Do wakacji pozostało:  

  • 00dni

Menu

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII

OBOWIĄZUJĄCY W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 20 IM. KSIĘCIA JANA DOBREGO W OPOLU

„Pojęcie oceny w nauce religii jest szerokie, bowiem zastosowania poznanej prawdy w życiu i postępów nie można odmierzyć, obliczyć matematycznie. Ocena na katechezie nie dotyczy wyłącznie sprawdzania wiadomości, lecz także umiejętności, postawy, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji do uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą. Życie sakramentalne, choć podlegające trosce na katechezie jest wyłączone z oceniania, by nie prowadzić do rytualizmu”1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 10 maja 1999r. Nr 41 poz. 413) w paragrafie 1 pkt. 5 stwierdza: Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy. Ocena nie jest na katechezie elementem zasadniczym. Ocena z religii musi mieć swój odrębny cel, podporządkowany celowi katechezy. Jest nim przybliżenie do Chrystusa. Ocena musi być sprawiedliwa, a jednocześnie pobudzająca uczniów do aktywności i twórczej pracy.

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z KATECHEZY zostały opracowane na podstawie programu nauczania religii zatwierdzonego przez Komisję Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w Radomiu z dnia 20.09.2001 r. Przedmiotowy System Oceniania z katechezy jest zgodny z Rozporządzeniem MEN z dnia 19 kwiecień 1999 r.

  • Dyrektorium Kościoła Katolickiego w Polsce z dnia 20 VI 2001 r.:

Nr 83. Podstawą wystawiania oceny szkolnej w nauczaniu religii jest wiedza ucznia, jego umiejętności, a także aktywność, pilność i sumienność. Nie powinno się natomiast oceniać za udział w praktykach religijnych. Należy, bowiem przyjąć zasadę, obecną też w katechezie parafialnej przed 1990 rokiem, że życie religijne jest przedmiotem osądu sumienia dokonywanego wobec Boga”

Cele katechetyczne realizowane w ramach nauczania katechezy w szkole podstawowej:

  • budzenie zainteresowania przesłaniem Bożym;
  • uzdolnienie do odczytania w nauczaniu biblijnym wezwania Bożego dla swojego życia;
  • ukazywanie wiary jako pomocy w zrozumieniu swego życia i świata;
  • zdobycie umiejętności symbolizowania, czynnego, świadomego i radosnego włączenia się w liturgii Kościoła;
  • pogłębione przeżywanie roku liturgicznego i sakramentów;
  • interpretacja ludzkiego (ucznia) doświadczenia w świetle wezwania Bożego – kształtowanie sumienia;
  • kształtowanie refleksyjnej postawy wobec różnych sytuacji życiowych i zobowiązań moralnych;
  • pomoc w przygotowaniu do przemian okresu dojrzewania;
  • gotowość otwarcia się na Boga w modlitwie;
  • poczucie przynależności, posiadanie własnego miejsca i zadań w społeczności Kościoła, rodziny, koleżeńskiej, narodu;
  • przyjęcie postawy motywującej do odpowiedzialnego uczestnictwa;
  • kształtowanie postawy odpowiedzialności;
  • odpowiedzialne podjęcie zadań w najbliższym otoczeniu;
  • odnajdywanie własnego miejsca i zadań w życiu rodziny, szkoły, Kościoła i innych społecznościach;
  • świadectwo życia;
  • budowanie postawy świadectwa.

NAJWAŻNIEJSZE PUNKTY PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA:

  1. Cele PSO.

  2. Zasady PSO.

  3. Obszary podlegające ocenie na katechezie w klasach 0- III.

  4. Obszary podlegające ocenie na katechezie w klasach IV – VI.

  5. Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów.

  6. Wymagania programowe i kryteria oceniania.

  7. Poprawa oceny.

  8. Przewidywane osiągnięcia uczniów.

  9. Ważne informacje na temat ocenia podczas katechezy.

Cele PSO:

  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.

  • informowanie o jakości pracy ucznia nad zdobywaniem wiedzy i umiejętności;

  • wiedza o skuteczności wybranych metod uczenia się i efektywności procesu nauczania;

  • dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia;

  • informowanie o wkładzie pracy ucznia w wywiązywanie się z obowiązków;

  • kształtowanie motywacji do uczenia się oraz wspieranie jego aktywności edukacyjnej;

  • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju intelektualnego i duchowego;

  • rozpoznanie poziomu uzyskanych osiągnięć w stosunku do wymagań programowych;

  • umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej;

  • poprawa efektywności procesu nauczania;

  • wychowanie do odpowiedzialności ucznia, co w konsekwencji ma prowadzić do samokontroli, samooceny i samokształcenia.

