OBOWIĄZUJĄCY W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 20 IM. KSIĘCIA JANA DOBREGO W OPOLU
„Pojęcie oceny w nauce religii jest szerokie, bowiem zastosowania poznanej prawdy w życiu i postępów nie można odmierzyć, obliczyć matematycznie. Ocena na katechezie nie dotyczy wyłącznie sprawdzania wiadomości, lecz także umiejętności, postawy, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji do uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą. Życie sakramentalne, choć podlegające trosce na katechezie jest wyłączone z oceniania, by nie prowadzić do rytualizmu”1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 10 maja 1999r. Nr 41 poz. 413) w paragrafie 1 pkt. 5 stwierdza: Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy. Ocena nie jest na katechezie elementem zasadniczym. Ocena z religii musi mieć swój odrębny cel, podporządkowany celowi katechezy. Jest nim przybliżenie do Chrystusa. Ocena musi być sprawiedliwa, a jednocześnie pobudzająca uczniów do aktywności i twórczej pracy.
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z KATECHEZY zostały opracowane na podstawie programu nauczania religii zatwierdzonego przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w Radomiu z dnia 20.09.2001 r. Przedmiotowy System Oceniania z katechezy jest zgodny z Rozporządzeniem MEN z dnia 19 kwiecień 1999 r.
-
Dyrektorium Kościoła Katolickiego w Polsce z dnia 20 VI 2001 r.:
„Nr 83. Podstawą wystawiania oceny szkolnej w nauczaniu religii jest wiedza ucznia, jego umiejętności, a także aktywność, pilność i sumienność. Nie powinno się natomiast oceniać za udział w praktykach religijnych. Należy, bowiem przyjąć zasadę, obecną też w katechezie parafialnej przed 1990 rokiem, że życie religijne jest przedmiotem osądu sumienia dokonywanego wobec Boga”
Cele katechetyczne realizowane w ramach nauczania katechezy w szkole podstawowej:
- budzenie zainteresowania przesłaniem Bożym;
- uzdolnienie do odczytania w nauczaniu biblijnym wezwania Bożego dla swojego życia;
- ukazywanie wiary jako pomocy w zrozumieniu swego życia i świata;
- zdobycie umiejętności symbolizowania, czynnego, świadomego i radosnego włączenia się w liturgii Kościoła;
- pogłębione przeżywanie roku liturgicznego i sakramentów;
- interpretacja ludzkiego (ucznia) doświadczenia w świetle wezwania Bożego – kształtowanie sumienia;
- kształtowanie refleksyjnej postawy wobec różnych sytuacji życiowych i zobowiązań moralnych;
- pomoc w przygotowaniu do przemian okresu dojrzewania;
- gotowość otwarcia się na Boga w modlitwie;
- poczucie przynależności, posiadanie własnego miejsca i zadań w społeczności Kościoła, rodziny, koleżeńskiej, narodu;
- przyjęcie postawy motywującej do odpowiedzialnego uczestnictwa;
- kształtowanie postawy odpowiedzialności;
- odpowiedzialne podjęcie zadań w najbliższym otoczeniu;
- odnajdywanie własnego miejsca i zadań w życiu rodziny, szkoły, Kościoła i innych społecznościach;
- świadectwo życia;
- budowanie postawy świadectwa.
NAJWAŻNIEJSZE PUNKTY PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA:
-
Cele PSO.
-
Zasady PSO.
-
Obszary podlegające ocenie na katechezie w klasach 0- III.
-
Obszary podlegające ocenie na katechezie w klasach IV – VI.
-
Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów.
-
Wymagania programowe i kryteria oceniania.
-
Poprawa oceny.
-
Przewidywane osiągnięcia uczniów.
-
Ważne informacje na temat ocenia podczas katechezy.
Cele PSO:
-
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
-
informowanie o jakości pracy ucznia nad zdobywaniem wiedzy i umiejętności;
-
wiedza o skuteczności wybranych metod uczenia się i efektywności procesu nauczania;
-
dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia;
-
informowanie o wkładzie pracy ucznia w wywiązywanie się z obowiązków;
-
kształtowanie motywacji do uczenia się oraz wspieranie jego aktywności edukacyjnej;
-
pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju intelektualnego i duchowego;
-
rozpoznanie poziomu uzyskanych osiągnięć w stosunku do wymagań programowych;
-
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej;
-
poprawa efektywności procesu nauczania;
-
wychowanie do odpowiedzialności ucznia, co w konsekwencji ma prowadzić do samokontroli, samooceny i samokształcenia.
-
przygotowanie do samodzielnego odbioru tekstów literackich;
Zasady PSO
-
-
Nauczyciel, na początku roku szkolnego, informuje uczniów i rodziców (opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych z katechezy wynikających z realizowanego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
-
Uczeń jest zobowiązany do noszenia zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń (jeśli jest wymagany) i katechizmu oraz do systematycznego odrabiania prac domowych.
-
Sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem. Są obowiązkowe, jeśli uczeń w tym czasie był nieobecny na lekcji, powinien uczynić to w terminie późniejszym, uzgodnionym z nauczycielem.
