bardzo dobry (bdb) 5 Posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: korzysta z klawiatury, myszy, uruchamia programy, wie jak trzeba korzystać z komputera żeby nie narażać własnego zdrowia, stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Dobry

(db) 4

Posługuje się komputerem w podstawowym zakresie, korzysta z myszy
i  klawiatury, ze wskazówkami nauczyciela uruchamia programy, wie jak trzeba  korzystać z komputera, by nie narażać swojego zdrowia.
Dostateczny (dst) 3 Z pomocą nauczyciela posługuje się komputerem w podstawowym zakresie, korzysta z myszy i klawiatury, wie jak trzeba korzystać z komputera by nie narażać swojego zdrowia
Dopuszczający (dop) 2 Słabo opanował wiedzę i umiejętności . w sytuacjach trudniejszych nie radzi sobie bez pomocy. Posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: korzysta z pomocą nauczyciela z myszki i klawiatury.  Ma problemy z wykonywaniem ćwiczenia zgodnie z treścią. Często jest nieprzygotowany do zajęć.
Niedostateczny (ndst) 1 Nie opanował nawet podstawowych technik związanych z obsługą komputera i oprogramowania. Nie wykonuje ćwiczeń. Jest nieprzygotowany do zajęć. Nie wie, jak korzystać z komputera, aby nie narażać zdrowia.

 

ZAŁĄCZNIK 2

KRYTERIA OCENIANIA UCZNIÓW W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

KLASA II

Symbole cyfrowe

EDUKACJA  POLONISTYCZNA

Celujący

(cel) 6

 

Czytanie. Czyta płynnie z odpowiednią intonacją, ekspresją  tekst do klasy drugiej, czyta cicho ze zrozumieniem i  bezbłędnie odpowiada na wszystkie pytania z nim związane.

Pisanie. Pisze bezbłędnie z pamięci i ze słuchu z zachowaniem prawidłowego kształtu liter i ich połączeń, zna i stosuje poznane zasady ortograficzne. Potrafi   napisać swobodny tekst na określony temat.

Mówienie. Stosuje logiczne wypowiedzi wielozdaniowe, poprawne pod względem językowym, posługuje się bogatym słownictwem (stosuje np. związki frazeologiczne), potrafi wyrazić i uzasadnić swoją opinię na wybrany temat.

Bardzo dobry (bdb) 5 Czytanie. Czyta płynnie i wyraziście pełnymi zdaniami,  umie czytać cicho ze zrozumieniem i odpowiadać na większość pytań związanych z tekstem.

Pisanie. Umie pisać z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa, zna  i stosuje poznane zasady ortograficzne.  Płynnie, czytelnie, estetycznie i bezbłędnie pisze wyrazy i zdania.

Mówienie. Wypowiada się w uporządkowanej formie, potrafi poprawnie, w rozwiniętej formie wypowiadać się n/t przeżyć i własnych doświadczeń, posiada bogaty zasób słów.

Dobry

(db) 4

Czytanie. Czyta zdaniami, popełnia nieliczne błędy, po samodzielnym przeczytaniu tekstu odpowiada na proste pytania.

Pisanie. Poprawnie zapisuje wyrazy i zdania, rzadko popełnia błędy w pisaniu ze słuchu i pamięci, zna i zazwyczaj stosuje zasady ortograficzne podczas samodzielnego pisania.

Mówienie. Wypowiada się zdaniami pojedynczymi i rozwiniętymi, poprawnymi pod względem językowym i logicznym.

Dostateczny (dst) 3 Czytanie. Czyta wyrazami, popełnia błędy, po samodzielnym przeczytaniu tekstu odpowiada na proste pytania czasami z pomocą nauczyciela.

Pisanie. Poprawnie przepisuje wyrazy, popełnia nieliczne błędy podczas pisania ze słuchu i pamięci, zna zasady ortograficzne, ale nie zawsze potrafi je zastosować podczas samodzielnego pisania.

Mówienie. Wypowiada się zdaniami pojedynczymi i  rozwiniętymi , popełnia nieliczne błędy językowe lub logiczne.

Dopuszczający (dop) 2 Czytanie. Czyta sylabami, głoskami, popełnia liczne błędy, czytając samodzielnie tekst  potrafi prawidłowo odpowiedzieć na proste  pytania tylko z pomocą nauczyciela.

Pisanie. Pisząc z pamięci popełnia liczne błędy, odwzorowuje po literze, popełnia błędy przy pisaniu ze słuchu, rzadko stosuje zasady ortograficzne.

Mówienie. Nie potrafi samodzielnie ułożyć poprawnego pod względem językowym zdania pojedynczego i rozwiniętego, wypowiada się zdaniami prostymi, wykazuje ubogi zasób słownictwa.

Niedostateczny (ndst) 1 Czytanie. Ma trudności w przeczytaniu prostych dwusylabowych wyrazów, zniekształca je lub w ogóle nie czyta, nie potrafi samodzielnie przeczytać tekstu, nie czyta ze zrozumieniem

Pisanie. W pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia bardzo liczne błędy, opuszcza litery  i wyrazy, nie stosuje zasad ortograficznych.

Mówienie. Ma kłopoty z wypowiadaniem się, na pytania odpowiada jednym wyrazem lub w ogóle, nie potrafi samodzielnie ułożyć poprawnego językowo zdania.

Symbole cyfrowe

EDUKACJA  MATEMATYCZNA

Celujący

(cel) 6

Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia:Samodzielnie i biegle dodaje i odejmuje w zakresie 60, samodzielnie i biegle mnoży i dzieli w zakresie 25.

Zadania tekstowe: Samodzielnie rozwiązuje dowolną metodą proste zadania jednodziałaniowe i bez trudu układa treść do zadania.

