EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 20
im. Księcia Jana Dobrego w Opolu
ELEMENTY PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA:
- A. Cele oceniania w edukacji wczesnoszkolnej.
1. Ocenianie w klasach I-III ma na celu wspierać szkolny rozwój ucznia poprzez dostarczanie rzetelnej informacji o jego szkolnych osiągnięciach. Celem oceniania w edukacji wczesnoszkolnej jest:
– poznanie uczniów i respektowanie indywidualnej drogi ich rozwoju
– informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz
o postępach w tym zakresie
– doskonalenie procesu uczenia się poprzez różnicowanie nauczania w zależności od indywidualnego rytmu zdobywania wiadomości i umiejętności.
– motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
- Ocena szkolna w edukacji wczesnoszkolnej pełni wiele różnorodnych funkcji powiązanych z procesem kształcenia i wspomaganiem dziecka we wszechstronnym rozwoju na miarę jego możliwości. Do tych funkcji zaliczamy:
– funkcję informacyjną- uwzględniającą wkład pracy ucznia;
– funkcję korekcyjną- uwzględniającą efekt, jaki osiąga uczeń;
– funkcję motywacyjną- uwzględniającą możliwości ucznia.
B. Zakres i przedmiot oceny opisowej ucznia.
1. Ocena opisowa uwzględnia efekty dydaktyczne i wychowawcze ucznia.
2. Ocena opisowa obejmuje opis osiągnięć dydaktycznych ucznia w zakresie:
– edukacji polonistycznej: czytanie, pisanie, mówienie, słuchanie, wypowiadanie się /ustne i pisemne/, gramatykę i ortografię.
– edukacji matematycznej: pojęcie liczby naturalnej i jej zapis cyfrowy, opanowanie podstawowych działań arytmetycznych /dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie/, umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych, wiadomości z geometrii i umiejętności praktycznych z tego zakresu
– edukacji społeczno – przyrodniczej: wiedza o otaczającym środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym, umiejętność dokonywania obserwacji
– edukacji plastyczno – technicznej: kultura pracy, poznawanie architektury, malarstwa
i rzeźby, działalność plastyczno – techniczna,
– edukacji muzycznej: odtwarzanie i słuchanie muzyki, percepcja muzyki
– wychowanie fizyczne.: sprawność fizyczno – ruchową, elementy higieny osobistej, gry
i zabawy ruchowe
– edukacji językowej /j. angielski/: rozpoznawanie zwrotów stosowanych na co dzień oraz krótkich tekstów, czytanie wyrazów i prostych zdań, przepisywanie wyrazów i zdań, wypowiadanie się
– zajęć komputerowych: znajomość elementarnych podstaw obsługi komputera, posługiwanie się wybranymi programami, wyszukiwanie i korzystanie z informacji
- Szczegółowe kryteria osiągnięć edukacyjnych zawarte są w zał.1,2,3, dla poszczególnych poziomów klas I-III.
- W klasie I ocenianie ucznia poprzedzone jest zdiagnozowaniem jego osiągnięć, które stanowi punkt odniesienia do postępów jego rozwoju.
- Oceniając zachowanie ucznia nauczyciel bierze pod uwagę wymagania zawarte
w rozporządzeniu MEN dotyczące oceniania:
q Wywiązywanie się z obowiązków ucznia
q Postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej
q Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
q Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
q Okazywanie szacunku innym osobom
OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIÓW w klasach I-III
1. Roczna ocena zachowania w klasach I-III ma charakter opisowy.
2. Ocenę ustala nauczyciel – wychowawca uwzględniając :
– opinię innych nauczycieli uczących ucznia,
– opinię niedydaktycznych pracowników szkoły,
– opinię kolegów i koleżanek,
– opinię nauczycieli świetlicy,
– samoocenę ucznia.
3. Przy formułowaniu oceny zachowania nauczyciel bierze pod uwagę postawę ucznia podczas zajęć edukacyjnych w klasie, jak i poza nią.
4. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na :
– oceny z zajęć edukacyjnych,
– promocje do klasy programowo wyższej.
5. Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
c) dbałość o honor i tradycje szkoły;
d) dbałość o piękno mowy ojczystej;
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole o poza nią;
g) okazywanie szacunku innym osobom,
h) udział w pracach na rzecz szkoły i środowiska
6. Ustala się następującą symbolikę i skalę bieżącego oceniania zachowania:
A – uczeń reprezentuje postawę wzorową
B – uczeń reprezentuje postawę bardzo dobrą
C – uczeń reprezentuje postawę dobrą
D – uczeń reprezentuje postawę niewłaściwą
7. Kryteria oceny bieżącej zachowania:
A – Uczeń bardzo sumiennie przygotowuje się do zajęć, często podejmuje zadania dodatkowe. Nie opuszcza zajęć szkolnych, a sporadyczne nieobecności ma zawsze usprawiedliwione. Zawsze uzupełnia braki wynikające z nieobecności. Zawsze zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników, nigdy nie używa ‘brzydkich słów”. Zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa. Jest zawsze koleżeński. Nigdy nie bierze udziału w bójkach, kłótniach i sporach. Nigdy się nie spóźnia na zajęcia. Wzorowo zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości i zajęć szkolnych. Sumiennie i rzetelnie pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje, np. dyżurnego. Zawsze dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Aktywnie i chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zawsze utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.
B – Uczeń jest zawsze przygotowany do zajęć. Ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności i uzupełnia braki z nimi związane. Najczęściej zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników. Stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Jest koleżeński. Nie bierze udziału w bójkach, kłótniach i sporach. Sporadycznie spóźnia się na zajęcia. Bez zastrzeżeń zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości i zajęć szkolnych. Bez zastrzeżeń pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje np. dyżurnego. Dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.
C – Uczeń zazwyczaj jest dobrze przygotowany do zaję ,a jego nieobecności są zazwyczaj usprawiedliwione Zwykle zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników. Zdarza mu się nie przestrzegać zasad bezpieczeństwa, ale poprawia swoje zachowanie po zwróceniu uwagi przez nauczyciela, zwykle jest koleżeński. Zdarza mu się brać udział w bójkach, kłótniach i sporach. Często spóźnia się na zajęcia. Nie sprawia większych trudności podczas wycieczek, wyjść i zajęć szkolnych. Zwykle sumiennie i rzetelnie pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje, np. dyżurnego. Zwykle dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zwykle utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.
D – Uczeń bardzo często jest nieprzygotowany do zajęć. Jego nieobecności są często nieusprawiedliwione .Uczeń niegrzecznie i nietaktownie zwraca się do dorosłych osób i rówieśników, używa wulgaryzmów. Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa. Jest niekoleżeński. Jest konfliktowy, często bierze udział w kłótniach, bójkach i sporach. Nagminnie spóźnia się na zajęcia. Sprawia kłopoty wychowawcze podczas wyjść, wycieczek i zajęć szkolnych. Nie wywiązuje się z powierzonych mu funkcji, np. dyżurnego. Niszczy i nie szanuje mienia własnego, cudzego i szkolnego. Niechętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Nie utrzymuje ładu i porządku w miejscu pracy.
8. W ramach oceniania bieżącego nauczyciel obserwuje ucznia. Ewentualne uwagi odnotowuje w zeszycie korespondencji. Nauczyciel ocenia zachowanie ucznia stosując w/w symbole, co odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.
C. Narzędzia i metody oceniania umiejętności ucznia.
1. Ocenę opisową redaguje się na podstawie informacji zgromadzonych za pomocą narzędzi oceniania.
2. Gromadząc informacje na temat postępów ucznia nauczyciel korzysta z następujących metod i narzędzi kontrolno-diagnostycznych takich jak:
– sprawdziany
– testy kompetencji
– podręczniki
– zeszyty ucznia i zeszyty ćwiczeń
– bieżącą obserwację ucznia.
3. W systemie oceniania bierzemy również pod uwagę:
– prace domowe
– wytwory pracy ucznia
D. Sposoby dokumentowania osiągnięć uczniów
1.Bieżącą ocenę ucznia nauczyciel rejestruje/dokumentuje/ dokonując zapisów:
– w dzienniku lekcyjnym
– na wytworach pracy ucznia
– w zeszycie ucznia, jego podręcznikach i ćwiczeniach
2. Przy ocenianiu bieżącym w klasach I-III oprócz oceny opisowej stosuje się:
- Pochwały
- Symbole cyfrowe 1,2,3,4,5,6
Przyjmuje się następujące skróty słowne ocen cyfrowych:
- Ocena celująca (cel) – 6
- Ocena bardzo dobra (bdb) – 5
- Ocena dobra (db) – 4
- Ocena dostateczna (dst) – 3
- Ocena dopuszczająca (dop) –2
- Ocena niedostateczna (ndst) – 1
Wymagania procentowe z prac kontrolnych na daną ocenę:
% | ….. | Ocena |
100-99 | 6 (celująca) | |
98-90 | 5 (bardzo dobra) | |
89-75 | 4 (dobra) | |
74-55 | 3 (dostateczna) | |
54-35 | 2 (dopuszczająca) | |
34 -0 | 1 (niedostateczna) |
Wymagania procentowe z prac kontrolnych na daną ocenę dla uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną:
% | Ocena |
100-90 | 6 (celująca) |
89-71 | 5 (bardzo dobra) |
70-50 | 4 (dobra) |
49-36 | 3 (dostateczna) |
35-26 | 2(dopuszczająca) |
25 -0 | 1(niedostateczna) |
UWAGA: Dla uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną wymagania są dostosowane do aktualnych możliwości ucznia.