-
Uczeń ma prawo 2–krotnie w semestrze zgłosić brak przygotowania do lekcji bez konsekwencji uzyskania oceny niedostatecznej. Kolejny brak przygotowania wiąże się z otrzymaniem tej oceny i punkty ujemne z zachowania. Prawo to nie dotyczy sprawdzianów i zapowiedzianych powtórzeń
-
W przypadku wystąpienia poważnych przyczyn losowych, które przeszkodziły w przygotowaniu się ucznia do lekcji lub odrobieniu zadania domowego, również nie ponosi żadnych konsekwencji, jeżeli są one potwierdzone pisemnie lub ustnie przez rodzica (opiekuna) przed lekcją.
-
Uczeń ma prawo 2–krotnie w semestrze zgłosić brak zadania domowego bez konsekwencji uzyskania oceny niedostatecznej. Kolejny brak zadania wiąże się z otrzymaniem tej oceny i punkty ujemne z zachowania. Prawo to nie dotyczy zadań domowych zapowiedzianych na ocenę.
-
Jeśli uczeń ma trudności w opanowaniu materiału, ma prawo do pomocy ze strony nauczyciela lub innego ucznia. Warunkiem jest aktywna obecność na lekcjach lub usprawiedliwiona dłuższa nieobecność.
-
Uczeń, który wylosował „szczęśliwy numerek” zwolniony jest z odpowiedzi, jednak nie dotyczy to zapowiadanych sprawdzianów i kartkówek. Jeśli kartkówka była niezapowiadana, wówczas uczeń pisze pracę, ale ocena wpisywana jest do dziennika za jego zgodą. Przy braku takiej zgody nauczyciel wpisuje do dziennika literkę „N”.
-
Każda ocena jest jawna i wystawiana według ustalonych kryteriów.
-
O ocenie niedostatecznej semestralnej czy rocznej uczeń informowany jest ustnie, a jego rodzice (opiekunowie) w formie pisemnej na miesiąc przed radą pedagogiczną klasyfikacyjną. Za pisemne poinformowanie rodzica (opiekuna) odpowiada wychowawca.
-
Na 7 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej uczniowie są informowani o przewidywanych ocenach rocznych, czy semestralnych.
-
Kryteria odpowiadające poszczególnym semestralnym i rocznym stopniom szkolnym zgodne są z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
-
Obszary podlegające ocenianiu na katechezie w klasach I-III:
-
Krótkie wypowiedzi ustne.
-
Prowadzenie zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń.
-
Ewentualne prace domowe.
-
Aktywność ucznia na lekcji.
-
Śpiew poznanych pieśni, mówienie modlitw.
-
Znajomość podstawowych wiadomości katechizmowych.
-
Przygotowanie rozważań nabożeństw, przygotowanie liturgii, udział w konkursach, przedstawieniach.
Obszary podlegające ocenianiu na katechezie w klasach IV–VI:
1. Prace pisemne (sprawdziany, testy).
2. Wypowiedzi ustne.
3. Prowadzenie zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń.
4. Aktywność ucznia na lekcji i współpraca w zespole.
5. Umiejętność odczytywania parametrów biblijnych.
6. Pilność, systematyczność, postawa, umiejętności.
7. Rozwijanie postawy religijnej (udział w jasełkach, konkursach religijnych, przygotowanie adoracji, rekolekcji, nabożeństw, działalność w grupach parafialnych
dla dzieci, młodzieży).
Zamierzone osiągnięcia ucznia po ukończeniu katechizacji w szkole podstawowej
- znajomość podstawowych fragmentów Pisma Świętego i ich przesłania;
- umiejętność odczytania przesłania poznanych fragmentów biblijnych;
- umiejętność integrowania poznanych informacji z aktualnymi wyzwaniami;
- znajomość symboli wiary;
- znajomość religijnych korzeni wybranych elementów kultury polskiej;
- znajomość istoty okresów liturgicznych, ich odczytywanie w kontekście biblijnym i życia chrześcijańskiego;
- znajomość symboliki liturgicznej;
- aktywne uczestnictwo w Eucharystii;
- znajomość istoty sakramentów;
- zastosowanie wskazań prawa Bożego w konkretnych sytuacjach życiowych;
- umiejętność kształtowania własnego sumienia, osobowości, charakteru w oparciu o prawo Boże;
- umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów wiary;
- hierarchizacja podstawowych wartości moralnych;
- ocena poglądów i postaw własnych i innych ludzi;
- znajomość sposobów i rodzajów modlitwy oraz biblijnych wzorów modlitwy;
- umiejętność samodzielnego formułowania modlitw;
- postawa uznania błędu, przeproszenia, dziękczynienia, uwielbienia;
- umiejętność rozwiązywania trudnych sytuacji w duchu chrześcijańskim;
- umiejętność reagowania na niewłaściwe zachowania;
- odczytywanie własnych zadań we wspólnocie: rodzinnej, kościelnej, koleżeńskiej, szkolnej;
- umiejętność wyrażania własnych opinii;
- zaangażowanie w różne formy apostolstwa;
- postawa akceptacji i tolerancji;
W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:
-
obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania..