Umiejętności praktyczne: Prawidłowo i samodzielnie dokonuje pomiarów długości i masy, oraz zapisuje wyniki za pomocą skrótów poznanych jednostek,               porównuje jednostki i dokonuje prawidłowo ich zamiany, zawsze prawidłowo i samodzielnie dokonuje prostych obliczeń pieniężnych w różnych jednostkach,                                                                                       zawsze prawidłowo i samodzielnie wykonuje obliczenia kalendarzowe, pisze i odczytuje daty (za pomocą cyfr rzymskich od I do XII i arabskich).

Geometria: Samodzielnie rozpoznaje i nazywa figury geometryczne: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło. Samodzielnie potrafi mierzyć odcinki. Samodzielnie rysuje odcinki o podanej długości.

Bardzo dobry (bdb) 5 Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia:

Rozumie i sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 60, rozumie i sprawnie mnoży i dzieli w zakresie 25,

Zadania tekstowe: Bezbłędnie rozwiązuje proste zadania z treścią, potrafi układać treść zadań do sytuacji życiowej, rysunku, działania arytmetycznego.

Umiejętności praktyczne: Potrafi praktycznie zastosować poznane wiadomości dotyczące jednostek miary, wagi, czasu, pieniędzy.

Geometria: Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło. Potrafi mierzyć odcinki. Rysuje odcinki o podanej długości.

Dobry

(db) 4

Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.

Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 60 , rozumie mnożenie  i dzielenie, poprawnie wykonuje działania w zakresie 25.

Zadania tekstowe. Potrafi ułożyć treść zadania do sytuacji życiowej schematu graficznego i działania arytmetycznego. Rozwiązuje proste zadania z treścią.

Umiejętności praktyczne. Umie praktycznie zastosować większość poznanych wiadomości dotyczących jednostek miary, wagi, czasu  i pieniędzy.

Geometria Potrafi nazywać figury geometryczne: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło. Mierzy odcinki. Rysuje odcinki o podanej długości.

Dostateczny (dst) 3 Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.

Czasami popełnia błędy przy dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 60, mnoży i dzieli  w zakresie 25 popełniając nieliczne błędy.

Zadania tekstowe. Rozwiązuje proste zadania jednodziałaniowe i z pomocą układa treść do sytuacji życiowej, rysunku, schematu graficznego i działania arytmetycznego.

Umiejętności praktyczne. Popełnia nieliczne błędy przy dokonywaniu pomiarów długości,  masy, czasu, myli się w obliczeniach pieniężnych.

Geometria Myli się w rozpoznawaniu i nazywaniu figur geometrycznych: trójkątów, prostokątów, kwadratów, kół. Myli się w  mierzeniu odcinków. Myli się w rysowaniu odcinków o podanej długości.

Dopuszczający (dop) 2 Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.

Dodaje i odejmuje w zakresie 60 popełniając błędy lub działając na konkretach,                                                                                                          mnoży  i dzieli w zakresie 25 popełniając błędy lub działając na konkretach.

Zadania tekstowe.

Z pomocą rozwiązuje proste zadania jednodziałaniowe i  układa treść do sytuacji życiowej, rysunku, schematu graficznego i działania arytmetycznego.

Umiejętności praktyczne. Z pomocą  dokonuje prostych  pomiarów długości, masy,  czasu i obliczeń pieniężnych.

Geometria Z pomocą rozpoznaje i nazywa figury geometryczne: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło. Z pomocą mierzy odcinki. Z pomocą rysuje odcinki o podanej długości.

Niedostateczny (ndst) 1 Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.

Popełnia bardzo liczne błędy przy dodawaniu i odejmowaniu  w zakresie 60, nie potrafi opanować mnożenia i dzielenia w zakresie 25.

Zadania tekstowe.

Z pomocą rozwiązuje proste zadania jednodziałaniowe i nie potrafi ułożyć  treści zadania  do sytuacji życiowej, rysunku, schematu graficznego i działania arytmetycznego.

Umiejętności praktyczne. Nie potrafi wykonać poleceń i rozwiązać zadań z zastosowaniem miar długości, masy, czasu i obliczeń pieniężnych.

Geometria Nie rozpoznaje i nie nazywa figury geometryczne: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło. Nie potrafi mierzyć odcinków. Nie rysuje odcinków o podanej długości.

Symbole cyfrowe

EDUKACJA  SPOŁECZNO – PRZYRODNICZA

Celujący

(cel) 6

Posiada rozległą wiedzę o otaczającym środowisku przyrodniczym i społecznym, zna symbole narodowe i symbole Unii Europejskiej, zawsze szanuje otaczające środowisko przyrodnicze, okazuje szacunek innym ludziom, jest tolerancyjny, chętnie pomaga innym, zawsze współpracuje z innymi, zachowuje się bardzo dojrzale, zawsze dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych osób, potrafi rozróżnić zagrożenia i przeciwdziałać im. Bezbłędnie rozpoznaje wybrane rośliny warzywne, zna ich budowę, warunki życia, części jadalne, wartości odżywcze.

Dostrzega związki przyczynowo-skutkowe w przyrodzie, charakteryzuje zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w rożnych porach roku, zna charakterystyczne cechy ptaków i ssaków hodowanych w Polsce oraz korzyści wynikające z ich hodowli, zna gatunki roślin i zwierząt łąk, bezbłędnie rozpoznaje po kwiatach, liściach, owocach, drzewa i krzewy owocowe, opanował umiejętności pielęgnacyjne związane z hodowlą roślin.

Zawsze stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym.

Bardzo dobry (bdb) 5 Rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki roślin i zwierząt, potrafi zaobserwować zachodzące zmiany w przyrodzie, potrafi wymienić pory roku, zna formy ochrony środowiska naturalnego, szanuje przyrodę, zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka i zagrożenia ze strony zwierząt oraz zjawisk przyrodniczych, zna swój adres zamieszkania, zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej, wie na czym polega praca w poznanych zawodach, zawsze używa form grzecznościowych wobec innych osób, zgodnie współpracuje z innymi, zachowuje  się  dojrzale. Bezbłędnie rozpoznaje wybrane rośliny warzywne, zna ich budowę, warunki życia, części jadalne, wartości odżywcze.