  • przygotowanie do samodzielnego odbioru tekstów literackich;

Zasady PSO

    • Nauczyciel, na początku roku szkolnego, informuje uczniów i rodziców (opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych z katechezy wynikających z realizowanego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

    • Uczeń jest zobowiązany do noszenia zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń (jeśli jest wymagany) i katechizmu oraz do systematycznego odrabiania prac domowych.

    • Sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem. Są obowiązkowe, jeśli uczeń w tym czasie był nieobecny na lekcji, powinien uczynić to w terminie późniejszym, uzgodnionym z nauczycielem.

    • Uczeń ma prawo 2–krotnie w semestrze zgłosić brak przygotowania do lekcji bez konsekwencji uzyskania oceny niedostatecznej. Kolejny brak przygotowania wiąże się z otrzymaniem tej oceny i punkty ujemne z zachowania. Prawo to nie dotyczy sprawdzianów i zapowiedzianych powtórzeń

    • W przypadku wystąpienia poważnych przyczyn losowych, które przeszkodziły w przygotowaniu się ucznia do lekcji lub odrobieniu zadania domowego, również nie ponosi żadnych konsekwencji, jeżeli są one potwierdzone pisemnie lub ustnie przez rodzica (opiekuna) przed lekcją.

    • Uczeń ma prawo 2–krotnie w semestrze zgłosić brak zadania domowego bez konsekwencji uzyskania oceny niedostatecznej. Kolejny brak zadania wiąże się z otrzymaniem tej oceny i punkty ujemne z zachowania. Prawo to nie dotyczy zadań domowych zapowiedzianych na ocenę.

    • Jeśli uczeń ma trudności w opanowaniu materiału, ma prawo do pomocy ze strony nauczyciela lub innego ucznia. Warunkiem jest aktywna obecność na lekcjach lub usprawiedliwiona dłuższa nieobecność.

    • Uczeń, który wylosował „szczęśliwy numerek” zwolniony jest z odpowiedzi, jednak nie dotyczy to zapowiadanych sprawdzianów i kartkówek. Jeśli kartkówka była niezapowiadana, wówczas uczeń pisze pracę, ale ocena wpisywana jest do dziennika za jego zgodą. Przy braku takiej zgody nauczyciel wpisuje do dziennika literkę „N”.

    • Każda ocena jest jawna i wystawiana według ustalonych kryteriów.

    • O ocenie niedostatecznej semestralnej czy rocznej uczeń informowany jest ustnie, a jego rodzice (opiekunowie) w formie pisemnej na miesiąc przed radą pedagogiczną klasyfikacyjną. Za pisemne poinformowanie rodzica (opiekuna) odpowiada wychowawca.

    • Na 7 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej uczniowie są informowani o przewidywanych ocenach rocznych, czy semestralnych.

    • Kryteria odpowiadające poszczególnym semestralnym i rocznym stopniom szkolnym zgodne są z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

Obszary podlegające ocenianiu na katechezie w klasach I-III:

  1. Krótkie wypowiedzi ustne.

  2. Prowadzenie zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń.

  3. Ewentualne prace domowe.

  4. Aktywność ucznia na lekcji.

  5. Śpiew poznanych pieśni, mówienie modlitw.

  6. Znajomość podstawowych wiadomości katechizmowych.

  7. Przygotowanie rozważań nabożeństw, przygotowanie liturgii, udział w konkursach, przedstawieniach.

Obszary podlegające ocenianiu na katechezie w klasach IV–VI:

1. Prace pisemne (sprawdziany, testy).

2. Wypowiedzi ustne.

3. Prowadzenie zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń.

4. Aktywność ucznia na lekcji i współpraca w zespole.

5. Umiejętność odczytywania parametrów biblijnych.

6. Pilność, systematyczność, postawa, umiejętności.

7. Rozwijanie postawy religijnej (udział w jasełkach, konkursach religijnych, przygotowanie adoracji, rekolekcji, nabożeństw, działalność w grupach parafialnych
dla dzieci, młodzieży).