-
jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (rodzicom lub opiekunom na ich zapotrzebowanie lub gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).
-
instruktywność – wskazanie na występujące braki.
Wymiar oceny:
-
dydaktyczny – ocena wynika z programów nauczania, mierzona przede wszystkim testami kompetencji (wiedza, umiejętności, aktywność, praca na lekcji).
-
społeczno – dydaktyczny – ocena określa postawy i cechy osobowościowe ucznia, jego funkcjonowanie w grupie, emocjonalne zaangażowanie, wynikające np. z trudności rodzinnych.
-
dydaktyczno – prognostyczny – ocena powinna informować o stopniu znajomości zagadnienia niekoniecznie w oparciu o program wyłącznie szkolny. Jest również pomocna przy planowaniu czynności nauczyciela, informuje także o przyszłych wynikach ucznia na podstawie bieżących ocen dydaktycznych.
-
sterująco – metodyczny – ocena powinna uzmysłowić nauczycielowi konieczność zmiany lub kontynuacji metod pracy z uczniem (dotychczasowe są mało skuteczne lub bardzo skuteczne).
-
psychologiczny – ocena powinna obejmować kontekst zdrowia psychicznego i fizycznego ucznia.
-
wychowawczy – ocena powinna uwzględniać zaangażowanie, staranność, wkład pracy, warunki środowiskowe itp.
-
selektywny – ocena powinna odróżniać uczniów dobrze przygotowanych do dalszej nauki od tych, którzy tej umiejętności jeszcze nie posiedli
-
społeczny – ocena powinna kształtować stosunki w klasie i określić przygotowanie i predyspozycje ucznia do dalszej nauki, pracy.
-
Ocena nie może spełniać funkcji represyjnej, powinna być wspierająca dla ucznia.
-
Katecheta jest zobowiązany do przestrzegania zasady jawności w wystawianiu ocen, wystawianie ocen z odpowiedzi ustnej oraz odczytywanie ocen z prac pisemnych nie może być komentowane na forum klasy w sposób drażliwy dla ucznia.
-
Jedyną podstawą do wystawienia oceny śródrocznej i rocznej są kontrole uczniów prowadzone systematycznie i rozłożone równomiernie na cały okres nauki.
Sytuacje oceniania
-
Sprawdziany pisemne przeprowadza się po bloku tematycznym, poprzedzone lekcją powtórzeniową, zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem (wpis informujący do dziennika).
-
W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie „plusów” (+) i „minusów” (–).
-
Przed rozpoczęciem sprawdzianu uczniowie muszą znać jego punktację, zgodnie z procentowymi kryteriami punktacji:
– celujący (6) 96% – 100%
– bardzo dobry (5) 80% – 95%
– dobry (4) 69% – 79%
– dostateczny (3) 50% – 68%
– dopuszczający (2) 33% – 49%
– niedostateczny (1) 0% – 32%
-
Nauczyciel ocenia sprawdzian najdalej do tygodnia.
-
Każda zadana praca powinna być sprawdzona przez nauczyciela, choć nie musi być oceniona.
-
Oceny za zeszyt, zeszyt ćwiczeń, inne formy aktywności ucznia (liturgia, adoracja, itp.) są ocenami wspomagającymi.
-
Ocena roczna uwzględnia wyniki za pierwszy i drugi okres.
-
Praca domowa może być: krótkoterminowa, długoterminowa, kontrolowana na bieżąco.
-
Pacierz: ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary i treści katechetycznych zdobywana jest podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
-
Nauczyciele dostosowują wymagania do indywidualnych możliwości ucznia, uwzględniając przy tym rodzaj dysfunkcji:
W przypadku dysortografii
-
Błędy ortograficzne nie mają wpływu na ocenę pracy pisemnej
W przypadku dysgrafii:
-
Nie ocenia się estetyki pisma w zeszycie przedmiotowym lub w zeszycie ćwiczeń oraz na testach i kartkówkach.
-
Uczeń ma prawo przeczytać nauczycielowi treść pracy pisemnej, gdy ten ma trudności z jej odczytaniem.
W przypadku dysleksji:
-
Zachęcanie uczniów do czytania krótkich tekstów.
-
Wydłużanie czasu pracy.
-
Ograniczenie ilości wykonywanych w czasie zajęć ćwiczeń.
Na ocenę końcoworoczną składają się wyniki uzyskane w obu semestrach. Oceny okresowe nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych, większą rangę nadaje się ocenie z prac pisemnych. Ocena semestralna i końcoworoczna nie jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej. Ocena końcoworoczna wystawiana jest z oceny semestralnej i ocen cząstkowych II semestru.
Warunki uzyskania oceny – wymagania.
Ocenę wyższą może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym.