Dostrzega związki przyczynowo-skutkowe w przyrodzie, charakteryzuje zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w rożnych porach roku, zna charakterystyczne cechy ptaków i ssaków hodowanych w Polsce oraz korzyści wynikające z ich hodowli, zna gatunki roślin i zwierząt łąk, rozpoznaje po kwiatach, liściach, owocach, drzewa i krzewy owocowe; opanował umiejętności pielęgnacyjne związane z hodowlą roślin.Stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym.

Dobry

(db) 4

Posiada ogólną wiedzę o otaczającym środowisku społecznym i przyrodniczym, zna podstawowe formy ochrony środowiska przyrodniczego, rozpoznaje i nazywa niektóre gatunki roślin i zwierząt, potrafi zaobserwować zachodzące zmiany
w przyrodzie, potrafi wymienić pory roku, potrafi odróżnić zagrożenia dla środowiska,  zna swój adres zamieszkania,  wie na czym polega praca  w poznanych zawodach, dobrze współpracuje z innymi, używa form grzecznościowych, zna symbole narodowe i  rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej. Rozpoznaje podstawowe rośliny warzywne, zna ich części jadalne i wartości odżywcze, popełnia nieliczne błędy, rozpoznając, po kwiatach i owocach, drzewa i krzewy owocowe. Zna nazwy miesięcy i por roku oraz zmiany im towarzyszące, zna budowę ptaków i ssaków hodowanych w Polsce, dobrze zna roślinność i zwierzęta żyjące na łące. Na ogół stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym.
Dostateczny (dst) 3 Posiada ogólną wiedzę o otaczającym środowisku społecznym i przyrodniczym, zna niektóre formy ochrony środowiska przyrodniczego, orientuje się czym zajmują się ludzie w najbliższej okolicy. Zna symbole narodowe (flaga, hymn, godło). Potrafi wymienić nazwy  poznanych warzyw i kwiatów, zna pory roku, zazwyczaj okazuje szacunek innym ludziom. Stara się współpracować z innymi. Potrafi rozpoznać podstawowe warzywa i zna ich wartości odżywcze. Rozpoznaje drzewa i krzewy owocowe, zna wybrane rośliny i zwierzęta żyjące na łące, zna budowę ciała ssaków hodowanych w Polsce. Posiada podstawowe wiadomości dotyczące zachowania się w ruchu drogowym.
Dopuszczający (dop) 2 Z pomocą nauczyciela rozpoznaje poznane gatunki roślin, słabo orientuje się
w otaczający środowisku społeczno – przyrodniczym, częściowo zna swojego adres zamieszkania, myli pory roku, myli symbole narodowe, rzadko okazuje szacunek innym osobom, nie zawsze potrafi współpracować z innymi. Rozpoznaje podstawowe warzywa, rozpoznaje drzewa i krzewy owocowe tylko po owocach, myli nazwy ptaków i ssaków. Z trudem bezpiecznie porusza się w ruchu drogowym.
Niedostateczny (ndst) 1 Bardzo słabo orientuje się w otaczającym środowisku społeczno-przyrodniczym, nie zna swojego adresu zamieszkania, nie zna pór roku, najczęściej nie okazuje szacunku innym osobom, nie zna symboli narodowych, nie potrafi współpracować w grupie. Nie jest w stanie, nawet przy pomocy nauczyciela, rozwiązywać problemów o elementarnym

stopniu trudności. Nie stosuje zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.

Symbole cyfrowe

EDUKACJA  PLASTYCZNO –TECHNICZNA

Celujący

(cel) 6

Wykazuje zainteresowanie problematyką artystyczną, zdobywa wysokie noty w konkursach artystycznych organizowanych na terenie szkoły, w konkursach międzyszkolnych. Prace ucznia są pomysłowe, dokładne, estetyczne, wykonane samodzielnie. Potrafi planować i organizować pracę własną, stosując zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, sprawnie posługuje się narzędziami, przyrządami; w tym zakresie pomaga także innym. Samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu sztuk plastycznych.
Bardzo dobry (bdb) 5 Potrafi zaplanować i zorganizować pracę poprzez ustalenie kolejnych czynności, prace wykonuje chętnie, dokładnie i starannie. Oszczędnie  gospodaruje materiałami, potrafi utrzymać ład i porządek na stanowisku pracy. Zna i rozróżnia podstawowe dziedziny sztuk plastycznych, czyta wybrane oznaczenia na prostych rysunkach technicznych. Dobrze rozróżnia materiały papiernicze i produkty spożywcze.
Dobry

(db) 4

Prace ucznia są dokładne, staranne, przemyślane. Uwzględnia w swoich pracach sceny zbiorowe, ruch postaci we wspólnej akcji i określonej przestrzeni, przestrzega ładu i porządku w trakcie pracy, planuje i organizuje pracę; przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy. Zna zakres symboli i znaków mających charakter powszechnej informacji, rozróżnia: papier, karton, owoce, warzywa,

Dobrze opanował czynności związane z formowaniem oraz łączeniem papieru i kartonu. Prawidłowo i bezpiecznie posługuje się narzędziami i przyrządami .