Zamierzone osiągnięcia ucznia po ukończeniu katechizacji w szkole podstawowej

  • znajomość podstawowych fragmentów Pisma Świętego i ich przesłania;
  • umiejętność odczytania przesłania poznanych fragmentów biblijnych;
  • umiejętność integrowania poznanych informacji z aktualnymi wyzwaniami;
  • znajomość symboli wiary;
  • znajomość religijnych korzeni wybranych elementów kultury polskiej;
  • znajomość istoty okresów liturgicznych, ich odczytywanie w kontekście biblijnym i życia chrześcijańskiego;
  • znajomość symboliki liturgicznej;
  • aktywne uczestnictwo w Eucharystii;
  • znajomość istoty sakramentów;
  • zastosowanie wskazań prawa Bożego w konkretnych sytuacjach życiowych;
  • umiejętność kształtowania własnego sumienia, osobowości, charakteru w oparciu o prawo Boże;
  • umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów wiary;
  • hierarchizacja podstawowych wartości moralnych;
  • ocena poglądów i postaw własnych i innych ludzi;
  • znajomość sposobów i rodzajów modlitwy oraz biblijnych wzorów modlitwy;
  • umiejętność samodzielnego formułowania modlitw;
  • postawa uznania błędu, przeproszenia, dziękczynienia, uwielbienia;
  • umiejętność rozwiązywania trudnych sytuacji w duchu chrześcijańskim;
  • umiejętność reagowania na niewłaściwe zachowania;
  • odczytywanie własnych zadań we wspólnocie: rodzinnej, kościelnej, koleżeńskiej, szkolnej;
  • umiejętność wyrażania własnych opinii;
  • zaangażowanie w różne formy apostolstwa;
  • postawa akceptacji i tolerancji;

W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:

  1. obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania..

  2. jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (rodzicom lub opiekunom na ich zapotrzebowanie lub gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).

  3. instruktywność – wskazanie na występujące braki.

Wymiar oceny:

  1. dydaktyczny – ocena wynika z programów nauczania, mierzona przede wszystkim testami kompetencji (wiedza, umiejętności, aktywność, praca na lekcji).

  2. społeczno – dydaktyczny – ocena określa postawy i cechy osobowościowe ucznia, jego funkcjonowanie w grupie, emocjonalne zaangażowanie, wynikające np. z trudności rodzinnych.

  3. dydaktyczno – prognostyczny – ocena powinna informować o stopniu znajomości zagadnienia niekoniecznie w oparciu o program wyłącznie szkolny. Jest również pomocna przy planowaniu czynności nauczyciela, informuje także o przyszłych wynikach ucznia na podstawie bieżących ocen dydaktycznych.

  4. sterująco – metodyczny – ocena powinna uzmysłowić nauczycielowi konieczność zmiany lub kontynuacji metod pracy z uczniem (dotychczasowe są mało skuteczne lub bardzo skuteczne).

  5. psychologiczny – ocena powinna obejmować kontekst zdrowia psychicznego i fizycznego ucznia.

  6. wychowawczy – ocena powinna uwzględniać zaangażowanie, staranność, wkład pracy, warunki środowiskowe itp.

  7. selektywny – ocena powinna odróżniać uczniów dobrze przygotowanych do dalszej nauki od tych, którzy tej umiejętności jeszcze nie posiedli

  8. społeczny – ocena powinna kształtować stosunki w klasie i określić przygotowanie i predyspozycje ucznia do dalszej nauki, pracy.

  • Ocena nie może spełniać funkcji represyjnej, powinna być wspierająca dla ucznia.

  • Katecheta jest zobowiązany do przestrzegania zasady jawności w wystawianiu ocen, wystawianie ocen z odpowiedzi ustnej oraz odczytywanie ocen z prac pisemnych nie może być komentowane na forum klasy w sposób drażliwy dla ucznia.

  • Jedyną podstawą do wystawienia oceny śródrocznej i rocznej są kontrole uczniów prowadzone systematycznie i rozłożone równomiernie na cały okres nauki.

Sytuacje oceniania

  1. Sprawdziany pisemne przeprowadza się po bloku tematycznym, poprzedzone lekcją powtórzeniową, zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem (wpis informujący do dziennika).