Celująca:
-
uczeń nie tylko spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ale posiada wiedzę wykraczającą poza program katechezy,
-
-
wyróżnia się aktywnością w grupie katechetycznej,
-
aktywnie uczestniczy w życiu małych grup formacyjnych (stowarzyszenia, ognisko misyjne, kółka różańcowe),
-
twórczo rozwija własne uzdolnienia,
-
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, potrafi zastosować je we własnym życiu, służy radą innym, jest świadkiem wiary,
-
wypowiada się logicznie i wyczerpująco na dany temat,
-
bierze czynny udział w przygotowaniu liturgii Mszy świętej, w przygotowaniu nabożeństw, misteriów, odpustach parafialnych,
-
wyróżnia się w kształtowaniu postawy: otwartości, służby drugiemu; wartości: wrażliwości sumienia, uprzejmości, życzliwości; wzrostem duchowości i świadectwem życia,
-
osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
-
Bardzo dobra:
-
-
uczeń jest zdyscyplinowany, posiada uzupełniony zeszyt, potrafi samodzielnie objaśnić i powiązać w całość wiadomości z programu nauczania,
-
posiada biegłą znajomość katechizmu, bierze czynny udział w katechezie,
-
opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem katechezy w danej klasie,
-
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
-
chętnie i regularnie uczestniczy w katechezie,
-
zachowuje szacunek dla „świętych” przedmiotów, miejsc i znaków religijnych,
-
chętnie uczestniczy w życiu parafii (liturgia, rekolekcje, odpust itp.),
-
potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
-
przejawia postawę apostolską, wyrażając na zewnątrz swoją wiarę.
-
Dobra:
-
-
uczeń posiada uzupełniony zeszyt, potrafi odpowiedzieć samodzielnie na wszystkie pytania związane z tematem katechezy, posiada znajomość katechizmu, przejawia aktywność na zajęciach,
-
opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy religijnej,
-
nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym,
-
zna podstawowe modlitwy i prawdy wiary, rozumie je i umie wyjaśnić,
-
dysponuje dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości, potrafi samodzielnie odpowiedzieć na wszystkie pytania związane z tematem katechezy,
-
zachowuje szacunek dla „świętych” przedmiotów, miejsc i znaków religijnych,
-
uzyskuje stałe, dobre postępy podczas prowadzonych zajęć,
-
nie zaniedbuje uczestnictwa w katechezie, do której stara się być przygotowany,
-
uczestniczy w rekolekcjach i życiu parafii (czasami).
-
Dostateczna:
-
-
uczeń prowadzi notatki, wykonuje zadania, potrafi odtworzyć z pamięci wnioski z lekcji,
-
opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy,
-
dysponuje przeciętną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki,
-
nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem,
-
nieregularnie uczęszcza na katechezę,
-
wykonanie zadań przez ucznia budzi zastrzeżenia (np. niestaranne prowadzenie zeszytu, brak katechez),
-
nie bierze udziału w życiu parafii, w różnych formach duszpasterstwa.
-
Dopuszczająca:
-
-
uczeń jest obecny na lekcji, słucha, nie przeszkadza w prowadzeniu katechezy,
-
zdobyte wiadomości są niewystarczające na uzyskanie przez ucznia ogólnej wiedzy religijnej,
-
zna najbardziej istotne z podstawowych modlitw i prawd wiary
-
dysponuje minimalną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są braki,
-
proste zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy pomocy katechety,
-
niechętnie bierze udział w katechezie,
-
często opuszcza katechezę,
-
ma lekceważący stosunek do przedmiotu i katechety.
-
Niedostateczna:
-
-
uczeń nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą,
-
odmawia wszelkiej współpracy,
-
ma lekceważący stosunek do przedmiotu, wiary i katechety,
-
nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności,
-
nie odzwierciedla znajomości życia chrześcijańskiego (lekceważący stosunek do Kościoła i religii),
-
postawa budzi zastrzeżenia (jest anty świadectwem).
-
Według przeważającej opinii z nauczania religii nie należy stawiać „jedynki” jako oceny kończącej semestr i rok szkolny. Ocena z religii /etyki nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy.
-
Załącznik do wymagań programowych
dla poszczególnych klas na poszczególne oceny:
Wymagania programowe i kryteria oceniania z religii dla klas I–VI
WYMAGANIA PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE Z RELIGII DLA KLASY I
I. Znajomość modlitw:
-
Znak Krzyża;
-
Modlitwa Pańska;
-
Pozdrowienie Anielskie;
-
Chwała Ojcu;
-
Dwa przykazania miłości;
-
Modlitwa do Anioła Stróża;
-
Akt wiary, nadziei, miłości i żalu;
II. Wiadomości:
Uczeń:
-
wyjaśni, kto stworzył świat;
-
wyjaśni, kim jest Bóg;
-
wyjaśni, czym jest modlitwa;
-
zna i rozumie przykazania miłości;
-
wie, że Bóg jest miłością;
-
wyjaśni, kim są aniołowie.
-
wyjaśni, kim jest Jezus.
-
wyjaśni, kim jest Maryja.