Dostateczny (dst) 3 Prace wykonuje samodzielnie, ale niezbyt dokładnie i starannie, nie zawsze oszczędnie gospodaruje materiałami. Dostrzega i wyraża cechy ludzi, zwierząt, zjawisk na płaszczyźnie i w bryle, próbuje przedstawiać ludzi i zwierzęta w ruchu, dostrzega i wyraża sytuacje przestrzenne. Posługuje się podstawowymi narzędziami i materiałami, nie zawsze starannie organizuje swój warsztat pracy,

Ma kłopoty z celowym i ekonomicznym wykorzystaniem materiałów, rozróżnia podstawowe materiały papiernicze. Opanował podstawowe czynności w zakresie obróbki ręcznej papieru. Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas prac.

Dopuszczający (dop) 2 Ma trudności w posługiwaniu się niektórymi narzędziami i przyborami, myli podstawowe materiały, nie zna ich zastosowania. Nie potrafi dłużej skoncentrować uwagi na wykonywanej pracy, wymaga ciągłej pomocy ze strony nauczyciela. Prace wykonuje niechętnie i niedbale, nie zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa.
Niedostateczny (ndst) 1 Nie przejawia chęci do podjęcia jakiejkolwiek pracy, nie przynosi na zajęcia zalecanych materiałów, nie doprowadza prac do końca.
Symbole cyfrowe

EDUKACJA  MUZYCZNA

Celujący

(cel) 6

Wyjątkowo poprawnie śpiewa i gra na instrumentach perkusyjnych, pięknie śpiewa piosenki z zachowaniem odpowiedniego rytmu, tempa, melodii. Doskonale rozróżnia czas trwania, dynamikę, wysokość i barwę dźwięków, rozpoznaje głosy ludzkie (sopran, bas, tenor, alt), barwę instrumentów poznanych w kl. I oraz nowych: trąbki i gitary. Doskonale rozpoznaje i umie określić w słuchanym utworze: tempo, dynamikę, nastrój i charakter., samodzielnie tworzy zabawy ruchowe, uwzględniając nastrój, budowę oraz przebieg rytmiczny i melodyczny utworu. Wykazuje się znajomością zapisu na pięciolinii poznanych dźwięków i umiejętnością śpiewania ich nazwami solmizacyjnymi. Bezbłędnie reaguje ruchem na zmiany tempa, dynamiki, wysokości dźwięków. Posiada zdolności muzyczne.
Bardzo dobry (bdb) 5 Poprawnie śpiewa dźwięki, poznane piosenki. Gra na instrumentach perkusyjnych, rozróżnia czas trwania, dynamikę, wysokość i barwę dźwięków,

– rozpoznaje głosy ludzkie (sopran, bas, tenor, alt), barwę instrumentów poznanych w kl. I oraz nowych: trąbki i gitary. Rozpoznaje i umie określić w słuchanym utworze: tempo, dynamikę, nastrój i charakter., tworzy zabawy ruchowe, uwzględniając nastrój, budowę oraz przebieg rytmiczny i melodyczny utworu. Wykazuje się znajomością zapisu na pięciolinii poznanych dźwięków i umiejętnością śpiewania ich nazwami solmizacyjnymi. Reaguje ruchem na zmiany tempa, dynamiki, wysokości dźwięków.

Dobry

(db) 4

Potrafi zaśpiewać poznane piosenki, popełnia nieliczne błędy wyklaskując podany rytm, zna niektóre wartości nutowe. Opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na poprawny śpiew i grę na instrumentach perkusyjnych, w słuchanych utworach rozpoznaje: rytm, tempo, charakter oraz barwę podstawowych instrumentów (skrzypce, fortepian, trąbka, flet). W zabawach ruchowych potrafi wyrazić nastrój, budowę , przebieg rytmiczny i melodyczny wykorzystanych utworów.
Dostateczny (dst) 3 Poprawnie śpiewa piosenki z repertuaru klasy drugiej. Uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych, interpretuje, na instrumentach perkusyjnych, proste tematy rytmiczne.
Dopuszczający (dop) 2 Ma trudności z zapamiętaniem treści piosenki, nie zna wartości nut. Rozwiązuje ćwiczenia o niewielkim stopniu trudności, często z pomocą nauczyciela. Niechętnie uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych.
Niedostateczny (ndst) 1 Nie potrafi zapamiętać treści piosenki, śpiewa bardzo niechętnie lub w ogóle nie śpiewa. Nie podejmuje żadnej aktywności muzycznej, nawet z pomocą nauczyciela.
Symbole cyfrowe

WYCHOWANIE FIZYCZNE I EDUKACJA ZDROWOTNA

Celujący

(cel) 6

Zwinnie i sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, z wielkim zaangażowaniem bierze udział w grach zespołowych. Spełnia wszystkie programowe wymagania, aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły oraz w innych formach działalności pozaszkolnej związanych z kulturą fizyczną, np. w zawodach pływackich. Zajmuje punktowane miejsce w zawodach szkolnych, międzyszkolnych i wojewódzkich.
Bardzo dobry (bdb) 5 Starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia, respektuje zasady poznanych gier
i zabaw, przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń oraz zasad sportowej rywalizacji. Jest bardzo sprawny fizycznie, ćwiczenia wykonuje właściwą techniką, pewnie, w odpowiednim tempie, dokładnie. Systematycznie, chętnie i samodzielnie doskonali swoją sprawność motoryczną.Jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do tej dyscypliny kształcenia nie budzi najmniejszych zastrzeżeń.
Dobry