  2. W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie „plusów” (+) i „minusów” (–).

  3. Przed rozpoczęciem sprawdzianu uczniowie muszą znać jego punktację, zgodnie z procentowymi kryteriami punktacji:

– celujący (6) 96% – 100%
– bardzo dobry (5) 80% – 95%
– dobry (4) 69% – 79%
– dostateczny (3) 50% – 68%
– dopuszczający (2) 33% – 49%
– niedostateczny (1) 0% – 32%

  1. Nauczyciel ocenia sprawdzian najdalej do tygodnia.

  2. Każda zadana praca powinna być sprawdzona przez nauczyciela, choć nie musi być oceniona.

  3. Oceny za zeszyt, zeszyt ćwiczeń, inne formy aktywności ucznia (liturgia, adoracja, itp.) są ocenami wspomagającymi.

  4. Ocena roczna uwzględnia wyniki za pierwszy i drugi okres.

  5. Praca domowa może być: krótkoterminowa, długoterminowa, kontrolowana na bieżąco.

  6. Pacierz: ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary i treści katechetycznych zdobywana jest podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

  7. Nauczyciele dostosowują wymagania do indywidualnych możliwości ucznia, uwzględniając przy tym rodzaj dysfunkcji:

W przypadku dysortografii

  • Błędy ortograficzne nie mają wpływu na ocenę pracy pisemnej

W przypadku dysgrafii:

  • Nie ocenia się estetyki pisma w zeszycie przedmiotowym lub w zeszycie ćwiczeń oraz na testach i kartkówkach.

  • Uczeń ma prawo przeczytać nauczycielowi treść pracy pisemnej, gdy ten ma trudności z jej odczytaniem.

W przypadku dysleksji:

  • Zachęcanie uczniów do czytania krótkich tekstów.

  • Wydłużanie czasu pracy.

  • Ograniczenie ilości wykonywanych w czasie zajęć ćwiczeń.

Na ocenę końcoworoczną składają się wyniki uzyskane w obu semestrach. Oceny okresowe nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych, większą rangę nadaje się ocenie z prac pisemnych. Ocena semestralna i końcoworoczna nie jest wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej. Ocena końcoworoczna wystawiana jest z oceny semestralnej i ocen cząstkowych II semestru.

Warunki uzyskania oceny – wymagania.

Ocenę wyższą może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym.

Celująca:

  • uczeń nie tylko spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ale posiada wiedzę wykraczającą poza program katechezy,

    • wyróżnia się aktywnością w grupie katechetycznej,

    • aktywnie uczestniczy w życiu małych grup formacyjnych (stowarzyszenia, ognisko misyjne, kółka różańcowe),

    • twórczo rozwija własne uzdolnienia,

    • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, potrafi zastosować je we własnym życiu, służy radą innym, jest świadkiem wiary,

    • wypowiada się logicznie i wyczerpująco na dany temat,

    • bierze czynny udział w przygotowaniu liturgii Mszy świętej, w przygotowaniu nabożeństw, misteriów, odpustach parafialnych,

    • wyróżnia się w kształtowaniu postawy: otwartości, służby drugiemu; wartości: wrażliwości sumienia, uprzejmości, życzliwości; wzrostem duchowości i świadectwem życia,

    • osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.

Bardzo dobra:

    • uczeń jest zdyscyplinowany, posiada uzupełniony zeszyt, potrafi samodzielnie objaśnić i powiązać w całość wiadomości z programu nauczania,

    • posiada biegłą znajomość katechizmu, bierze czynny udział w katechezie,

    • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem katechezy w danej klasie,

    • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,

    • chętnie i regularnie uczestniczy w katechezie,

    • zachowuje szacunek dla „świętych” przedmiotów, miejsc i znaków religijnych,

    • chętnie uczestniczy w życiu parafii (liturgia, rekolekcje, odpust itp.),

    • potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,

    • przejawia postawę apostolską, wyrażając na zewnątrz swoją wiarę.