E. Sposoby powiadamiania uczniów i rodziców przez nauczycieli,
o postępach uczniów w nauce i zachowaniu.
1. Na początku roku szkolnego rodzice otrzymują wymagania programowe, zgodnie z którymi nauczyciel ocenia osiągnięcia ucznia oraz na bieżąco otrzymują informacje o postępach swoich dzieci zgodnie z zapisem zawartym w pkt. C i D niniejszego dokumentu.
2. Na zakończenie każdego semestru, rodzice otrzymują ocenę opisową o postępach ucznia w formie karty osiągnięć ucznia.
3. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne są ocenami opisowymi.
– Ocena roczna jest przedstawiona w formie opisu osiągnięć ucznia na świadectwie.
ZAŁĄCZNIK 1
KRYTERIA OCENIANIA UCZNIÓW W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
KLASA I
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA POLONISTYCZNA |
Celujący
(cel) 6 |
Czytanie: czyta płynnie zdaniami teksty bez przygotowania, zachowuje odpowiednie tempo, czyta cicho ze zrozumieniem, odpowiada prawidłowo na wszystkie zadane pytania, wyróżnia bohaterów utworu literackiego, ustala kolejność wydarzeń, potrafi określić przeżycia postaci w utworze literackim, czyta książki i korzysta z księgozbioru bibliotecznego.
Pisanie: pisze bezbłędnie z pamięci i ze słuchu zachowując prawidłowy kształt liter i ich połączeń, bezbłędnie przepisuje tekst drukowany, układa i zapisuje teksty na podany lub dowolny temat. Mówienie: samodzielnie tworzy wielozdaniowe wypowiedzi na dowolny temat, zawsze uczestniczy w dyskusji, ma bogaty zasób słownictwa, tworzy wypowiedzi logiczne, zrozumiałe i poprawne gramatycznie, nie popełnia błędów językowych, planuje i angażuje się w tworzoną formę teatralną, tworzy przedstawienia za pomocą różnych technik: kukiełki, teatr cieni i inne. Doskonale posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie, w odniesieniu do długich i trudnych wyrazów. |
Bardzo dobry (bdb) 5 | Czytanie: czyta płynnie zdaniami tekst przygotowany, zachowuje odpowiednie tempo, odpowiada prawidłowo na wszystkie zadane pytania, wyróżnia bohaterów utworu literackiego, ustala kolejność wydarzeń, interesuje się książkami i chętnie je czyta.
Pisanie: pisze z pamięci proste, krótkie zdania, dba o estetykę i poprawność graficzną pisma, zachowuje prawidłowy kształt liter i ich połączeń, bezbłędnie przepisuje tekst drukowany. Mówienie: buduje wielozdaniowe wypowiedzi na zadany temat, często uczestniczy w dyskusji, ma bogaty zasób słownictwa, tworzy wypowiedzi spójne, zrozumiałe i poprawne gramatycznie, nie popełnia błędów językowych, angażuje się w tworzoną formę teatralną. Posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. |
Dobry
(db) 4 |
Czytanie: czyta wyrazami, głośno ze zrozumieniem, odpowiada na zadane pytania, interesuje się książkami i ich czytaniem.
Pisanie: pisze prawie zawsze poprawnie z pamięci, stara się zachować prawidłowy kształt liter, raczej bezbłędnie przepisuje tekst drukowany (nieliczne błędy to brak elementów liter np. kropki, kreski, haczyki) Mówienie: buduje logiczne kilkuzdaniowe wypowiedzi, posiada duży zasób słownictwa, stara się zachować poprawność językową, stara się angażować Z nielicznymi błędami posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. |
Dostateczny (dst) 3 | Czytanie: czyta sylabami, wyrazami, głośno ze zrozumieniem, odpowiada na większość pytań, na miarę swoich możliwości czyta wskazane lektury.
Pisanie: pisze z pamięci popełniając nieliczne błędy (literowe i ortograficzne), przepisując tekst drukowany stara się zachować prawidłowy kształt liter popełniając drobne błędy. Mówienie: wypowiada się w formie zdań pojedynczych i wyrazami, posiada mały zasób słownictwa, stara się zachować poprawność językową, poproszony przez nauczyciela włącza się w tworzoną formę teatralną. Z licznymi błędami posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. |
Dopuszczający (dop) 2 | Czytanie: głoskuje, dokonuje analizy i syntezy słuchowej, czyta głośno, nie odpowiada prawidłowo na pytania, interesuje się książkami.
Pisanie: przepisuje tekst odwzorowując litera po literze, pisząc z pamięci popełnia wiele błędów (np. opuszcza lub dodaje litery, myli litery o podobnym kształcie, robi błędy ortograficzne), nie zachowuje kształtu liter i połączeń literowych, myli wielkie litery z małymi. Mówienie: wypowiada się wyrazami, ma ubogi zasób słów, popełnia błędy językowe. Z licznymi błędami i słabym zrozumieniem posługuje się określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. |
Niedostateczny (ndst) 1 | Czytanie: popełnia błędy w głoskowaniu wyrazów, ma trudności w dokonywaniu analizy i syntezy słuchowej i słuchowo-wzrokowej wyrazów, nie czyta, nie odpowiada na zadawane pytania.
Pisanie: przepisuje tekst odwzorowując litera po literze, popełnia przy tym liczne błędy, nie potrafi pisać z pamięci, nie zachowuje liniatury, kształtu liter i połączeń literowych, myli wielkie litery z małymi. Mówienie: wypowiada się najczęściej w formie przeczącej lub twierdzącej, wyrazami jednosylabowymi, posiada bardzo ubogie słownictwo, mówi niechętnie popełniając liczne błędy językowe. Nie posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie. |
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA MATEMATYCZNA |
Celujący
cel) 6 |
Działania w zakresie dodawania i odejmowania: rozumie i wykonuje samodzielnie dodawanie i odejmowanie w zakresie 20, rozwiązuje równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka.
Zadania tekstowe: samodzielnie rozwiązuje zadania i układa treści zadań do sytuacji życiowej, rysunku, schematu graficznego i działania arytmetycznego. Umiejętności praktyczne: zawsze prawidłowo i samodzielnie dokonuje pomiarów długości, masy, obliczeń pieniężnych, zna pojęcie długu i konieczności spłacenia go, określa czas za pomocą zegara i kalendarza |
Bardzo dobry (bdb) 5 | Działania w zakresie dodawania i odejmowania: rozumie i wykonuje samodzielnie dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe.
Zadania tekstowe: samodzielnie i bezbłędnie rozwiązuje zadania jednodziałaniowe, zapisuje rozwiązanie zadania przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji. Umiejętności praktyczne: prawidłowo i samodzielnie dokonuje pomiarów długości |
Dobry
(db) 4 |
Działania w zakresie dodawania i odejmowania: rozumie i wykonuje dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 popełniając drobne błędy, rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe.
Zadania tekstowe: korzysta ze wskazówek nauczyciela i bezbłędnie rozwiązuje zadania jednodziałaniowe, poprawnie rozwiązuje zadanie przedstawione słownie w konkretnej sytuacji Umiejętności praktyczne: wykonuje samodzielnie i prawidłowo proste pomiary długości i masy, proste obliczenia pieniężne, zna pojęcie długu i konieczności spłacenia go, prawidłowo posługuje się nazwami dni tygodnia i nazwami miesięcy, dostrzega symetrię, kontynuuje rozpoczęty wzór. |
Dostateczny (dst) 3 | Działania w zakresie dodawania i odejmowania: rozumie i wykonuje działania popełniając liczne błędy, z pomocą nauczyciela rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe.
Zadania tekstowe: robi błędy podczas wykonywania zadań jednodziałaniowych, popełnia błędy rozwiązując zadania przedstawione słownie w konkretnej sytuacji Umiejętności praktyczne: w miarę poprawnie dokonuje prostych pomiarów długości i masy, zna pojęcie długu i spłacenia go, zna nazwy dni tygodnia, |
Dopuszczający (dop.) 2 | Działania w zakresie dodawania i odejmowania: wykonuje dodawanie i odejmowanie często popełniając błędy, liczy na konkretach, myli poszczególne działania, ma trudności z rozwiązywaniem prostych równań jednodziałaniowych.
Zadania tekstowe: nie rozumie treści zadania przedstawionego słownie, Umiejętności praktyczne: z pomocą nauczyciela wykonuje proste pomiary długości, masy oraz obliczeń pieniężnych, słabo zna nazwy dni tygodnia i nazwy miesięcy, nie dostrzega symetrii, ma problemy z kontynuacją rozpoczętego wzoru. |
Niedostateczny (ndst) 1 | Działania w zakresie dodawania i odejmowania: licząc na konkretach popełnia liczne błędy, nie kojarzy znaku matematycznego z konkretnym działaniem, nie potrafi rozwiązać prostego równania jednodziałaniowego z niewiadomą w postaci okienka.