-
rozpozna wśród książek Pismo św.;
-
wyjaśni, czym jest grzech;
-
wyjaśni, czym jest chrzest;
-
wyjaśni, kiedy stajemy się dziećmi Bożymi;
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
-
zna niektóre modlitwy przewidziane programem klasy I i wymaga dużej pomocy nauczyciela przy odpowiedzi;
-
często nie ma zeszytu, prowadzi go niestarannie i ma braki;
-
posiada niewielkie wiadomości przewidziane programem klasy II;
Ocena dostateczna
Uczeń:
-
zna niektóre modlitwy przewidziane programem klasy I;
-
prowadzi zeszyt ucznia, lecz ma braki lub prowadzi go niestarannie;
-
wykazuje się słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasyI;
Ocena dobra
Uczeń:
-
zna większość modlitw przewidzianych programem klasy I;
-
prowadzi zeszyt ucznia, lecz ma braki lub prowadzi go niestarannie;
-
wykazuje się dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy I;
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
-
zna modlitwy przewidziane programem klasy I;
-
prowadzi starannie zeszyt ucznia;
-
na zajęciach wykazuje się dużą aktywnością;
-
wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy I;
Ocena celująca
Uczeń:
-
jego postawa nie budzi żadnych zastrzeżeń
-
podczas zajęć wykazuje się dużą aktywnością
-
zna modlitwy przewidziane programem klasy pierwszej oraz Pod Twoją obronę, Któryś za nas cierpiał…;
-
bardzo starannie prowadzi zeszyt;
-
posiada wiadomości wykraczające poza materiał klasy I.
WYMAGANIA PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE Z RELIGII DLA KLASY II
I. Znajomość modlitw:
-
Znak Krzyża;
-
Modlitwa Pańska;
-
Pozdrowienie Anielskie;
-
Chwała Ojcu;
-
10 Przykazań Bożych;
-
Dwa przykazania miłości;
-
Pięć przykazań kościelnych
-
Główne prawdy wiary;
-
Siedem sakramentów świętych;
-
Akt wiary, nadziei, miłości i żalu;
-
Spowiadam się Bogu;
-
Modlitwa za zmarłych;
-
Modlitwy przed i po nauce.
II. Wiadomości:
Uczeń:
-
wyjaśni, czym jest modlitwa;
-
zna i rozumie dwa przykazania miłości;
-
wyjaśni, w jaki sposób Pan Jezus nas zbawił;
-
wyjaśni, kim są apostołowie;
-
wyjaśni, co to jest cud;
-
wyjaśni, czym jest grzech;
-
wyjaśni, czym jest chrzest;
-
zna i rozumie Przykazania Boże;
-
zna i rozumie przykazania kościelne;
-
wyjaśni, co to są sakramenty św. ;
-
określi łaskę, jako życie Boże;
-
wyjaśni, czym jest Kościół;
-
opowie o ustanowieniu Sakramentów Pokuty i Pojednania; Eucharystii i Kapłaństwa;
-
objaśni symbol chleba i wina.
Ocena niedostateczna
Uczeń:
-
nie posiada zeszytu bądź zeszytu ćwiczeń lub dość często go nie przynosi;
-
odmawia wszelkiej współpracy;
-
ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary;
-
odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy w praktyce;
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
-
często nie ma zeszytu ucznia, ma duże braki w jego prowadzeniu’
-
zna niektóre modlitwy, które są przewidziane programem klasy II i wymaga pomocy nauczyciela przy odpowiedzi;
-
posiada niewielkie wiadomości przewidziane programem klasy II;
Ocena dostateczna
Uczeń:
-
prowadzi zeszyt, ale niestarannie i ma braki;
-
zna niektóre modlitwy, które są przewidziane programem klasy II;
-
wykazuje się słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy II;
Ocena dobra
Uczeń:
-
prowadzi zeszyt;
-
zna większość modlitwy programowych, które są przewidziane programem klasy II;
-
wykazuje się dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy II;
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
-
prowadzi starannie zeszyt ucznia;
-
zna dobrze modlitwy, które są przewidziane programem klasy II;
-
jest bardzo aktywny na katechezie;
-
wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy II;
Ocena celująca
Uczeń:
-
prowadzi bardzo starannie zeszyt ucznia;
-
jego postawa nie budzi żadnych zastrzeżeń;
-
doskonale zna modlitwy, które są przewidziane programem klasy II;
-
czyta rozważania, czytania mszalne, śpiewa psalm, czyta modlitwę wiernych
-
bierze udział w jasełkach.
-
bierze udział w konkursach i zajmuje wysokie miejsca;
-
potrafi w formie projektu, prezentacji, przedstawić, historię zbawienia, Bożych przykazań i ich znaczenie,
-
zna tajemnice, części różańca i wie jak się odmawia.