Dobra:

    • uczeń posiada uzupełniony zeszyt, potrafi odpowiedzieć samodzielnie na wszystkie pytania związane z tematem katechezy, posiada znajomość katechizmu, przejawia aktywność na zajęciach,

    • opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy religijnej,

    • nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym,

    • zna podstawowe modlitwy i prawdy wiary, rozumie je i umie wyjaśnić,

    • dysponuje dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości, potrafi samodzielnie odpowiedzieć na wszystkie pytania związane z tematem katechezy,

    • zachowuje szacunek dla „świętych” przedmiotów, miejsc i znaków religijnych,

    • uzyskuje stałe, dobre postępy podczas prowadzonych zajęć,

    • nie zaniedbuje uczestnictwa w katechezie, do której stara się być przygotowany,

    • uczestniczy w rekolekcjach i życiu parafii (czasami).

Dostateczna:

    • uczeń prowadzi notatki, wykonuje zadania, potrafi odtworzyć z pamięci wnioski z lekcji,

    • opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy,

    • dysponuje przeciętną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są luki,

    • nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem,

    • nieregularnie uczęszcza na katechezę,

    • wykonanie zadań przez ucznia budzi zastrzeżenia (np. niestaranne prowadzenie zeszytu, brak katechez),

    • nie bierze udziału w życiu parafii, w różnych formach duszpasterstwa.

Dopuszczająca:

    • uczeń jest obecny na lekcji, słucha, nie przeszkadza w prowadzeniu katechezy,

    • zdobyte wiadomości są niewystarczające na uzyskanie przez ucznia ogólnej wiedzy religijnej,

    • zna najbardziej istotne z podstawowych modlitw i prawd wiary

    • dysponuje minimalną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego wiadomościach są braki,

    • proste zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy pomocy katechety,

    • niechętnie bierze udział w katechezie,

    • często opuszcza katechezę,

    • ma lekceważący stosunek do przedmiotu i katechety.

Niedostateczna:

    • uczeń nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą,

    • odmawia wszelkiej współpracy,

    • ma lekceważący stosunek do przedmiotu, wiary i katechety,

    • nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności,

    • nie odzwierciedla znajomości życia chrześcijańskiego (lekceważący stosunek do Kościoła i religii),

    • postawa budzi zastrzeżenia (jest anty świadectwem).

Według przeważającej opinii z nauczania religii nie należy stawiać „jedynki” jako oceny kończącej semestr i rok szkolny. Ocena z religii /etyki nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy.

  • Załącznik do wymagań programowych

dla poszczególnych klas na poszczególne oceny:

Wymagania programowe i kryteria oceniania z religii dla klas I–VI

WYMAGANIA PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE Z RELIGII DLA KLASY I

I. Znajomość modlitw:

  • Znak Krzyża;

  • Modlitwa Pańska;

  • Pozdrowienie Anielskie;

  • Chwała Ojcu;

  • Dwa przykazania miłości;

  • Modlitwa do Anioła Stróża;

  • Akt wiary, nadziei, miłości i żalu;

II. Wiadomości:

Uczeń:

  • wyjaśni, kto stworzył świat;

  • wyjaśni, kim jest Bóg;

  • wyjaśni, czym jest modlitwa;

  • zna i rozumie przykazania miłości;

  • wie, że Bóg jest miłością;

  • wyjaśni, kim są aniołowie.

  • wyjaśni, kim jest Jezus.

  • wyjaśni, kim jest Maryja.

  • rozpozna wśród książek Pismo św.;

  • wyjaśni, czym jest grzech;

  • wyjaśni, czym jest chrzest;

  • wyjaśni, kiedy stajemy się dziećmi Bożymi;

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

  • zna niektóre modlitwy przewidziane programem klasy I i wymaga dużej pomocy nauczyciela przy odpowiedzi;

  • często nie ma zeszytu, prowadzi go niestarannie i ma braki;

  • posiada niewielkie wiadomości przewidziane programem klasy II;

Ocena dostateczna

Uczeń:

  • zna niektóre modlitwy przewidziane programem klasy I;

  • prowadzi zeszyt ucznia, lecz ma braki lub prowadzi go niestarannie;

  • wykazuje się słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasyI;

Ocena dobra

Uczeń:

  • zna większość modlitw przewidzianych programem klasy I;

  • prowadzi zeszyt ucznia, lecz ma braki lub prowadzi go niestarannie;

  • wykazuje się dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy I;

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

  • zna modlitwy przewidziane programem klasy I;

  • prowadzi starannie zeszyt ucznia;

  • na zajęciach wykazuje się dużą aktywnością;

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy I;

Ocena celująca

Uczeń:

  • jego postawa nie budzi żadnych zastrzeżeń

  • podczas zajęć wykazuje się dużą aktywnością

  • zna modlitwy przewidziane programem klasy pierwszej oraz Pod Twoją obronę, Któryś za nas cierpiał…;

  • bardzo starannie prowadzi zeszyt;

  • posiada wiadomości wykraczające poza materiał klasy I.