Zadania tekstowe: nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi rozwiązać zadania. Umiejętności praktyczne: nie wykonuje pomiarów długości i masy, obliczeń pieniężnych, nie zna dni tygodnia i nazw miesięcy, nie dostrzega symetrii, nie potrafi kontynuować rozpoczętego wzoru. |
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA SPOŁECZNO-PRZYRODNICZA |
Celujący
(cel) 6 |
Posiada rozległą wiedzę o otaczającym środowisku przyrodniczym i społecznym, zna symbole narodowe i symbole Unii Europejskiej, zawsze szanuje otaczające środowisko przyrodnicze, okazuje szacunek innym ludziom, jest tolerancyjny, chętnie pomaga innym, zawsze współpracuje z innymi, zachowuje się bardzo dojrzale, zawsze dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych osób, potrafi rozróżnić zagrożenia i przeciwdziałać im. Zawsze stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym. |
Bardzo dobry (bdb) 5 | Rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki roślin i zwierząt, potrafi zaobserwować zachodzące zmiany w przyrodzie, potrafi wymienić pory roku, zna formy ochrony środowiska naturalnego, szanuje przyrodę, zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka i zagrożenia ze strony zwierząt oraz zjawisk przyrodniczych, zna swój adres zamieszkania, zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej, wie na czym polega praca w poznanych zawodach, zawsze używa form grzecznościowych wobec innych osób, zgodnie współpracuje z innymi, zachowuje się dojrzale. Stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym. |
Dobry
(db) 4 |
Posiada ogólną wiedzę o otaczającym środowisku społecznym i przyrodniczym, zna podstawowe formy ochrony środowiska przyrodniczego, rozpoznaje i nazywa niektóre gatunki roślin i zwierząt, potrafi zaobserwować zachodzące zmiany w przyrodzie, potrafi wymienić pory roku, potrafi odróżnić zagrożenia dla środowiska, zna swój adres zamieszkania, wie na czym polega praca w poznanych zawodach, dobrze współpracuje z innymi, używa form grzecznościowych, zna symbole narodowe i rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej. Na ogół stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym. |
Dostateczny (dst) 3 | Posiada ogólną wiedzę o otaczającym środowisku społecznym i przyrodniczym, zna niektóre formy ochrony środowiska przyrodniczego, orientuje się czym zajmują się ludzie w najbliższej okolicy. Zna symbole narodowe (flaga, hymn, godło). Potrafi wymienić nazwy poznanych warzyw i kwiatów, zna pory roku, zazwyczaj okazuje szacunek innym ludziom. Stara się współpracować z innymi. Posiada podstawowe wiadomości dotyczące zachowania się w ruchu drogowym. |
Dopuszczający (dop) 2 | Z pomocą nauczyciela rozpoznaje poznane gatunki roślin, słabo orientuje się w otaczający środowisku społeczno – przyrodniczym, częściowo zna swojego adres zamieszkania, myli pory roku, myli symbole narodowe, rzadko okazuje szacunek innym osobom, nie zawsze potrafi współpracować z innymi. Z trudem bezpiecznie porusza się w ruchu drogowym. |
Niedostateczny (ndst) 1 | Bardzo słabo orientuje się w otaczającym środowisku społeczno-przyrodniczym, nie zna swojego adresu zamieszkania, nie zna pór roku, najczęściej nie okazuje szacunku innym osobom, nie zna symboli narodowych, nie potrafi współpracować w grupie. Nie stosuje zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym. |
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA PLASTYCZNO- TECHNICZNA |
Celujący
(cel) 6 |
Wykazuje uzdolnienia manualne, bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, zaskakuje nowatorskim rozwiązywaniem zagadnień, prace plastyczne cechuje staranność, estetyka, potrafi pracować różnymi technikami. Korzysta z medialnych środków przekazu. Interesuje się i rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki i wypowiada się na ich temat. Rozpoznaje niektóre urządzenia techniczne, potrafi je obsługiwać. Majsterkuje, buduje z różnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu. |
Bardzo dobry (bdb) 5 | Wykazuje pomysłowość w procesie tworzenia. Wyraża własne myśli i uczucia w różnorodnych formach plastycznych. Prace plastyczne cechuje staranność, estetyka, potrafi zastosować różne techniki plastyczne i techniczne, bierze udział w konkursach ogólnoszkolnych. Rozpoznaje niektóre dziedziny sztuki: rzeźby, architektury, malarstwa, grafiki i wypowiada się na ich temat. Rozpoznaje niektóre urządzenia techniczne, potrafi je obsługiwać i szanować. Majsterkuje, buduje z różnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu. |
Dobry
(db) 4 |
Podejmuje zadania plastyczne i techniczne. Wyraża własne myśli i uczucia w różnorodnych formach plastycznych. Korzysta z bogatej bazy kolorów. Potrafi pracować różnymi technikami plastycznymi i technicznymi. Potrafi rozpoznać wybrane dziedziny sztuki: architektury, malarstwa, rzeźby, grafiki i wypowiada się na ich temat. Rozpoznaje niektóre urządzenia techniczne, potrafi je obsługiwać i szanować. Majsterkuje i buduje z różnych przedmiotów dostępnych w otoczeniu. |
Dostateczny (dst) 3 | Podejmuje zadania techniczne i plastyczne, ale często ich nie kończy. Dostrzega linie proste i owalne w przedmiotach, kreśli je po śladzie, uzupełnia tłem kontury przedmiotów, używa małej ilości kolorów, potrafi zorganizować swój warsztat pracy. Rozpoznaje niektóre urządzenia techniczne, w miarę możliwości obsługuje je, rozpoznaje niektóre dziedziny sztuki. |
Dopuszczający (dop) 2 | Niechętnie podejmuje zadania plastyczno-techniczne, prace wykonuje schematycznie, używa małej ilości kolorów, nie doprowadza pracy do końca, praca jest niestaranna, nie potrafi sobie zorganizować warsztatu pracy. Z pomocą nauczyciela rozpoznaje nieliczne dziedziny sztuki. |
Niedostateczny (ndst) 1 | Niechętnie podejmuje zadania plastyczne i techniczne, nie doprowadza pracy do końca, praca jest niestaranna, nie potrafi z pomocą nauczyciela zorganizować sobie warsztatu pracy. Każda technika plastyczna lub techniczna stwarza dla ucznia problem nie do pokonania. Nie rozpoznaje dziedzin sztuki: architektury, malarstwa, rzeźby, grafiki. |
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA MUZYCZNA |
Celujący
(cel.) 6 |
Posiada dużą wiedzę muzyczną, ma wybitne umiejętności muzyczne, chętnie uczestniczy w przedstawieniach muzycznych klasy, szkoły, gra na instrumentach, potrafi śpiewać i muzykować. Świadomie i aktywnie słucha muzyki wyraża swoje uczucia werbalnie i niewerbalnie, bierze udział w koncertach, potrafi zatańczyć kilka tańców ludowych |
Bardzo dobry (bdb) 5 | Opanowuje treść i melodię piosenki, dostrzega zmiany dynamiczne w muzyce i reaguje zgodnie z umową, poprawnie odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych, prawidłowo wyraża nastrój muzyki poprzez ruch, świadomie i aktywnie słucha muzyki, wyraża swoje uczucia werbalnie i niewerbalnie, uczestniczy w koncertach muzycznych, zawsze kulturalnie zachowuje się na koncercie i podczas słuchania hymnu państwowego i szkolnego |
Dobry
(db) 4 |
Zna tekst i melodię piosenek po długotrwałym powtarzaniu, dostrzega zmiany dynamiczne w muzyce, poprawnie odtwarza krótkie rytmy, wyraża nastrój muzyki poprzez ruch, świadomie i aktywnie słucha muzyki, wyraża swoje uczucia werbalnie i niewerbalnie, kulturalnie zachowuje się na koncercie i podczas słuchania hymnu państwowego i szkolnego |
Dostateczny (dst) 3 | Zna teksty piosenek i melodie po długotrwałym powtarzaniu, z pomocą nauczyciela dostrzega zmiany dynamiczne w muzyce i odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych, stara się wyrażać nastrój muzyki poprzez ruch, stara się aktywnie słuchać muzyki, wyraża swoje uczucia werbalnie i niewerbalnie, nie zawsze kulturalnie zachowuje się na koncercie i podczas słuchania hymnu państwowego i szkolnego |
Dopuszczający (dop) 2 | Ma trudności z opanowaniem treści i melodii piosenki w czasie do tego przewidywanym, nawet z pomocą nauczyciela ma duże problemy z odtworzeniem prostego rytmu, ma duże trudności z wyrażeniem nastroju muzyki poprzez ruch jak i w świadomym i aktywnym słuchaniu muzyki, rzadko zachowuje się kulturalnie na koncertach i podczas słuchania hymnu |
Niedostateczny (ndst) 1 | Nie opanowuje treści i melodii piosenki w czasie do tego przewidywanym, nie potrafi wyrazić nastrój muzyki poprzez ruch, nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi odtworzyć prostego rytmu, niechętnie słucha muzyki, nie potrafi kulturalnie zachowywać się podczas koncertu i podczas słuchania hymnu |
Symbole cyfrowe | Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna |
Celujący
(cel) 6 |
Precyzyjnie i celowo wykorzystuje swoją sprawność ruchową- bierze udział w zawodach szkolnych i pozaszkolnych, wykonuje ćwiczenia poza programowe, wykazuje sportową postawę wzajemnej pomocy i zdrowej rywalizacji, rozpoznaje potrzeby uczniów niepełnosprawnych i chętnie pomaga, cieszy się z sukcesów sportowych innych, dba o higienę osobistą, zna i stosuje podstawowe działania profilaktyczne. |