(db) 4

Potrafi wykonać ćwiczenia gimnastyczne, przestrzega zasad poznanych gier zabaw, zwykle przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń i zasad fair –play. Dysponuje dobrą sprawnością motoryczną, ćwiczenia wykonuje prawidłowo, dokładnie, z małymi błędami technicznymi. Nie potrzebuje bodźców do pracy nad poprawą swej sprawności, wykazuje stałe i dość dobre postępy w tym zakresie. Postawa i stosunek do kultury fizycznej nie budzą zastrzeżeń.
Dostateczny (dst) 3 Większość ćwiczeń wykonuje poprawnie, nie zawsze stosuje się do zasad poznanych gier i zabaw, czasami narusza zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń. Dysponuje przeciętną sprawnością motoryczną, ćwiczenia wykonuje niepewnie, w zwolnionym tempie, z błędami technicznymi. Niechętnie uczestniczy w zajęciach motorycznych.
Dopuszczający (dop) 2 Niechętnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, nie stosuje się do zasad poznanych gier i zabaw, uchyla się od udziału w grach zespołowych. Dysponuje minimalną sprawnością motoryczną, ćwiczenia wykonuje niechętnie i nieprawidłowo. Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa, prezentuje negatywny stosunek do przedmiotu, nie respektuje poleceń nauczyciela.
Niedostateczny (ndst) 1 Uchyla się od wykonywania ćwiczeń gimnastycznych, nie przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie gier zabaw. Nie podejmuje żadnej aktywności ruchowej z własnej inicjatywy, ani na skutek sugestii nauczyciela.
Symbole cyfrowe

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE

Celujący

(cel) 6

Potrafi samodzielnie w pełni wykorzystać zdobyte wiadomości. Jest zawsze wzorowo przygotowany do zajęć. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające podczas pracy z przewidzianym programem komputerowym. Jest zaangażowany w pracę i przestrzega zasad bezpieczeństwa. Wykazuje zainteresowanie komputerami, zdobywa wysokie noty w konkursach informatycznych organizowanych na terenie szkoły, w konkursach międzyszkolnych. Prace ucznia są pomysłowe, dokładne, estetyczne, wykonane samodzielnie, sprawnie posługuje się programami komputerowymi. Samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu informatyki.
Bardzo dobry (bdb) 5 Potrafi w pełni wykorzystać zdobyte wiadomości i umiejętności (poznanie możliwości programu na którym pracuje. Operuje poznaną terminologią informatyczną. Wykazuje się dużą starannością i sumiennością, efektywnie wykorzystuje czas pracy.  Potrafi sprawnie obsługiwać komputer,  posługuje się myszą i klawiaturą, poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego. Tworzy teksty i rysunki, potrafi posługiwać się poznanymi programami  i grami edukacyjnymi. Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów.
Dobry

(db) 4

Wykonana praca jest zasadniczo samodzielna, lecz nie wyczerpuje zagadnienia i nie widać inwencji twórczej dziecka. Uczeń rozumie poznaną terminologię informatyczną i w znacznym stopniu nią się posługuje. Z pomocą nauczyciela umie  obsługiwać komputer,  posługuje się myszą i klawiaturą, poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego. Z pomocą nauczyciela tworzy teksty i rysunki, zna  programy i i gry  edukacyjne. Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów. Przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy.
Dostateczny (dst) 3 Zna najważniejsze fakty dotyczące pracy z komputerem. Zna klawiaturę, spełnia wymagania podstawowe określone w programie. Jest mało samodzielny, czasami wymaga ukierunkowania. Z pomocą nauczyciela umie  obsługiwać komputer, ma kłopoty z posługiwaniem  się myszą i klawiaturą, nie zawsze poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego. Z pomocą nauczyciela tworzy teksty i rysunki, zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów. Prace wykonuje samodzielnie, ale niezbyt dokładnie i starannie.

Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas pracy z komputerem

Dopuszczający (dop) 2 Posiada znaczne braki w zakresie wymagań podstawowych określonych w programie. Podczas wykonywania zadań wymaga mobilizacji i pomocy nauczyciela, popełnia liczne błędy zarówno w zakresie wiedzy merytorycznej jak i działania praktycznego. Ma trudności w posługiwaniu się niektórymi myszą i klawiaturą, myli podstawowe elementy zestawu komputerowego. Nie potrafi dłużej skoncentrować uwagi na wykonywanej pracy, wymaga ciągłej pomocy ze strony nauczyciela. Prace wykonuje niechętnie i niedbale, nie zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa.
Niedostateczny (ndst) 1 Nie posiadł wiedzy i umiejętności w zakresie wymagań podstawowych objętych programem. Nie potrafi wykonać zadań nawet z pomocą nauczyciela. Nie angażuje się w pracę. Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa.

ZAŁĄCZNIK 3

KRYTERIA OCENIANIA UCZNIÓW W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

KLASA III

 

Symbole cyfrowe
EDUKACJA  POLONISTYCZNA
Celujący

(cel) 6

 

Czytanie. Czyta płynnie z odpowiednią intonacją,  ekspresją każdy tekst przeznaczony dla dzieci  na pierwszym etapie edukacji, czyta cicho ze zrozumieniem   i bezbłędnie odpowiada na wszystkie pytania z nim związane.

Pisanie. Pisze bezbłędnie z pamięci i ze słuchu z zachowaniem prawidłowego kształtu liter i ich połączeń, zna i zawsze stosuje zasady ortograficzne, tworzy i  bezbłędnie zapisuje swobodne teksty.

Mówienie. Stosuje logiczne wypowiedzi wielozdaniowe, poprawne pod względem językowym, posługuje się bogatym słownictwem (stosuje np. związki frazeologiczne), potrafi wyrazić i uzasadnić swoją opinię na każdy temat.

Bardzo dobry (bdb) 5 Czytanie. Czyta płynnie i wyraziście pełnymi zdaniami tekst do kl. III, , umie czytać cicho ze zrozumieniem tekst literatury popularnej i odpowiadać na pytania z nim związane.

Pisanie. Umie pisać z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa, zna  i stosuje zasady ortograficzne, układa i bezbłędnie zapisuje zdania  rozwinięte, potrafi napisać swobodny tekst na określony temat, płynnie, czytelnie i estetycznie pisze wyrazy i zdania.