WYMAGANIA PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE Z RELIGII DLA KLASY II

I. Znajomość modlitw:

  • Znak Krzyża;

  • Modlitwa Pańska;

  • Pozdrowienie Anielskie;

  • Chwała Ojcu;

  • 10 Przykazań Bożych;

  • Dwa przykazania miłości;

  • Pięć przykazań kościelnych

  • Główne prawdy wiary;

  • Siedem sakramentów świętych;

  • Akt wiary, nadziei, miłości i żalu;

  • Spowiadam się Bogu;

  • Modlitwa za zmarłych;

  • Modlitwy przed i po nauce.

II. Wiadomości:

Uczeń:

  • wyjaśni, czym jest modlitwa;

  • zna i rozumie dwa przykazania miłości;

  • wyjaśni, w jaki sposób Pan Jezus nas zbawił;

  • wyjaśni, kim są apostołowie;

  • wyjaśni, co to jest cud;

  • wyjaśni, czym jest grzech;

  • wyjaśni, czym jest chrzest;

  • zna i rozumie Przykazania Boże;

  • zna i rozumie przykazania kościelne;

  • wyjaśni, co to są sakramenty św. ;

  • określi łaskę, jako życie Boże;

  • wyjaśni, czym jest Kościół;

  • opowie o ustanowieniu Sakramentów Pokuty i Pojednania; Eucharystii i Kapłaństwa;

  • objaśni symbol chleba i wina.

Ocena niedostateczna

Uczeń:

  • nie posiada zeszytu bądź zeszytu ćwiczeń lub dość często go nie przynosi;

  • odmawia wszelkiej współpracy;

  • ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary;

  • odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy w praktyce;

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

  • często nie ma zeszytu ucznia, ma duże braki w jego prowadzeniu’

  • zna niektóre modlitwy, które są przewidziane programem klasy II i wymaga pomocy nauczyciela przy odpowiedzi;

  • posiada niewielkie wiadomości przewidziane programem klasy II;

Ocena dostateczna

Uczeń:

  • prowadzi zeszyt, ale niestarannie i ma braki;

  • zna niektóre modlitwy, które są przewidziane programem klasy II;

  • wykazuje się słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy II;

Ocena dobra

Uczeń:

  • prowadzi zeszyt;

  • zna większość modlitwy programowych, które są przewidziane programem klasy II;

  • wykazuje się dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy II;

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

  • prowadzi starannie zeszyt ucznia;

  • zna dobrze modlitwy, które są przewidziane programem klasy II;

  • jest bardzo aktywny na katechezie;

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy II;

Ocena celująca

Uczeń:

  • prowadzi bardzo starannie zeszyt ucznia;

  • jego postawa nie budzi żadnych zastrzeżeń;

  • doskonale zna modlitwy, które są przewidziane programem klasy II;

  • czyta rozważania, czytania mszalne, śpiewa psalm, czyta modlitwę wiernych

  • bierze udział w jasełkach.

  • bierze udział w konkursach i zajmuje wysokie miejsca;

  • potrafi w formie projektu, prezentacji, przedstawić, historię zbawienia, Bożych przykazań i ich znaczenie,

  • zna tajemnice, części różańca i wie jak się odmawia.

WYMAGANIA PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE Z RELIGII DLA KLASY III

I. Znajomość modlitw:

  • Znak Krzyża;

  • Modlitwa Pańska;

  • Pozdrowienie Anielskie;

  • Chwała Ojcu;

  • 10 Przykazań Bożych;

  • Skład Apostolski;

  • Dwa przykazania miłości;

  • Pięć przykazań kościelnych

  • Główne prawdy wiary;

  • Siedem sakramentów świętych;

  • Akt wiary, nadziei, miłości i żalu;

  • Warunki dobrej spowiedzi;

  • Spowiedź powszechną;

  • Siedem grzechów głównych;

  • Anioł Pański;

  • Pod Twoją obronę;

  • Różaniec (cztery części);

II. Wiadomości:

Uczeń:

  • wyjaśni, czym jest modlitwa;