Bardzo dobry (bdb) 5 | Precyzyjnie i celowo wykorzystuje swoją sprawność ruchową- bierze udział w zawodach wewnątrzszkolnych, wykonuje ćwiczenia programowe, wykazuje sportową postawę wzajemnej pomocy, zdrowej rywalizacji, cieszy się z sukcesów sportowych innych, rozpoznaje potrzeby uczniów niepełnosprawnych i pomaga im. Zawsze jest przygotowany do zajęć sportowych. Dba o higienę osobistą, zna jakie są podstawowe działania profilaktyczne |
Dobry
(db) 4 |
Potrafi wykonać podstawowe ćwiczenia fizyczne, stosuje zdobyte umiejętności i wiadomości w zabawach i grach sportowych, dobrze współdziała w grupie, służy pomocą innym i dostrzega potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Najczęściej jest przygotowany do zajęć sportowych Przestrzega zasad higieny osobistej i orientuje się w podstawowych działaniach profilaktycznych. |
Dostateczny (dst) 3 | Odróżnia prawidłową postawę stojącą i siedzącą od nieprawidłowej, nie zawsze precyzyjnie wykonuje ćwiczenia i jest przygotowany do zajęć, nie zawsze chętnie współdziała w grupie, czasami dostrzega potrzeby uczniów niepełnosprawnych i pomaga im. Stara się dbać o higienę osobistą |
Dopuszczający (dop) 2 | Ma trudności z wykonywaniem poszczególnych ćwiczeń, niechętnie współdziała w grupie podczas ćwiczeń, gier itp. Rzadko dostrzega potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Często jest nieprzygotowany do zajęć sportowych. Ma problemy z przestrzeganiem zasad higieny osobistej |
Niedostateczny (ndst) 1 | Ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń programowych, nie chce podejmować aktywności fizycznej, niechętnie współdziała w grupie, zagraża bezpieczeństwu współćwiczących. Nie dostrzega potrzeb uczniów niepełnosprawnych. Nie przestrzega zasad higieny osobistej |
Symbole cyfrowe |
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE |
Celujący
(cel) 6 |
Umie obsługiwać komputer, nazywa elementy zestawu komputerowego, posługuje się wybranymi grami i programami edukacyjnymi, bezpiecznie korzysta z komputera i stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera |
Bardzo dobry (bdb) 5 | Posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: korzysta z klawiatury, myszy, uruchamia programy, wie jak trzeba korzystać z komputera żeby nie narażać własnego zdrowia, stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera. |
Dobry
(db) 4 |
Posługuje się komputerem w podstawowym zakresie, korzysta z myszy i klawiatury, ze wskazówkami nauczyciela uruchamia programy, wie jak trzeba korzystać z komputera, by nie narażać swojego zdrowia. |
Dostateczny (dst) 3 | Z pomocą nauczyciela posługuje się komputerem w podstawowym zakresie, korzysta z myszy i klawiatury, wie jak trzeba korzystać z komputera by nie narażać swojego zdrowia |
Dopuszczający (dop) 2 | Słabo opanował wiedzę i umiejętności . w sytuacjach trudniejszych nie radzi sobie bez pomocy. Posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: korzysta z pomocą nauczyciela z myszki i klawiatury. Ma problemy z wykonywaniem ćwiczenia zgodnie z treścią. Często jest nieprzygotowany do zajęć. |
Niedostateczny (ndst) 1 | Nie opanował nawet podstawowych technik związanych z obsługą komputera i oprogramowania. Nie wykonuje ćwiczeń. Jest nieprzygotowany do zajęć. Nie wie, jak korzystać z komputera, aby nie narażać zdrowia. |
ZAŁĄCZNIK 2
KRYTERIA OCENIANIA UCZNIÓW W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
KLASA II
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA POLONISTYCZNA |
|
Celujący
(cel) 6
|
Czytanie. Czyta płynnie z odpowiednią intonacją, ekspresją tekst do klasy drugiej, czyta cicho ze zrozumieniem i bezbłędnie odpowiada na wszystkie pytania z nim związane.
Pisanie. Pisze bezbłędnie z pamięci i ze słuchu z zachowaniem prawidłowego kształtu liter i ich połączeń, zna i stosuje poznane zasady ortograficzne. Potrafi napisać swobodny tekst na określony temat. Mówienie. Stosuje logiczne wypowiedzi wielozdaniowe, poprawne pod względem językowym, posługuje się bogatym słownictwem (stosuje np. związki frazeologiczne), potrafi wyrazić i uzasadnić swoją opinię na wybrany temat. |
|
Bardzo dobry (bdb) 5 | Czytanie. Czyta płynnie i wyraziście pełnymi zdaniami, umie czytać cicho ze zrozumieniem i odpowiadać na większość pytań związanych z tekstem.
Pisanie. Umie pisać z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa, zna i stosuje poznane zasady ortograficzne. Płynnie, czytelnie, estetycznie i bezbłędnie pisze wyrazy i zdania. Mówienie. Wypowiada się w uporządkowanej formie, potrafi poprawnie, w rozwiniętej formie wypowiadać się n/t przeżyć i własnych doświadczeń, posiada bogaty zasób słów. |
|
Dobry
(db) 4 |
Czytanie. Czyta zdaniami, popełnia nieliczne błędy, po samodzielnym przeczytaniu tekstu odpowiada na proste pytania.
Pisanie. Poprawnie zapisuje wyrazy i zdania, rzadko popełnia błędy w pisaniu ze słuchu i pamięci, zna i zazwyczaj stosuje zasady ortograficzne podczas samodzielnego pisania. Mówienie. Wypowiada się zdaniami pojedynczymi i rozwiniętymi, poprawnymi pod względem językowym i logicznym. |
|
Dostateczny (dst) 3 | Czytanie. Czyta wyrazami, popełnia błędy, po samodzielnym przeczytaniu tekstu odpowiada na proste pytania czasami z pomocą nauczyciela.
Pisanie. Poprawnie przepisuje wyrazy, popełnia nieliczne błędy podczas pisania ze słuchu i pamięci, zna zasady ortograficzne, ale nie zawsze potrafi je zastosować podczas samodzielnego pisania. Mówienie. Wypowiada się zdaniami pojedynczymi i rozwiniętymi , popełnia nieliczne błędy językowe lub logiczne. |
|
Dopuszczający (dop) 2 | Czytanie. Czyta sylabami, głoskami, popełnia liczne błędy, czytając samodzielnie tekst potrafi prawidłowo odpowiedzieć na proste pytania tylko z pomocą nauczyciela.
Pisanie. Pisząc z pamięci popełnia liczne błędy, odwzorowuje po literze, popełnia błędy przy pisaniu ze słuchu, rzadko stosuje zasady ortograficzne. Mówienie. Nie potrafi samodzielnie ułożyć poprawnego pod względem językowym zdania pojedynczego i rozwiniętego, wypowiada się zdaniami prostymi, wykazuje ubogi zasób słownictwa. |
|
Niedostateczny (ndst) 1 | Czytanie. Ma trudności w przeczytaniu prostych dwusylabowych wyrazów, zniekształca je lub w ogóle nie czyta, nie potrafi samodzielnie przeczytać tekstu, nie czyta ze zrozumieniem
Pisanie. W pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia bardzo liczne błędy, opuszcza litery i wyrazy, nie stosuje zasad ortograficznych. Mówienie. Ma kłopoty z wypowiadaniem się, na pytania odpowiada jednym wyrazem lub w ogóle, nie potrafi samodzielnie ułożyć poprawnego językowo zdania. |
|
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA MATEMATYCZNA |
|
Celujący
(cel) 6 |
Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia:Samodzielnie i biegle dodaje i odejmuje w zakresie 60, samodzielnie i biegle mnoży i dzieli w zakresie 25.
Zadania tekstowe: Samodzielnie rozwiązuje dowolną metodą proste zadania jednodziałaniowe i bez trudu układa treść do zadania. Umiejętności praktyczne: Prawidłowo i samodzielnie dokonuje pomiarów długości i masy, oraz zapisuje wyniki za pomocą skrótów poznanych jednostek, porównuje jednostki i dokonuje prawidłowo ich zamiany, zawsze prawidłowo i samodzielnie dokonuje prostych obliczeń pieniężnych w różnych jednostkach, zawsze prawidłowo i samodzielnie wykonuje obliczenia kalendarzowe, pisze i odczytuje daty (za pomocą cyfr rzymskich od I do XII i arabskich). Geometria: Samodzielnie rozpoznaje i nazywa figury geometryczne: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło. Samodzielnie potrafi mierzyć odcinki. Samodzielnie rysuje odcinki o podanej długości. |
|
Bardzo dobry (bdb) 5 | Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia:
Rozumie i sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 60, rozumie i sprawnie mnoży i dzieli w zakresie 25, Zadania tekstowe: Bezbłędnie rozwiązuje proste zadania z treścią, potrafi układać treść zadań do sytuacji życiowej, rysunku, działania arytmetycznego. Umiejętności praktyczne: Potrafi praktycznie zastosować poznane wiadomości dotyczące jednostek miary, wagi, czasu, pieniędzy. Geometria: Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło. Potrafi mierzyć odcinki. Rysuje odcinki o podanej długości. |
|
Dobry
(db) 4 |
Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.
Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 60 , rozumie mnożenie i dzielenie, poprawnie wykonuje działania w zakresie 25. Zadania tekstowe. Potrafi ułożyć treść zadania do sytuacji życiowej schematu graficznego i działania arytmetycznego. Rozwiązuje proste zadania z treścią. Umiejętności praktyczne. Umie praktycznie zastosować większość poznanych wiadomości dotyczących jednostek miary, wagi, czasu i pieniędzy. Geometria Potrafi nazywać figury geometryczne: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło. Mierzy odcinki. Rysuje odcinki o podanej długości. |
|
Dostateczny (dst) 3 | Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.