Mówienie. Wypowiada się w uporządkowanej formie, potrafi poprawnie,
w rozwiniętej formie wypowiadać się n/t przeżyć i własnych doświadczeń, posiada bogaty zasób słownictwa,

Dobry

(db) 4

Czytanie. Czyta zdaniami, popełnia nieliczne błędy, po samodzielnym przeczytaniu tekstu odpowiada na proste pytania.

Pisanie. Poprawnie zapisuje wyrazy i zdania z pamięci i ze słuchu, zna
i zazwyczaj stosuje zasady ortograficzne, potrafi samodzielnie ułożyć i zapisać poprawne pod względem językowym zdanie pojedyncze i  rozwinięte

Mówienie. Wypowiada się zdaniami pojedynczymi i rozwiniętymi, poprawnymi pod względem językowym i logicznym.

Dostateczny (dst) 3 Czytanie. Czyta wyrazami, nie zawsze potrafi w sposób płynny połączyć wyrazy w zdania, popełnia błędy, po samodzielnym przeczytaniu tekstu odpowiada na proste pytania czasami z pomocą nauczyciela.

Pisanie. Zapisuje większość wyrazów i zdań  popełniając nieliczne błędy, zna zasady ortograficzne, ale nie zawsze potrafi je zastosować podczas samodzielnego pisania. Czasami błędnie konstruuje zdania pojedyncze i  rozwinięte.

Mówienie. Wypowiada się zdaniami pojedynczymi i  rozwiniętymi, popełnia drobne błędy językowe lub logiczne, czasem powtarza wyrazy lub zdania.

Dopuszczający (dop) 2 Czytanie. Czyta sylabami, głoskami, popełnia liczne błędy, potrafi w wolnym tempie przeczytać ze zrozumieniem tekst i prawidłowo odpowiedzieć na niektóre pytania z nim związane z pomocą nauczyciela.

Pisanie. Pisząc z pamięci i ze słuchu popełnia liczne błędy, nie potrafi wykorzystać poznanych zasad ortograficznych, pisze i układa zdanie pojedyncze z pomocą nauczyciela

Mówienie. Wypowiada się zdaniami prostymi, popełnia sporo błędów językowych i logicznych, wykazuje ubogi zasób słownictwa.

Niedostateczny (ndst) 1 Czytanie. Czyta bardzo wolno, czasem głoskuje, ma trudności z przeczytaniem wielosylabowych wyrazów, zniekształca je lub w ogóle nie przeczyta tekstu, nie potrafi samodzielnie przeczytać tekstu, nie czyta ze zrozumieniem

Pisanie. W pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia bardzo liczne błędy, opuszcza lub przestawia litery  i wyrazy, nie stosuje zasad ortograficznych, nie potrafi ułożyć i zapisać zdania prostego nawet z pomocą nauczyciela

Mówienie. Ma kłopoty z wypowiadaniem się na temat, na pytania odpowiada jednym wyrazem lub w ogóle nie udzieli odpowiedzi.

Symbole cyfrowe Edukacja  matematyczna
Celujący

(cel) 6

 

Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.

Samodzielnie i biegle dodaje i odejmuje w zakresie 100, samodzielnie i biegle mnoży i dzieli w zakresie 100, zapisuje, odczytuje i porównuje wszystkie liczby w zakresie 1000, biegle liczy po 1, dziesiątkami i setkami od danej liczby w zakresie 1000.

Zadania tekstowe. Samodzielnie, sprawnie rozwiązuje dowolną metodą proste zadania z treścią.

Umiejętności praktyczne. Prawidłowo i samodzielnie dokonuje pomiarów długości i masy oraz zapisuje wyniki za pomocą skrótów poznanych jednostek,  zawsze prawidłowo i samodzielnie dokonuje prostych obliczeń pieniężnych w różnych jednostkach, zawsze prawidłowo i samodzielnie wykonuje obliczenia kalendarzowe, pisze i odczytuje daty (za pomocą cyfr rzymskich i arabskich), Samodzielnie, zawsze bezbłędnie oblicza obwody trójkąta, kwadratu i prostokąta.

Bardzo dobry (bdb) 5 Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.

Rozumie i sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 100, rozumie i sprawnie mnoży i dzieli w zakresie 100, sprawdza wynik dodawania za pomocą odejmowania i wynik mnożenia za pomocą dzielenia, rozwiązuje łatwe równania z niewiadomą w postaci okienka, poprawnie zapisuje i odczytuje liczby w zakresie 1000.

Zadania tekstowe. Samodzielnie i bezbłędnie rozwiązuje proste zadania z treścią,

Umiejętności praktyczne. Umie praktycznie zastosować poznane wiadomości dotyczące jednostek miary, wagi, czasu, pieniędzy. Samodzielnie oblicza obwód trójkąta, kwadratu i prostokąta.

Dobry

(db) 4

Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.

Samodzielnie, poprawnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100, mnoży i dzieli w zakresie 100, popełnia nieliczne błędy, zapisuje i odczytuje większość liczb w zakresie 1000.

Zadania tekstowe. Rozwiązuje proste zadanie tekstowe, czasami popełniając błędy.

Umiejętności praktyczne. Umie praktycznie zastosować większość poznanych wiadomości dotyczących jednostek miary, wagi, czasu  i pieniędzy. Mierzy
i oblicza obwód trójkąta, kwadratu, prostokąta, popełnia nieliczne błędy.

Dostateczny (dst) 3 Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.

Większość działań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 wykonuje poprawnie, mnoży i dzieli  w zakresie 100 popełniając błędy, zdarza się, że liczy na konkretach, zapisuje i odczytuje niektóre liczby w zakresie 1000.

Zadania tekstowe. Rozwiązuje proste zadania tekstowe, czasem z  pomocą

Umiejętności praktyczne. Popełnia nieliczne błędy przy dokonywaniu pomiarów długości, masy, czasu, myli się w obliczeniach pieniężnych.