WYMAGANIA PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE Z RELIGII DLA KLASY III
I. Znajomość modlitw:
-
Znak Krzyża;
-
Modlitwa Pańska;
-
Pozdrowienie Anielskie;
-
Chwała Ojcu;
-
10 Przykazań Bożych;
-
Skład Apostolski;
-
Dwa przykazania miłości;
-
Pięć przykazań kościelnych
-
Główne prawdy wiary;
-
Siedem sakramentów świętych;
-
Akt wiary, nadziei, miłości i żalu;
-
Warunki dobrej spowiedzi;
-
Spowiedź powszechną;
-
Siedem grzechów głównych;
-
Anioł Pański;
-
Pod Twoją obronę;
-
Różaniec (cztery części);
II. Wiadomości:
Uczeń:
-
wyjaśni, czym jest modlitwa;
-
zna i rozumie dwa przykazania miłości;
-
wyjaśni, czym jest Eucharystia;
-
wyjaśni potrzebę regularnego korzystania z sakramentu pokuty i pojednania;
-
wyjaśni, co to jest wspólnota ludzi wierzących;
-
wyjaśni, czym jest grzech;
-
wyjaśni, czym jest rok liturgiczny;
-
zna i rozumie Przykazania Boże;
-
wyjaśni, czym jest Pismo święte;
-
wyjaśni, co to są sakramenty św.;
-
wyjaśni, czym jest Kościół;
-
wyjaśni, kim jest święty;
-
zna najważniejsze święta chrześcijańskie;
Ocena niedostateczna
Uczeń:
-
nie posiada zeszytu bądź zeszytu ćwiczeń lub dość często go nie przynosi;
-
odmawia wszelkiej współpracy;
-
ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary;
-
opuszcza lekcje religii;
-
odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy;
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
-
często nie ma zeszytu ucznia, ma duże braki w jego prowadzeniu;
-
zna niektóre modlitwy, które są przewidziane programem klasy III i wymaga pomocy nauczyciela przy odpowiedzi;
-
wykazuje się bardzo słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy III;
Ocena dostateczna
Uczeń:
-
prowadzi zeszyt, ale niestarannie i ma braki;
-
zna niektóre modlitwy, które są przewidziane programem klasy III;
-
wykazuje słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy III;
Ocena dobra
Uczeń:
-
prowadzi zeszyt;
-
zna większość modlitwy, które są przewidziane programem klasy III;
-
wykazuje się dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy III;
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
-
prowadzi starannie zeszyt ucznia;
-
zna modlitwy, które są przewidziane programem klasy III;
-
jest bardzo aktywny na katechezie;
-
wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy III;
Ocena celująca
Uczeń:
-
doskonale zna modlitwy przewidziane w programie klasy III, a także inne modlitwy spoza wymagań programowych;
-
jego postawa nie budzi żadnych zastrzeżeń;
-
czyta rozważania, czytania mszalne, śpiewa psalm, czyta modlitwę wiernych;
-
bierze udział w jasełkach;
-
bierze udział w konkursach i zajmuje wysokie miejsca;
-
potrafi w formie projektu, prezentacji, przedstawić, że Bóg stworzył świat, Syn Boży, Zbawiciel, został posłany przez Ojca dla ratowania ludzi, Duch Święty jest Pocieszycielem i działa w Kościele, wydarzenia związane były z męką, śmiercią na krzyżu i zmartwychwstaniem Jezusa;
-
zna tajemnice, części różańca i wie jak się je odmawia.
WYMAGANIA PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE Z RELIGII DLA KLASY IV
I. Znajomość modlitw:
-
modlitwy poznane w kl. I- III;
-
modlitwa różańcowa;
-
stacje Drogi Krzyżowej;
II. Wiadomości:
Uczeń:
-
wyjaśni, czym jest rok liturgiczny i opisze najważniejsze wydarzenia roku liturgicznego;
-
zna religijne znaczenie życia, nauczania i działalności Jezusa;
-
wyjaśni sens przeżywania czasu adwentu i wielkiego postu;
-
wyjaśni symbole i znaczenie liturgii Triduum Paschalnego;
-
zna księgi Starego i Nowego Testamentu;
-
wyjaśni, dlaczego sakramenty św. są skarbem Kościoła;
-
uczestniczy we Mszy św.;
-
zna zwyczaje wigilijne i wielkanocne.
Ocena niedostateczna
Uczeń:
-
odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy zdobytej
na zajęciach; -
nie posiada zeszytu bądź zeszytu ćwiczeń lub dość często go nie przynosi;
-
lekceważy przedmiot;
-
nieodpowiednio zachowuje się na lekcji;
-
wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych;
-
opuszcza lekcje religii.
-
nie zna modlitw przewidzianych w programie klasy IV;
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
-
nie potrafi stosować wiedzy zdobytej na zajęciach, nawet przy pomocy nauczyciela;
-
prowadzi zeszyt;
-
wykazuje poprawny stosunek do katechezy;
-
ma problemy ze znajomością odczytywania parametrów biblijnych, wyszukiwaniem poszczególnych fragmentów Pisma Św., pracą z Pismem Św., ze znajomością historii zbawienia.