Czasami popełnia błędy przy dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 60, mnoży i dzieli w zakresie 25 popełniając nieliczne błędy. Zadania tekstowe. Rozwiązuje proste zadania jednodziałaniowe i z pomocą układa treść do sytuacji życiowej, rysunku, schematu graficznego i działania arytmetycznego. Umiejętności praktyczne. Popełnia nieliczne błędy przy dokonywaniu pomiarów długości, masy, czasu, myli się w obliczeniach pieniężnych. Geometria Myli się w rozpoznawaniu i nazywaniu figur geometrycznych: trójkątów, prostokątów, kwadratów, kół. Myli się w mierzeniu odcinków. Myli się w rysowaniu odcinków o podanej długości. |
|
Dopuszczający (dop) 2 | Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.
Dodaje i odejmuje w zakresie 60 popełniając błędy lub działając na konkretach, mnoży i dzieli w zakresie 25 popełniając błędy lub działając na konkretach. Zadania tekstowe. Z pomocą rozwiązuje proste zadania jednodziałaniowe i układa treść do sytuacji życiowej, rysunku, schematu graficznego i działania arytmetycznego. Umiejętności praktyczne. Z pomocą dokonuje prostych pomiarów długości, masy, czasu i obliczeń pieniężnych. Geometria Z pomocą rozpoznaje i nazywa figury geometryczne: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło. Z pomocą mierzy odcinki. Z pomocą rysuje odcinki o podanej długości. |
|
Niedostateczny (ndst) 1 | Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.
Popełnia bardzo liczne błędy przy dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 60, nie potrafi opanować mnożenia i dzielenia w zakresie 25. Zadania tekstowe. Z pomocą rozwiązuje proste zadania jednodziałaniowe i nie potrafi ułożyć treści zadania do sytuacji życiowej, rysunku, schematu graficznego i działania arytmetycznego. Umiejętności praktyczne. Nie potrafi wykonać poleceń i rozwiązać zadań z zastosowaniem miar długości, masy, czasu i obliczeń pieniężnych. Geometria Nie rozpoznaje i nie nazywa figury geometryczne: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło. Nie potrafi mierzyć odcinków. Nie rysuje odcinków o podanej długości. |
|
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA SPOŁECZNO – PRZYRODNICZA |
|
Celujący
(cel) 6 |
Posiada rozległą wiedzę o otaczającym środowisku przyrodniczym i społecznym, zna symbole narodowe i symbole Unii Europejskiej, zawsze szanuje otaczające środowisko przyrodnicze, okazuje szacunek innym ludziom, jest tolerancyjny, chętnie pomaga innym, zawsze współpracuje z innymi, zachowuje się bardzo dojrzale, zawsze dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych osób, potrafi rozróżnić zagrożenia i przeciwdziałać im. Bezbłędnie rozpoznaje wybrane rośliny warzywne, zna ich budowę, warunki życia, części jadalne, wartości odżywcze.
Dostrzega związki przyczynowo-skutkowe w przyrodzie, charakteryzuje zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w rożnych porach roku, zna charakterystyczne cechy ptaków i ssaków hodowanych w Polsce oraz korzyści wynikające z ich hodowli, zna gatunki roślin i zwierząt łąk, bezbłędnie rozpoznaje po kwiatach, liściach, owocach, drzewa i krzewy owocowe, opanował umiejętności pielęgnacyjne związane z hodowlą roślin. Zawsze stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym. |
|
Bardzo dobry (bdb) 5 | Rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki roślin i zwierząt, potrafi zaobserwować zachodzące zmiany w przyrodzie, potrafi wymienić pory roku, zna formy ochrony środowiska naturalnego, szanuje przyrodę, zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka i zagrożenia ze strony zwierząt oraz zjawisk przyrodniczych, zna swój adres zamieszkania, zna symbole narodowe, rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej, wie na czym polega praca w poznanych zawodach, zawsze używa form grzecznościowych wobec innych osób, zgodnie współpracuje z innymi, zachowuje się dojrzale. Bezbłędnie rozpoznaje wybrane rośliny warzywne, zna ich budowę, warunki życia, części jadalne, wartości odżywcze.
Dostrzega związki przyczynowo-skutkowe w przyrodzie, charakteryzuje zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w rożnych porach roku, zna charakterystyczne cechy ptaków i ssaków hodowanych w Polsce oraz korzyści wynikające z ich hodowli, zna gatunki roślin i zwierząt łąk, rozpoznaje po kwiatach, liściach, owocach, drzewa i krzewy owocowe; opanował umiejętności pielęgnacyjne związane z hodowlą roślin.Stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym. |
|
Dobry
(db) 4 |
Posiada ogólną wiedzę o otaczającym środowisku społecznym i przyrodniczym, zna podstawowe formy ochrony środowiska przyrodniczego, rozpoznaje i nazywa niektóre gatunki roślin i zwierząt, potrafi zaobserwować zachodzące zmiany w przyrodzie, potrafi wymienić pory roku, potrafi odróżnić zagrożenia dla środowiska, zna swój adres zamieszkania, wie na czym polega praca w poznanych zawodach, dobrze współpracuje z innymi, używa form grzecznościowych, zna symbole narodowe i rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej. Rozpoznaje podstawowe rośliny warzywne, zna ich części jadalne i wartości odżywcze, popełnia nieliczne błędy, rozpoznając, po kwiatach i owocach, drzewa i krzewy owocowe. Zna nazwy miesięcy i por roku oraz zmiany im towarzyszące, zna budowę ptaków i ssaków hodowanych w Polsce, dobrze zna roślinność i zwierzęta żyjące na łące. Na ogół stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się w ruchu drogowym. |
|
Dostateczny (dst) 3 | Posiada ogólną wiedzę o otaczającym środowisku społecznym i przyrodniczym, zna niektóre formy ochrony środowiska przyrodniczego, orientuje się czym zajmują się ludzie w najbliższej okolicy. Zna symbole narodowe (flaga, hymn, godło). Potrafi wymienić nazwy poznanych warzyw i kwiatów, zna pory roku, zazwyczaj okazuje szacunek innym ludziom. Stara się współpracować z innymi. Potrafi rozpoznać podstawowe warzywa i zna ich wartości odżywcze. Rozpoznaje drzewa i krzewy owocowe, zna wybrane rośliny i zwierzęta żyjące na łące, zna budowę ciała ssaków hodowanych w Polsce. Posiada podstawowe wiadomości dotyczące zachowania się w ruchu drogowym. | |
Dopuszczający (dop) 2 | Z pomocą nauczyciela rozpoznaje poznane gatunki roślin, słabo orientuje się w otaczający środowisku społeczno – przyrodniczym, częściowo zna swojego adres zamieszkania, myli pory roku, myli symbole narodowe, rzadko okazuje szacunek innym osobom, nie zawsze potrafi współpracować z innymi. Rozpoznaje podstawowe warzywa, rozpoznaje drzewa i krzewy owocowe tylko po owocach, myli nazwy ptaków i ssaków. Z trudem bezpiecznie porusza się w ruchu drogowym. |
|
Niedostateczny (ndst) 1 | Bardzo słabo orientuje się w otaczającym środowisku społeczno-przyrodniczym, nie zna swojego adresu zamieszkania, nie zna pór roku, najczęściej nie okazuje szacunku innym osobom, nie zna symboli narodowych, nie potrafi współpracować w grupie. Nie jest w stanie, nawet przy pomocy nauczyciela, rozwiązywać problemów o elementarnym
stopniu trudności. Nie stosuje zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym. |
|
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA PLASTYCZNO –TECHNICZNA |
|
Celujący
(cel) 6 |
Wykazuje zainteresowanie problematyką artystyczną, zdobywa wysokie noty w konkursach artystycznych organizowanych na terenie szkoły, w konkursach międzyszkolnych. Prace ucznia są pomysłowe, dokładne, estetyczne, wykonane samodzielnie. Potrafi planować i organizować pracę własną, stosując zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, sprawnie posługuje się narzędziami, przyrządami; w tym zakresie pomaga także innym. Samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu sztuk plastycznych. | |
Bardzo dobry (bdb) 5 | Potrafi zaplanować i zorganizować pracę poprzez ustalenie kolejnych czynności, prace wykonuje chętnie, dokładnie i starannie. Oszczędnie gospodaruje materiałami, potrafi utrzymać ład i porządek na stanowisku pracy. Zna i rozróżnia podstawowe dziedziny sztuk plastycznych, czyta wybrane oznaczenia na prostych rysunkach technicznych. Dobrze rozróżnia materiały papiernicze i produkty spożywcze. | |
Dobry
(db) 4 |
Prace ucznia są dokładne, staranne, przemyślane. Uwzględnia w swoich pracach sceny zbiorowe, ruch postaci we wspólnej akcji i określonej przestrzeni, przestrzega ładu i porządku w trakcie pracy, planuje i organizuje pracę; przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy. Zna zakres symboli i znaków mających charakter powszechnej informacji, rozróżnia: papier, karton, owoce, warzywa,
Dobrze opanował czynności związane z formowaniem oraz łączeniem papieru i kartonu. Prawidłowo i bezpiecznie posługuje się narzędziami i przyrządami . |
|