Dopuszczający (dop) 2 Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.

Dodaje i odejmuje w zakresie 100 popełniając błędy lub działając na konkretach, mnoży  i dzieli w zakresie 100 popełniając liczne błędy lub działając na konkretach, popełnia liczne błędy podczas odczytywania i pisania liczb do 1000.

Zadania tekstowe. Proste zadania jednodziałaniowe rozwiązuje wyłącznie
z pomocą nauczyciela.

Umiejętności praktyczne. Z pomocą  dokonuje prostych  pomiarów długości, masy, czasu i obliczeń pieniężnych, często popełnia błędy w pomiarach, odczytuje tylko pełne godziny na zegarze, ma trudności z liczeniem pieniędzy, wycinkowo zna skróty jednostek.

Niedostateczny (ndst) 1 Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.

Popełnia bardzo liczne błędy przy dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 100, nie potrafi opanować mnożenia i dzielenia w zakresie 100. Nie posiada ukształtowanego pojęcia dziesiątkowego systemu pozycyjnego

Zadania tekstowe. Nie rozwiązuje zadań tekstowych nawet z pomocą nauczyciela.

Umiejętności praktyczne. Mimo pomocy nie dokonuje obliczeń zegarowych, pomiarów długości i masy, nie zna skrótów poznanych jednostek, nie potrafi liczyć pieniędzy, nie zapisuje dat.

Symbole cyfrowe

EDUKACJA  SPOŁECZNO –PRZYRODNICZA

Celujący

(cel) 6

 

Posiada rozległą wiedzę o otaczającym środowisku przyrodniczym, zna swoją miejscowość, potrafi opowiadać o zabytkach i ciekawych miejscach, potrafi posługiwać się mapą, umie obserwować zjawiska przyrodnicze, analizować je, wyjaśniać, posługuje się mapą, wskazuje na niej większe miasta, rzeki, regiony. Tworzy i kompletuje samodzielne zbiory o tematyce przyrodniczej.
Bardzo dobry (bdb) 5 Posiada rozległa wiedzę o otaczającym świecie. Obserwuje i opowiada
o poznanych zjawiskach przyrodniczych.
Dostrzega związki przyczynowo-skutkowe zachodzące w przyrodzie, rozpoznaje zboża, rośliny oleiste i włókniste okopowe oraz wodne, tworzy łańcuch pokarmowy zwierząt, wyróżnia warstwy lasu i zna jego znaczenie, zna większość roślin chronionych, charakteryzuje zwierzęta różnych środowisk, określa kierunki na mapie, zna najstarsze miasta Polski i jej rzeki, stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania w ruchu drogowym, zna własne ciało, przestrzega zasad higieny.
Dobry

(db) 4

Posiada ogólną wiedzę o otaczającym środowisku społeczno–przyrodniczym. Orientuje się czym  zajmują się ludzie pracujący w najbliższej okolicy, zna swoją dzielnicę, dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie, zna i stosuje zasady zachowania się na drodze, zna budowę roślin i zwierząt oraz tryb ich życia, rozpoznaje rośliny oleiste, włókniste i okopowe, wymienia i opisuje warstwy lasu, tworzy proste łańcuchy pokarmowe, zazwyczaj przestrzega zasad higieny własnej i otoczenia, szanuje otaczające środowisko.
Dostateczny (dst) 3 Częściowo orientuje się w otaczającym środowisku społeczno
-przyrodniczym,
posiada podstawowe wiadomości dotyczące lasu, ochrony środowiska, środków transportu i zachowania się w ruchu drogowym, zna najstarsze miasta i wyróżnia krajobrazy Polski, rozpoznaje rośliny oleiste, włókniste, okopowe i wodne, wymienia i nazywa warstwy lasu, tworzy proste łańcuchy pokarmowe, nie zawsze przestrzega zasad higieny. Stara się przestrzegać norm społecznych.
Dopuszczający (dop) 2 Z pomocą nauczyciela wypowiada się na temat środowiska, posiada wycinkowa wiedzę o otaczającym środowisku, wymienia gatunki zwierząt żyjących w lesie na polu i w wodzie, nazywa zboża, rośliny oleiste, włókniste i okopowe, wyróżnia warstwy lasu, zna zasady bezpieczeństwa dotyczące pieszych, nie zawsze przestrzega zasad higieny, rzadko przestrzega norm społecznych..
Niedostateczny (ndst) 1 Nie orientuje się w otaczającym środowisku, nie rozumie zachodzących
w przyrodzie zjawisk i niechętnie je obserwuje, nie dba o rośliny klasowe
i otaczające środowisko, nie stosuje zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Symbole cyfrowe

EDUKACJA  PLASTYCZNO –TECHNICZNA

Celujący

(cel) 6

 

Treść pracy jest zawsze adekwatna do tematu, poszukuje oryginalnych rozwiązań, elementy są właściwie rozplanowane na płaszczyźnie i w przestrzeni, praca odznacza się rozmaitością elementów i dbałością o szczegóły, Chętnie wykonuje prace dodatkowe z własnej inicjatywy.
Bardzo dobry (bdb) 5 Za pomocą prac plastycznych przedstawia zjawiska otaczającej rzeczywistości, dba o dobór barw i szczegóły, potrafi zorganizować sobie warsztat pracy, prace wykonuje starannie, estetycznie, zgodnie z tematem, celowo dobiera
i ekonomicznie wykorzystuje środki materiałowe. Projektuje i wykonuje płaskie
i przestrzenne formy użytkowe. Dba o porządek w miejscu pracy.
Dobry