-
wykazuje się słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy IV;
-
wykazuje się słabą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy IV;
Ocena dostateczna
Uczeń:
-
wykazuje się podstawowymi wiadomościami zdobytymi na zajęciach;
-
potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela;
-
w zeszycie ćwiczeń lub w zeszycie ma sporadyczne braki notatek, zadań;
-
prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem;
-
wykazuje się podstawową znajomością odczytywania parametrów biblijnych, wyszukiwania poszczególnych fragmentów Pisma Św., pracą z Pismem Św., znajomością historii zbawienia;
-
wykazuje słabą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy IV;
-
wykazuje słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy IV;
Ocena dobra
Uczeń:
-
stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych podanych przez nauczyciela;
-
w zeszycie ćwiczeń lub zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe;
-
jest zainteresowany przedmiotem i systematycznie uczestniczy w zajęciach;
-
stara się być aktywny podczas lekcji;
-
postawa ucznia nie budzi wątpliwości;
-
wykazuje się dobrą znajomością odczytywania parametrów biblijnych, wyszukiwania poszczególnych fragmentów Pisma Św., pracą z Pismem Św., ze znajomością historii zbawienia.
-
wykazuje się dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy IV;
-
wykazuje się dobrą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy IV;
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
-
umiejętnie wykorzystuje wiadomości poznane na lekcji w teorii i praktyce
bez ingerencji nauczyciela; -
wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe;
-
aktywnie uczestniczy w zajęciach;
-
jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń;
-
jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem
-
odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycie roku liturgicznego
-
cechuje go pełna znajomość odczytywania parametrów biblijnych, wyszukiwania poszczególnych fragmentów Pisma Św., pracy z Pismem Św., ze znajomością historii zbawienia
-
wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy IV;
-
wykazuje się bardzo dobrą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy IV;
Ocena celująca
Uczeń:
-
samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych;
-
angażuje się w prace poza lekcyjne, np. montaże sceniczne, pomoce katechetyczne, konkursy, występy- jasełka
-
jego postawa moralno- etyczna, pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń
-
potrafi przedstawić w formie projektu, prezentacji, np. multimedialnej historię zbawienia, jak zachęcić innych do Pisma Św.,
-
osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;
-
wykazuje się doskonałą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy IV;
-
wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy IV, a także modlitw wykraczających poza materiał klasy IV;
WYMAGANIA PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE Z RELIGII DLA KLASY V
I. Znajomość modlitw:
-
modlitwy poznane w kl. I- IV;
-
modlitwa różańcowa;
-
stacje Drogi Krzyżowej;
-
uczynki miłosierdzia względem ciała;
-
uczynki miłosierdzia względem duszy.
II. Wiadomości:
-
wyjaśni, czym są obietnice mesjańskie.
-
wyjaśni rolę Ewangelii w życiu każdego człowieka.
-
wyjaśni sens przeżywania czasu adwentu.
-
opisze postać Jana Chrzciciela.
-
zna naukę o Królestwie Bożym.
-
wyjaśni, dlaczego sakramenty św. są skarbem Kościoła.
-
wyjaśni potrzebę dojrzewania fizycznego, psychicznego i duchowego
-
dobrze zna rok liturgiczny.
-
wyjaśni rolę modlitwy w życiu człowieka.(wzór Jezusa).
Ocena niedostateczna
Uczeń:
-
odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy zdobytej
na zajęciach; -
nie posiada zeszytu bądź zeszytu ćwiczeń lub dość często go nie przynosi;
-
lekceważy przedmiot;
-
nieodpowiednio zachowuje się na lekcji;
-
wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych;
-
opuszcza lekcje religii;
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
-
nie potrafi stosować wiedzy zdobytej na zajęciach, nawet przy pomocy nauczyciela;
-
prowadzi zeszyt, ale niestarannie i ma duże braki;
-
wykazuje poprawny stosunek do katechezy;
-
ma problemy ze znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V;
-
ma problemy ze znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy V.
Ocena dostateczna
Uczeń:
-
wykazuje się podstawowymi wiadomościami zdobytymi na zajęciach;
-
potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela;
-
w zeszycie ćwiczeń lub w zeszycie ma sporadyczne braki notatek, zadań;
-
prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem;
-
wykazuje słabą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy V;
-
wykazuje słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V;
Ocena dobra
Uczeń:
-
stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych podanych przez nauczyciela;
-
w zeszycie ćwiczeń lub zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe;
-
jest zainteresowany przedmiotem i systematycznie uczestniczy w zajęciach;
-
stara się być aktywny podczas lekcji;
-
postawa ucznia nie budzi wątpliwości;
-
wykazuje się dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V;
-
wykazuje się dobrą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy V;
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
-
umiejętnie wykorzystuje wiadomości poznane na lekcji w teorii i praktyce
bez ingerencji nauczyciela; -
wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe;
-
aktywnie uczestniczy w zajęciach;
-
jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń;
-
jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem
-
odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycie roku liturgicznego
-
wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V;
-
wykazuje się bardzo dobrą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy V;
Ocena celująca
Uczeń:
-
samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych;
-
angażuje się w prace poza lekcyjne, np. montaże sceniczne, pomoce katechetyczne, konkursy, występy- jasełka
-
jego postawa moralno- etyczna, pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń
-
potrafi przedstawić w formie projektu, prezentacji, np. multimedialnej historię zbawienia, jak zachęcić innych do Pisma Św.,
-
osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;
-
wykazuje się doskonałą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V;
-
wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V, a także modlitw wykraczających poza materiał klasy V;
WYMAGANIA PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE Z RELIGII DLA KLASY VI
I. Znajomość modlitw:
-
modlitwy poznane w kl. I- V;
-
grzechy cudze;
-
grzechy przeciwko Duchowi Świętemu;
II. Wiadomości:
-
opisze działanie Ducha Świętego.