Dostateczny (dst) 3 | Prace wykonuje samodzielnie, ale niezbyt dokładnie i starannie, nie zawsze oszczędnie gospodaruje materiałami. Dostrzega i wyraża cechy ludzi, zwierząt, zjawisk na płaszczyźnie i w bryle, próbuje przedstawiać ludzi i zwierzęta w ruchu, dostrzega i wyraża sytuacje przestrzenne. Posługuje się podstawowymi narzędziami i materiałami, nie zawsze starannie organizuje swój warsztat pracy,
Ma kłopoty z celowym i ekonomicznym wykorzystaniem materiałów, rozróżnia podstawowe materiały papiernicze. Opanował podstawowe czynności w zakresie obróbki ręcznej papieru. Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas prac. |
|
Dopuszczający (dop) 2 | Ma trudności w posługiwaniu się niektórymi narzędziami i przyborami, myli podstawowe materiały, nie zna ich zastosowania. Nie potrafi dłużej skoncentrować uwagi na wykonywanej pracy, wymaga ciągłej pomocy ze strony nauczyciela. Prace wykonuje niechętnie i niedbale, nie zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa. | |
Niedostateczny (ndst) 1 | Nie przejawia chęci do podjęcia jakiejkolwiek pracy, nie przynosi na zajęcia zalecanych materiałów, nie doprowadza prac do końca. | |
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA MUZYCZNA |
|
Celujący
(cel) 6 |
Wyjątkowo poprawnie śpiewa i gra na instrumentach perkusyjnych, pięknie śpiewa piosenki z zachowaniem odpowiedniego rytmu, tempa, melodii. Doskonale rozróżnia czas trwania, dynamikę, wysokość i barwę dźwięków, rozpoznaje głosy ludzkie (sopran, bas, tenor, alt), barwę instrumentów poznanych w kl. I oraz nowych: trąbki i gitary. Doskonale rozpoznaje i umie określić w słuchanym utworze: tempo, dynamikę, nastrój i charakter., samodzielnie tworzy zabawy ruchowe, uwzględniając nastrój, budowę oraz przebieg rytmiczny i melodyczny utworu. Wykazuje się znajomością zapisu na pięciolinii poznanych dźwięków i umiejętnością śpiewania ich nazwami solmizacyjnymi. Bezbłędnie reaguje ruchem na zmiany tempa, dynamiki, wysokości dźwięków. Posiada zdolności muzyczne. | |
Bardzo dobry (bdb) 5 | Poprawnie śpiewa dźwięki, poznane piosenki. Gra na instrumentach perkusyjnych, rozróżnia czas trwania, dynamikę, wysokość i barwę dźwięków,
– rozpoznaje głosy ludzkie (sopran, bas, tenor, alt), barwę instrumentów poznanych w kl. I oraz nowych: trąbki i gitary. Rozpoznaje i umie określić w słuchanym utworze: tempo, dynamikę, nastrój i charakter., tworzy zabawy ruchowe, uwzględniając nastrój, budowę oraz przebieg rytmiczny i melodyczny utworu. Wykazuje się znajomością zapisu na pięciolinii poznanych dźwięków i umiejętnością śpiewania ich nazwami solmizacyjnymi. Reaguje ruchem na zmiany tempa, dynamiki, wysokości dźwięków. |
|
Dobry
(db) 4 |
Potrafi zaśpiewać poznane piosenki, popełnia nieliczne błędy wyklaskując podany rytm, zna niektóre wartości nutowe. Opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na poprawny śpiew i grę na instrumentach perkusyjnych, w słuchanych utworach rozpoznaje: rytm, tempo, charakter oraz barwę podstawowych instrumentów (skrzypce, fortepian, trąbka, flet). W zabawach ruchowych potrafi wyrazić nastrój, budowę , przebieg rytmiczny i melodyczny wykorzystanych utworów. | |
Dostateczny (dst) 3 | Poprawnie śpiewa piosenki z repertuaru klasy drugiej. Uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych, interpretuje, na instrumentach perkusyjnych, proste tematy rytmiczne. | |
Dopuszczający (dop) 2 | Ma trudności z zapamiętaniem treści piosenki, nie zna wartości nut. Rozwiązuje ćwiczenia o niewielkim stopniu trudności, często z pomocą nauczyciela. Niechętnie uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych. | |
Niedostateczny (ndst) 1 | Nie potrafi zapamiętać treści piosenki, śpiewa bardzo niechętnie lub w ogóle nie śpiewa. Nie podejmuje żadnej aktywności muzycznej, nawet z pomocą nauczyciela. | |
Symbole cyfrowe |
WYCHOWANIE FIZYCZNE I EDUKACJA ZDROWOTNA |
|
Celujący
(cel) 6 |
Zwinnie i sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, z wielkim zaangażowaniem bierze udział w grach zespołowych. Spełnia wszystkie programowe wymagania, aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły oraz w innych formach działalności pozaszkolnej związanych z kulturą fizyczną, np. w zawodach pływackich. Zajmuje punktowane miejsce w zawodach szkolnych, międzyszkolnych i wojewódzkich. | |
Bardzo dobry (bdb) 5 | Starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia, respektuje zasady poznanych gier i zabaw, przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń oraz zasad sportowej rywalizacji. Jest bardzo sprawny fizycznie, ćwiczenia wykonuje właściwą techniką, pewnie, w odpowiednim tempie, dokładnie. Systematycznie, chętnie i samodzielnie doskonali swoją sprawność motoryczną.Jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do tej dyscypliny kształcenia nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. |
|
Dobry
(db) 4 |
Potrafi wykonać ćwiczenia gimnastyczne, przestrzega zasad poznanych gier zabaw, zwykle przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń i zasad fair –play. Dysponuje dobrą sprawnością motoryczną, ćwiczenia wykonuje prawidłowo, dokładnie, z małymi błędami technicznymi. Nie potrzebuje bodźców do pracy nad poprawą swej sprawności, wykazuje stałe i dość dobre postępy w tym zakresie. Postawa i stosunek do kultury fizycznej nie budzą zastrzeżeń. | |
Dostateczny (dst) 3 | Większość ćwiczeń wykonuje poprawnie, nie zawsze stosuje się do zasad poznanych gier i zabaw, czasami narusza zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń. Dysponuje przeciętną sprawnością motoryczną, ćwiczenia wykonuje niepewnie, w zwolnionym tempie, z błędami technicznymi. Niechętnie uczestniczy w zajęciach motorycznych. | |
Dopuszczający (dop) 2 | Niechętnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, nie stosuje się do zasad poznanych gier i zabaw, uchyla się od udziału w grach zespołowych. Dysponuje minimalną sprawnością motoryczną, ćwiczenia wykonuje niechętnie i nieprawidłowo. Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa, prezentuje negatywny stosunek do przedmiotu, nie respektuje poleceń nauczyciela. | |
Niedostateczny (ndst) 1 | Uchyla się od wykonywania ćwiczeń gimnastycznych, nie przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie gier zabaw. Nie podejmuje żadnej aktywności ruchowej z własnej inicjatywy, ani na skutek sugestii nauczyciela. | |
Symbole cyfrowe |
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE |
|
Celujący
(cel) 6 |
Potrafi samodzielnie w pełni wykorzystać zdobyte wiadomości. Jest zawsze wzorowo przygotowany do zajęć. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające podczas pracy z przewidzianym programem komputerowym. Jest zaangażowany w pracę i przestrzega zasad bezpieczeństwa. Wykazuje zainteresowanie komputerami, zdobywa wysokie noty w konkursach informatycznych organizowanych na terenie szkoły, w konkursach międzyszkolnych. Prace ucznia są pomysłowe, dokładne, estetyczne, wykonane samodzielnie, sprawnie posługuje się programami komputerowymi. Samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu informatyki. | |
Bardzo dobry (bdb) 5 | Potrafi w pełni wykorzystać zdobyte wiadomości i umiejętności (poznanie możliwości programu na którym pracuje. Operuje poznaną terminologią informatyczną. Wykazuje się dużą starannością i sumiennością, efektywnie wykorzystuje czas pracy. Potrafi sprawnie obsługiwać komputer, posługuje się myszą i klawiaturą, poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego. Tworzy teksty i rysunki, potrafi posługiwać się poznanymi programami i grami edukacyjnymi. Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów. | |
Dobry
(db) 4 |
Wykonana praca jest zasadniczo samodzielna, lecz nie wyczerpuje zagadnienia i nie widać inwencji twórczej dziecka. Uczeń rozumie poznaną terminologię informatyczną i w znacznym stopniu nią się posługuje. Z pomocą nauczyciela umie obsługiwać komputer, posługuje się myszą i klawiaturą, poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego. Z pomocą nauczyciela tworzy teksty i rysunki, zna programy i i gry edukacyjne. Zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów. Przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy. | |
Dostateczny (dst) 3 | Zna najważniejsze fakty dotyczące pracy z komputerem. Zna klawiaturę, spełnia wymagania podstawowe określone w programie. Jest mało samodzielny, czasami wymaga ukierunkowania. Z pomocą nauczyciela umie obsługiwać komputer, ma kłopoty z posługiwaniem się myszą i klawiaturą, nie zawsze poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego. Z pomocą nauczyciela tworzy teksty i rysunki, zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów. Prace wykonuje samodzielnie, ale niezbyt dokładnie i starannie.
Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas pracy z komputerem |
|
Dopuszczający (dop) 2 | Posiada znaczne braki w zakresie wymagań podstawowych określonych w programie. Podczas wykonywania zadań wymaga mobilizacji i pomocy nauczyciela, popełnia liczne błędy zarówno w zakresie wiedzy merytorycznej jak i działania praktycznego. Ma trudności w posługiwaniu się niektórymi myszą i klawiaturą, myli podstawowe elementy zestawu komputerowego. Nie potrafi dłużej skoncentrować uwagi na wykonywanej pracy, wymaga ciągłej pomocy ze strony nauczyciela. Prace wykonuje niechętnie i niedbale, nie zawsze stosuje zasady bezpieczeństwa. | |
Niedostateczny (ndst) 1 | Nie posiadł wiedzy i umiejętności w zakresie wymagań podstawowych objętych programem. Nie potrafi wykonać zadań nawet z pomocą nauczyciela. Nie angażuje się w pracę. Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa. |
ZAŁĄCZNIK 3
KRYTERIA OCENIANIA UCZNIÓW W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
KLASA III
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA POLONISTYCZNA |
|||
Celujący
(cel) 6
|
Czytanie. Czyta płynnie z odpowiednią intonacją, ekspresją każdy tekst przeznaczony dla dzieci na pierwszym etapie edukacji, czyta cicho ze zrozumieniem i bezbłędnie odpowiada na wszystkie pytania z nim związane.
Pisanie. Pisze bezbłędnie z pamięci i ze słuchu z zachowaniem prawidłowego kształtu liter i ich połączeń, zna i zawsze stosuje zasady ortograficzne, tworzy i bezbłędnie zapisuje swobodne teksty. Mówienie. Stosuje logiczne wypowiedzi wielozdaniowe, poprawne pod względem językowym, posługuje się bogatym słownictwem (stosuje np. związki frazeologiczne), potrafi wyrazić i uzasadnić swoją opinię na każdy temat. |
|||
Bardzo dobry (bdb) 5 | Czytanie. Czyta płynnie i wyraziście pełnymi zdaniami tekst do kl. III, , umie czytać cicho ze zrozumieniem tekst literatury popularnej i odpowiadać na pytania z nim związane.
Pisanie. Umie pisać z pamięci i ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa, zna i stosuje zasady ortograficzne, układa i bezbłędnie zapisuje zdania rozwinięte, potrafi napisać swobodny tekst na określony temat, płynnie, czytelnie i estetycznie pisze wyrazy i zdania. Mówienie. Wypowiada się w uporządkowanej formie, potrafi poprawnie, |
|||
Dobry
(db) 4 |
Czytanie. Czyta zdaniami, popełnia nieliczne błędy, po samodzielnym przeczytaniu tekstu odpowiada na proste pytania.
Pisanie. Poprawnie zapisuje wyrazy i zdania z pamięci i ze słuchu, zna Mówienie. Wypowiada się zdaniami pojedynczymi i rozwiniętymi, poprawnymi pod względem językowym i logicznym. |
|||
Dostateczny (dst) 3 | Czytanie. Czyta wyrazami, nie zawsze potrafi w sposób płynny połączyć wyrazy w zdania, popełnia błędy, po samodzielnym przeczytaniu tekstu odpowiada na proste pytania czasami z pomocą nauczyciela.
Pisanie. Zapisuje większość wyrazów i zdań popełniając nieliczne błędy, zna zasady ortograficzne, ale nie zawsze potrafi je zastosować podczas samodzielnego pisania. Czasami błędnie konstruuje zdania pojedyncze i rozwinięte. Mówienie. Wypowiada się zdaniami pojedynczymi i rozwiniętymi, popełnia drobne błędy językowe lub logiczne, czasem powtarza wyrazy lub zdania. |
|||
Dopuszczający (dop) 2 | Czytanie. Czyta sylabami, głoskami, popełnia liczne błędy, potrafi w wolnym tempie przeczytać ze zrozumieniem tekst i prawidłowo odpowiedzieć na niektóre pytania z nim związane z pomocą nauczyciela.
Pisanie. Pisząc z pamięci i ze słuchu popełnia liczne błędy, nie potrafi wykorzystać poznanych zasad ortograficznych, pisze i układa zdanie pojedyncze z pomocą nauczyciela Mówienie. Wypowiada się zdaniami prostymi, popełnia sporo błędów językowych i logicznych, wykazuje ubogi zasób słownictwa. |
|||
Niedostateczny (ndst) 1 | Czytanie. Czyta bardzo wolno, czasem głoskuje, ma trudności z przeczytaniem wielosylabowych wyrazów, zniekształca je lub w ogóle nie przeczyta tekstu, nie potrafi samodzielnie przeczytać tekstu, nie czyta ze zrozumieniem
Pisanie. W pisaniu z pamięci i ze słuchu popełnia bardzo liczne błędy, opuszcza lub przestawia litery i wyrazy, nie stosuje zasad ortograficznych, nie potrafi ułożyć i zapisać zdania prostego nawet z pomocą nauczyciela Mówienie. Ma kłopoty z wypowiadaniem się na temat, na pytania odpowiada jednym wyrazem lub w ogóle nie udzieli odpowiedzi. |
|||
Symbole cyfrowe | Edukacja matematyczna | |||
Celujący
(cel) 6
|
Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.
Samodzielnie i biegle dodaje i odejmuje w zakresie 100, samodzielnie i biegle mnoży i dzieli w zakresie 100, zapisuje, odczytuje i porównuje wszystkie liczby w zakresie 1000, biegle liczy po 1, dziesiątkami i setkami od danej liczby w zakresie 1000. Zadania tekstowe. Samodzielnie, sprawnie rozwiązuje dowolną metodą proste zadania z treścią. Umiejętności praktyczne. Prawidłowo i samodzielnie dokonuje pomiarów długości i masy oraz zapisuje wyniki za pomocą skrótów poznanych jednostek, zawsze prawidłowo i samodzielnie dokonuje prostych obliczeń pieniężnych w różnych jednostkach, zawsze prawidłowo i samodzielnie wykonuje obliczenia kalendarzowe, pisze i odczytuje daty (za pomocą cyfr rzymskich i arabskich), Samodzielnie, zawsze bezbłędnie oblicza obwody trójkąta, kwadratu i prostokąta. |
|||
Bardzo dobry (bdb) 5 | Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.
Rozumie i sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 100, rozumie i sprawnie mnoży i dzieli w zakresie 100, sprawdza wynik dodawania za pomocą odejmowania i wynik mnożenia za pomocą dzielenia, rozwiązuje łatwe równania z niewiadomą w postaci okienka, poprawnie zapisuje i odczytuje liczby w zakresie 1000. Zadania tekstowe. Samodzielnie i bezbłędnie rozwiązuje proste zadania z treścią, Umiejętności praktyczne. Umie praktycznie zastosować poznane wiadomości dotyczące jednostek miary, wagi, czasu, pieniędzy. Samodzielnie oblicza obwód trójkąta, kwadratu i prostokąta. |
|||
Dobry
(db) 4 |
Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.
Samodzielnie, poprawnie dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100, mnoży i dzieli w zakresie 100, popełnia nieliczne błędy, zapisuje i odczytuje większość liczb w zakresie 1000. Zadania tekstowe. Rozwiązuje proste zadanie tekstowe, czasami popełniając błędy. Umiejętności praktyczne. Umie praktycznie zastosować większość poznanych wiadomości dotyczących jednostek miary, wagi, czasu i pieniędzy. Mierzy |
|||
Dostateczny (dst) 3 | Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.
Większość działań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 wykonuje poprawnie, mnoży i dzieli w zakresie 100 popełniając błędy, zdarza się, że liczy na konkretach, zapisuje i odczytuje niektóre liczby w zakresie 1000. Zadania tekstowe. Rozwiązuje proste zadania tekstowe, czasem z pomocą Umiejętności praktyczne. Popełnia nieliczne błędy przy dokonywaniu pomiarów długości, masy, czasu, myli się w obliczeniach pieniężnych. |
|||
Dopuszczający (dop) 2 | Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.
Dodaje i odejmuje w zakresie 100 popełniając błędy lub działając na konkretach, mnoży i dzieli w zakresie 100 popełniając liczne błędy lub działając na konkretach, popełnia liczne błędy podczas odczytywania i pisania liczb do 1000. Zadania tekstowe. Proste zadania jednodziałaniowe rozwiązuje wyłącznie Umiejętności praktyczne. Z pomocą dokonuje prostych pomiarów długości, masy, czasu i obliczeń pieniężnych, często popełnia błędy w pomiarach, odczytuje tylko pełne godziny na zegarze, ma trudności z liczeniem pieniędzy, wycinkowo zna skróty jednostek. |
|||
Niedostateczny (ndst) 1 | Działania w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia.