(db) 4

Zazwyczaj samodzielnie przygotowuje stanowisko pracy, prace są zazwyczaj zgodne z tematem, nie zawsze staranne i estetyczne choć doprowadzone do końca. Potrafi projektować i wykonać płaskie formy użytkowe.
Dostateczny (dst) 3 Z pomocą przygotowuje stanowisko pracy, prace wykonuje niedokładnie i nie zawsze estetyczne, nie zawsze doprowadza prace do końca. Rzadko dba o dobór barw i szczegóły. Potrafi wykonać płaskie formy użytkowe według wzoru.
Dopuszczający (dop) 2 Prace wykonuje mało estetycznie, schematycznie, nie zawsze zgodnie z tematem, nie dba o dobór barw i szczegóły, nie zawsze doprowadza prace do końca.
Niedostateczny (ndst) 1 Nie podejmuje pracy, niszczy swoją pracę.
Symbole cyfrowe
EDUKACJA  MUZYCZNA
Celujący

(cel) 6

 

Tworzy muzykę, gra na instrumentach melodycznych, wykazuje aktywną postawę twórczą i szczególne umiejętności muzyczne, tańczy podstawowe kroki i figury krakowiaka, polki oraz innego tańca ludowego, śpiewa z pamięci hymn narodowy.
Bardzo dobry (bdb) 5 Śpiewa piosenki z właściwą intonacją, zna i odczytuje nazwy solmizacyjne, improwizuje rytm w określonym metrum, interpretuje ruchem, gra na instrumentach tematy rytmiczne, wyróżnia elementy muzyki, określa nastrój słuchanej muzyki.
Dobry

(db) 4

Umie zaśpiewać poznane piosenki, zna nazwy solmizacyjne, popełnia nieliczne błędy wyklaskując podany rytm, interpretuje ruchem tematy rytmiczne i piosenki.
Dostateczny (dst) 3 Prawidłowo śpiewa większość poznanych piosenek, z pomocą potrafi wyklaskać podany rytm, akompaniować do zabaw, rozpoznaje nazwy solmizacyjne.
Dopuszczający (dop) 2 Próbuje zaśpiewać prawidłowo piosenki, z pomocą nauczyciela rytmicznie recytuje proste teksty i określa nastrój słuchanych utworów.
Niedostateczny (ndst) 1 Nie potrafi zaśpiewać żadnej poznanej piosenki, mimo pomocy nie potrafi wyklaskać prostych rytmów, określić nastroju słuchane muzyki.
Symbole cyfrowe

WYCHOWANIE FIZYCZNE I EDUKACJA ZDROWOTNA

Celujący

(cel) 6

 

Zwinnie, sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, z wielkim zaangażowaniem bierze udział w grach zespołowych, bez zastrzeżeń stosuje się do zasad poznanych gier i zabaw, reprezentuje klasę, szkołę w zawodach sportowych
Bardzo dobry (bdb) 5 Starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia, zna i respektuje zasady poznanych gier i zabaw, przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń oraz zasad sportowej rywalizacji.
Dobry

(db) 4

Potrafi wykonać ćwiczenia gimnastyczne, przestrzega zasad poznanych gier i  zabaw, zwykle przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń i zasad fair-play.
Dostateczny (dst) 3 Większość ćwiczeń wykonuje poprawnie, nie zawsze stosuje się do zasad poznanych gier  i zabaw, czasami narusza zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń.
Dopuszczający (dop) 2 Niechętnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, ma trudności z ich wykonaniem mimo pomocy nauczyciela, nie stosuje się do zasad poznanych gier i zabaw, uchyla się od udziału w grach zespołowych.
Niedostateczny (ndst) 1 Uchyla się od wykonywania ćwiczeń gimnastycznych, nie przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie gier zabaw, nie bierze udziału w grach i zabawach
Symbole cyfrowe

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE

Celujący

(cel) 6

Zna i przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Efektywnie wykorzystuje czas pracy, jest zaangażowany i aktywny. Doskonale posługuje się wybranymi narzędziami z Przybornika. Potrafi w pełni wykorzystać zdobyta wiadomości i umiejętności. Samodzielnie i sprawnie wyszukuje potrzebne informacje na stronach www.
Bardzo dobry (bdb) 5 Zna i przestrzega zasad bezpieczeństwa. Sprawnie posługuje się myszką. Samodzielnie korzysta z wybranych klawiszy na klawiaturze. Zna zastosowanie kalkulatora. Samodzielnie kopiuje, usuwa, zmniejsza i powiększa, zapisuje pliki oraz zmienia położenie przedmiotów.
Dobry

(db) 4

Stara się być aktywny, dostosowuje się do obowiązujących zasad. Korzysta z wybranych klawiszy na klawiaturze. Posługuje się narzędziami z Przybornika. Niema większych problemów użyciem poznanych narzędzi oraz wykorzystuje umiejętności kopiowania, usuwania, pomniejszania, powiększania, obracania elementów. Pisze za pomocą klawiatury.
Dostateczny (dst) 3 Zna najważniejsze fakty dotyczące pracy z komputerem. Jest słabo zaangażowany w pracę. Zna klawiaturę, bez większych problemów posługuje się myszką. Ma czasami problem z użyciem poznanych narzędzi. Często potrzebuje pomocy przy zapisywaniu plików. Uruchamia przeglądarkę, z pomocą wyszukuje informacje.
Dopuszczający (dop) 2 Często nie przestrzega zasad bezpieczeństwa. Potrzebuje pomocy posługując się wybranymi narzędziami. Z pomocą nauczyciela otwiera i zamyka program Word ma problemy posługując się klawiszami. Popełnia liczne błędy zarówno w zakresie wiedzy merytorycznej, jak i działania praktycznego.
Niedostateczny (ndst) 1 Nie posiadł wiedzy i umiejętności w zakresie wymagań podstawowych objętych programem. Nie potrafi wykonać zadań teoretycznych i praktycznych nawet z pomocą nauczyciela. Nie angażuje się w prace, nie stara się stosować do wymagań. Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa. Nie odrabia zadań domowych.