  • zna i rozumie dwa przykazania miłości;

  • wyjaśni, czym jest Eucharystia;

  • wyjaśni potrzebę regularnego korzystania z sakramentu pokuty i pojednania;

  • wyjaśni, co to jest wspólnota ludzi wierzących;

  • wyjaśni, czym jest grzech;

  • wyjaśni, czym jest rok liturgiczny;

  • zna i rozumie Przykazania Boże;

  • wyjaśni, czym jest Pismo święte;

  • wyjaśni, co to są sakramenty św.;

  • wyjaśni, czym jest Kościół;

  • wyjaśni, kim jest święty;

  • zna najważniejsze święta chrześcijańskie;

Ocena niedostateczna

Uczeń:

  • nie posiada zeszytu bądź zeszytu ćwiczeń lub dość często go nie przynosi;

  • odmawia wszelkiej współpracy;

  • ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary;

  • opuszcza lekcje religii;

  • odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy;

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

  • często nie ma zeszytu ucznia, ma duże braki w jego prowadzeniu;

  • zna niektóre modlitwy, które są przewidziane programem klasy III i wymaga pomocy nauczyciela przy odpowiedzi;

  • wykazuje się bardzo słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy III;

Ocena dostateczna

Uczeń:

  • prowadzi zeszyt, ale niestarannie i ma braki;

  • zna niektóre modlitwy, które są przewidziane programem klasy III;

  • wykazuje słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy III;

Ocena dobra

Uczeń:

  • prowadzi zeszyt;

  • zna większość modlitwy, które są przewidziane programem klasy III;

  • wykazuje się dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy III;

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

  • prowadzi starannie zeszyt ucznia;

  • zna modlitwy, które są przewidziane programem klasy III;

  • jest bardzo aktywny na katechezie;

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy III;

Ocena celująca

Uczeń:

  • doskonale zna modlitwy przewidziane w programie klasy III, a także inne modlitwy spoza wymagań programowych;

  • jego postawa nie budzi żadnych zastrzeżeń;

  • czyta rozważania, czytania mszalne, śpiewa psalm, czyta modlitwę wiernych;

  • bierze udział w jasełkach;

  • bierze udział w konkursach i zajmuje wysokie miejsca;

  • potrafi w formie projektu, prezentacji, przedstawić, że Bóg stworzył świat, Syn Boży, Zbawiciel, został posłany przez Ojca dla ratowania ludzi, Duch Święty jest Pocieszycielem i działa w Kościele, wydarzenia związane były z męką, śmiercią na krzyżu i zmartwychwstaniem Jezusa;

  • zna tajemnice, części różańca i wie jak się je odmawia.

WYMAGANIA PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE Z RELIGII DLA KLASY IV

I. Znajomość modlitw:

  • modlitwy poznane w kl. I- III;

  • modlitwa różańcowa;

  • stacje Drogi Krzyżowej;

II. Wiadomości:

Uczeń:

  • wyjaśni, czym jest rok liturgiczny i opisze najważniejsze wydarzenia roku liturgicznego;

  • zna religijne znaczenie życia, nauczania i działalności Jezusa;

  • wyjaśni sens przeżywania czasu adwentu i wielkiego postu;

  • wyjaśni symbole i znaczenie liturgii Triduum Paschalnego;

  • zna księgi Starego i Nowego Testamentu;

  • wyjaśni, dlaczego sakramenty św. są skarbem Kościoła;

  • uczestniczy we Mszy św.;

  • zna zwyczaje wigilijne i wielkanocne.

Ocena niedostateczna

Uczeń:

  • odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy zdobytej
    na zajęciach;

  • nie posiada zeszytu bądź zeszytu ćwiczeń lub dość często go nie przynosi;

  • lekceważy przedmiot;

  • nieodpowiednio zachowuje się na lekcji;

  • wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych;

  • opuszcza lekcje religii.

  • nie zna modlitw przewidzianych w programie klasy IV;

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

  • nie potrafi stosować wiedzy zdobytej na zajęciach, nawet przy pomocy nauczyciela;

  • prowadzi zeszyt;

  • wykazuje poprawny stosunek do katechezy;

  • ma problemy ze znajomością odczytywania parametrów biblijnych, wyszukiwaniem poszczególnych fragmentów Pisma Św., pracą z Pismem Św., ze znajomością historii zbawienia.