Popełnia bardzo liczne błędy przy dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 100, nie potrafi opanować mnożenia i dzielenia w zakresie 100. Nie posiada ukształtowanego pojęcia dziesiątkowego systemu pozycyjnego Zadania tekstowe. Nie rozwiązuje zadań tekstowych nawet z pomocą nauczyciela. Umiejętności praktyczne. Mimo pomocy nie dokonuje obliczeń zegarowych, pomiarów długości i masy, nie zna skrótów poznanych jednostek, nie potrafi liczyć pieniędzy, nie zapisuje dat. |
|||
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA SPOŁECZNO –PRZYRODNICZA |
|||
Celujący
(cel) 6
|
Posiada rozległą wiedzę o otaczającym środowisku przyrodniczym, zna swoją miejscowość, potrafi opowiadać o zabytkach i ciekawych miejscach, potrafi posługiwać się mapą, umie obserwować zjawiska przyrodnicze, analizować je, wyjaśniać, posługuje się mapą, wskazuje na niej większe miasta, rzeki, regiony. Tworzy i kompletuje samodzielne zbiory o tematyce przyrodniczej. | |||
Bardzo dobry (bdb) 5 | Posiada rozległa wiedzę o otaczającym świecie. Obserwuje i opowiada o poznanych zjawiskach przyrodniczych. Dostrzega związki przyczynowo-skutkowe zachodzące w przyrodzie, rozpoznaje zboża, rośliny oleiste i włókniste okopowe oraz wodne, tworzy łańcuch pokarmowy zwierząt, wyróżnia warstwy lasu i zna jego znaczenie, zna większość roślin chronionych, charakteryzuje zwierzęta różnych środowisk, określa kierunki na mapie, zna najstarsze miasta Polski i jej rzeki, stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania w ruchu drogowym, zna własne ciało, przestrzega zasad higieny. |
|||
Dobry
(db) 4 |
Posiada ogólną wiedzę o otaczającym środowisku społeczno–przyrodniczym. Orientuje się czym zajmują się ludzie pracujący w najbliższej okolicy, zna swoją dzielnicę, dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie, zna i stosuje zasady zachowania się na drodze, zna budowę roślin i zwierząt oraz tryb ich życia, rozpoznaje rośliny oleiste, włókniste i okopowe, wymienia i opisuje warstwy lasu, tworzy proste łańcuchy pokarmowe, zazwyczaj przestrzega zasad higieny własnej i otoczenia, szanuje otaczające środowisko. | |||
Dostateczny (dst) 3 | Częściowo orientuje się w otaczającym środowisku społeczno -przyrodniczym, posiada podstawowe wiadomości dotyczące lasu, ochrony środowiska, środków transportu i zachowania się w ruchu drogowym, zna najstarsze miasta i wyróżnia krajobrazy Polski, rozpoznaje rośliny oleiste, włókniste, okopowe i wodne, wymienia i nazywa warstwy lasu, tworzy proste łańcuchy pokarmowe, nie zawsze przestrzega zasad higieny. Stara się przestrzegać norm społecznych. |
|||
Dopuszczający (dop) 2 | Z pomocą nauczyciela wypowiada się na temat środowiska, posiada wycinkowa wiedzę o otaczającym środowisku, wymienia gatunki zwierząt żyjących w lesie na polu i w wodzie, nazywa zboża, rośliny oleiste, włókniste i okopowe, wyróżnia warstwy lasu, zna zasady bezpieczeństwa dotyczące pieszych, nie zawsze przestrzega zasad higieny, rzadko przestrzega norm społecznych.. | |||
Niedostateczny (ndst) 1 | Nie orientuje się w otaczającym środowisku, nie rozumie zachodzących w przyrodzie zjawisk i niechętnie je obserwuje, nie dba o rośliny klasowe i otaczające środowisko, nie stosuje zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. |
|||
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA PLASTYCZNO –TECHNICZNA |
|||
Celujący
(cel) 6
|
Treść pracy jest zawsze adekwatna do tematu, poszukuje oryginalnych rozwiązań, elementy są właściwie rozplanowane na płaszczyźnie i w przestrzeni, praca odznacza się rozmaitością elementów i dbałością o szczegóły, Chętnie wykonuje prace dodatkowe z własnej inicjatywy. | |||
Bardzo dobry (bdb) 5 | Za pomocą prac plastycznych przedstawia zjawiska otaczającej rzeczywistości, dba o dobór barw i szczegóły, potrafi zorganizować sobie warsztat pracy, prace wykonuje starannie, estetycznie, zgodnie z tematem, celowo dobiera i ekonomicznie wykorzystuje środki materiałowe. Projektuje i wykonuje płaskie i przestrzenne formy użytkowe. Dba o porządek w miejscu pracy. |
|||
Dobry
(db) 4 |
Zazwyczaj samodzielnie przygotowuje stanowisko pracy, prace są zazwyczaj zgodne z tematem, nie zawsze staranne i estetyczne choć doprowadzone do końca. Potrafi projektować i wykonać płaskie formy użytkowe. | |||
Dostateczny (dst) 3 | Z pomocą przygotowuje stanowisko pracy, prace wykonuje niedokładnie i nie zawsze estetyczne, nie zawsze doprowadza prace do końca. Rzadko dba o dobór barw i szczegóły. Potrafi wykonać płaskie formy użytkowe według wzoru. | |||
Dopuszczający (dop) 2 | Prace wykonuje mało estetycznie, schematycznie, nie zawsze zgodnie z tematem, nie dba o dobór barw i szczegóły, nie zawsze doprowadza prace do końca. | |||
Niedostateczny (ndst) 1 | Nie podejmuje pracy, niszczy swoją pracę. | |||
Symbole cyfrowe |
EDUKACJA MUZYCZNA |
|||
Celujący
(cel) 6
|
Tworzy muzykę, gra na instrumentach melodycznych, wykazuje aktywną postawę twórczą i szczególne umiejętności muzyczne, tańczy podstawowe kroki i figury krakowiaka, polki oraz innego tańca ludowego, śpiewa z pamięci hymn narodowy. | |||
Bardzo dobry (bdb) 5 | Śpiewa piosenki z właściwą intonacją, zna i odczytuje nazwy solmizacyjne, improwizuje rytm w określonym metrum, interpretuje ruchem, gra na instrumentach tematy rytmiczne, wyróżnia elementy muzyki, określa nastrój słuchanej muzyki. | |||
Dobry
(db) 4 |
Umie zaśpiewać poznane piosenki, zna nazwy solmizacyjne, popełnia nieliczne błędy wyklaskując podany rytm, interpretuje ruchem tematy rytmiczne i piosenki. | |||
Dostateczny (dst) 3 | Prawidłowo śpiewa większość poznanych piosenek, z pomocą potrafi wyklaskać podany rytm, akompaniować do zabaw, rozpoznaje nazwy solmizacyjne. | |||
Dopuszczający (dop) 2 | Próbuje zaśpiewać prawidłowo piosenki, z pomocą nauczyciela rytmicznie recytuje proste teksty i określa nastrój słuchanych utworów. | |||
Niedostateczny (ndst) 1 | Nie potrafi zaśpiewać żadnej poznanej piosenki, mimo pomocy nie potrafi wyklaskać prostych rytmów, określić nastroju słuchane muzyki. | |||
Symbole cyfrowe |
WYCHOWANIE FIZYCZNE I EDUKACJA ZDROWOTNA |
|||
Celujący
(cel) 6
|
Zwinnie, sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, z wielkim zaangażowaniem bierze udział w grach zespołowych, bez zastrzeżeń stosuje się do zasad poznanych gier i zabaw, reprezentuje klasę, szkołę w zawodach sportowych | |||
Bardzo dobry (bdb) 5 | Starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia, zna i respektuje zasady poznanych gier i zabaw, przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń oraz zasad sportowej rywalizacji. | |||
Dobry
(db) 4 |
Potrafi wykonać ćwiczenia gimnastyczne, przestrzega zasad poznanych gier i zabaw, zwykle przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń i zasad fair-play. | |||
Dostateczny (dst) 3 | Większość ćwiczeń wykonuje poprawnie, nie zawsze stosuje się do zasad poznanych gier i zabaw, czasami narusza zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń. | |||
Dopuszczający (dop) 2 | Niechętnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne, ma trudności z ich wykonaniem mimo pomocy nauczyciela, nie stosuje się do zasad poznanych gier i zabaw, uchyla się od udziału w grach zespołowych. | |||
Niedostateczny (ndst) 1 | Uchyla się od wykonywania ćwiczeń gimnastycznych, nie przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie gier zabaw, nie bierze udziału w grach i zabawach | |||
Symbole cyfrowe |
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE |
|||
Celujący
(cel) 6 |
Zna i przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Efektywnie wykorzystuje czas pracy, jest zaangażowany i aktywny. Doskonale posługuje się wybranymi narzędziami z Przybornika. Potrafi w pełni wykorzystać zdobyta wiadomości i umiejętności. Samodzielnie i sprawnie wyszukuje potrzebne informacje na stronach www. | |||
Bardzo dobry (bdb) 5 | Zna i przestrzega zasad bezpieczeństwa. Sprawnie posługuje się myszką. Samodzielnie korzysta z wybranych klawiszy na klawiaturze. Zna zastosowanie kalkulatora. Samodzielnie kopiuje, usuwa, zmniejsza i powiększa, zapisuje pliki oraz zmienia położenie przedmiotów. | |||
Dobry
(db) 4 |
Stara się być aktywny, dostosowuje się do obowiązujących zasad. Korzysta z wybranych klawiszy na klawiaturze. Posługuje się narzędziami z Przybornika. Niema większych problemów użyciem poznanych narzędzi oraz wykorzystuje umiejętności kopiowania, usuwania, pomniejszania, powiększania, obracania elementów. Pisze za pomocą klawiatury. | |||
Dostateczny (dst) 3 | Zna najważniejsze fakty dotyczące pracy z komputerem. Jest słabo zaangażowany w pracę. Zna klawiaturę, bez większych problemów posługuje się myszką. Ma czasami problem z użyciem poznanych narzędzi. Często potrzebuje pomocy przy zapisywaniu plików. Uruchamia przeglądarkę, z pomocą wyszukuje informacje. | |||
Dopuszczający (dop) 2 | Często nie przestrzega zasad bezpieczeństwa. Potrzebuje pomocy posługując się wybranymi narzędziami. Z pomocą nauczyciela otwiera i zamyka program Word ma problemy posługując się klawiszami. Popełnia liczne błędy zarówno w zakresie wiedzy merytorycznej, jak i działania praktycznego. | |||
Niedostateczny (ndst) 1 | Nie posiadł wiedzy i umiejętności w zakresie wymagań podstawowych objętych programem. Nie potrafi wykonać zadań teoretycznych i praktycznych nawet z pomocą nauczyciela. Nie angażuje się w prace, nie stara się stosować do wymagań. Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa. Nie odrabia zadań domowych. | |||