-
wymieni i wyjaśni dary i owoce życia pierwotnego i dzisiejszego Kościoła.
-
zna działalność Apostołów– świadków wiary, świętych.
-
opisze znaczenie sakramentów świętych dla człowieka.
-
przekaz wiary, wartości i tradycji w rodzinie.
-
opisze związek wiary i Kościoła z życiem narodu polskiego i jego kulturą.
-
znajomość znaczenia biblijnych opowiadań o życiu i działalności św. Piotra i Pawła.
-
wyjaśni rolę sakramentu chrztu, opisze zadania, jakie stawia ten sakrament wobec wierzących
Ocena niedostateczna
Uczeń:
-
odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy zdobytej
na zajęciach; -
nie posiada zeszytu bądź zeszytu ćwiczeń lub dość często go nie przynosi;
-
lekceważy przedmiot;
-
nieodpowiednio zachowuje się na lekcji;
-
wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych;
-
opuszcza lekcje religii;
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
-
nie potrafi stosować wiedzy zdobytej na zajęciach, nawet przy pomocy nauczyciela;
-
prowadzi zeszyt, ale niestarannie i ma duże braki;
-
wykazuje poprawny stosunek do katechezy;
-
ma problemy ze znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy VI;
-
ma problemy ze znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy VI.
-
ma problemy ze znajomością historii kościoła parafialnego, chrześcijaństwa w Polsce, życia św. Piotra i Pawła, męczeńskich świadectw wiary, działalności Ducha Świętego w Kościele, roli kultu Maryi w Polsce i na świecie.
Ocena dostateczna
Uczeń:
-
wykazuje się podstawowymi wiadomościami zdobytymi na zajęciach;
-
potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela;
-
w zeszycie ćwiczeń lub w zeszycie ma sporadyczne braki notatek, zadań;
-
prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem;
-
wykazuje słabą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy VI;
-
wykazuje słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy VI;
-
wykazuje się podstawową znajomością historii kościoła parafialnego, chrześcijaństwa w Polsce, życia św. Piotra i Pawła, męczeńskich świadectw wiary, działalności Ducha Św. w Kościele, roli kultu Maryi w Polsce i na świecie.
Ocena dobra
Uczeń:
-
stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych podanych przez nauczyciela;
-
w zeszycie ćwiczeń lub zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe;
-
jest zainteresowany przedmiotem i systematycznie uczestniczy w zajęciach;
-
stara się być aktywny podczas lekcji;
-
postawa ucznia nie budzi wątpliwości;
-
wykazuje się dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy VI;
-
wykazuje się dobrą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy VI;
-
wykazuje się dobrą znajomością historii kościoła parafialnego, chrześcijaństwa w Polsce, życia św. Piotra i Pawła, męczeńskich świadectw wiary, działalności Ducha Św. w Kościele, roli kultu Maryi w Polsce i na świecie.
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
-
umiejętnie wykorzystuje wiadomości poznane na lekcji w teorii i praktyce
bez ingerencji nauczyciela; -
wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe;
-
aktywnie uczestniczy w zajęciach;
-
jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń;
-
jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem
-
odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycie roku liturgicznego
-
wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy VI;
-
wykazuje się bardzo dobrą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy VI;
-
cechuje go pełna znajomość historii kościoła parafialnego, chrześcijaństwa w Polsce, życia św. Piotra i Pawła, męczeńskich świadectw wiary, działalności Ducha św. w Kościele, roli kultu Maryi w Polsce i na świecie.
Ocena celująca
Uczeń:
-
samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych;
-
angażuje się w prace poza lekcyjne, np. montaże sceniczne, pomoce katechetyczne, konkursy, występy- jasełka
-
jego postawa moralno- etyczna, pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń
-
potrafi przedstawić w formie projektu, prezentacji, np. multimedialnej historię zbawienia, jak zachęcić innych do Pisma Św.,
-
osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;
-
wykazuje się doskonałą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V;
-
wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V, a także modlitw wykraczających poza materiał klasy V;
-
potrafi przedstawić w formie projektu, prezentacji, np. multimedialnej znajomość historii kościoła parafialnego, chrześcijaństwa w Polsce, znajomość życia św. Piotra i Pawła, męczeńskie świadectwa wiary, działalność Ducha Św. w Kościele, roli kultu Maryi w Polsce i na świecie.
Zapoznałam/em się: Zatwierdzam:
……………………………. …………………………
Agnieszka Ślązak Proboszcz Parafii pw. Świętego Jacka
……………………………. …………………………….
ks. Krzysztof Drzewiecki Dyrektor PSP nr 20 W Opolu
…………………………….
ks. Andrzej Glinka
1 Szpet J.Dydaktyka katechezy, Poznań 1999, s. 223.