  • wykazuje się słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy IV;

  • wykazuje się słabą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy IV;

Ocena dostateczna

Uczeń:

  • wykazuje się podstawowymi wiadomościami zdobytymi na zajęciach;

  • potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela;

  • w zeszycie ćwiczeń lub w zeszycie ma sporadyczne braki notatek, zadań;

  • prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem;

  • wykazuje się podstawową znajomością odczytywania parametrów biblijnych, wyszukiwania poszczególnych fragmentów Pisma Św., pracą z Pismem Św., znajomością historii zbawienia;

  • wykazuje słabą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy IV;

  • wykazuje słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy IV;

Ocena dobra

Uczeń:

  • stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych podanych przez nauczyciela;

  • w zeszycie ćwiczeń lub zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe;

  • jest zainteresowany przedmiotem i systematycznie uczestniczy w zajęciach;

  • stara się być aktywny podczas lekcji;

  • postawa ucznia nie budzi wątpliwości;

  • wykazuje się dobrą znajomością odczytywania parametrów biblijnych, wyszukiwania poszczególnych fragmentów Pisma Św., pracą z Pismem Św., ze znajomością historii zbawienia.

  • wykazuje się dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy IV;

  • wykazuje się dobrą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy IV;

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

  • umiejętnie wykorzystuje wiadomości poznane na lekcji w teorii i praktyce
    bez ingerencji nauczyciela;

  • wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe;

  • aktywnie uczestniczy w zajęciach;

  • jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń;

  • jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem

  • odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycie roku liturgicznego

  • cechuje go pełna znajomość odczytywania parametrów biblijnych, wyszukiwania poszczególnych fragmentów Pisma Św., pracy z Pismem Św., ze znajomością historii zbawienia

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy IV;

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy IV;

Ocena celująca

Uczeń:

  • samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych;

  • angażuje się w prace poza lekcyjne, np. montaże sceniczne, pomoce katechetyczne, konkursy, występy- jasełka

  • jego postawa moralno- etyczna, pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń

  • potrafi przedstawić w formie projektu, prezentacji, np. multimedialnej historię zbawienia, jak zachęcić innych do Pisma Św.,

  • osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;

  • wykazuje się doskonałą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy IV;

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy IV, a także modlitw wykraczających poza materiał klasy IV;

WYMAGANIA PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE Z RELIGII DLA KLASY V

I. Znajomość modlitw:

  • modlitwy poznane w kl. I- IV;

  • modlitwa różańcowa;

  • stacje Drogi Krzyżowej;

  • uczynki miłosierdzia względem ciała;

  • uczynki miłosierdzia względem duszy.

II. Wiadomości:

  • wyjaśni, czym są obietnice mesjańskie.

  • wyjaśni rolę Ewangelii w życiu każdego człowieka.

  • wyjaśni sens przeżywania czasu adwentu.

  • opisze postać Jana Chrzciciela.

  • zna naukę o Królestwie Bożym.

  • wyjaśni, dlaczego sakramenty św. są skarbem Kościoła.

  • wyjaśni potrzebę dojrzewania fizycznego, psychicznego i duchowego

  • dobrze zna rok liturgiczny.

  • wyjaśni rolę modlitwy w życiu człowieka.(wzór Jezusa).

Ocena niedostateczna

Uczeń:

  • odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy zdobytej
    na zajęciach;

  • nie posiada zeszytu bądź zeszytu ćwiczeń lub dość często go nie przynosi;

  • lekceważy przedmiot;

  • nieodpowiednio zachowuje się na lekcji;

  • wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych;

  • opuszcza lekcje religii;

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

  • nie potrafi stosować wiedzy zdobytej na zajęciach, nawet przy pomocy nauczyciela;

  • prowadzi zeszyt, ale niestarannie i ma duże braki;

  • wykazuje poprawny stosunek do katechezy;

  • ma problemy ze znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V;

  • ma problemy ze znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy V.

Ocena dostateczna

Uczeń:

  • wykazuje się podstawowymi wiadomościami zdobytymi na zajęciach;

  • potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela;

  • w zeszycie ćwiczeń lub w zeszycie ma sporadyczne braki notatek, zadań;

  • prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem;

  • wykazuje słabą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy V;

  • wykazuje słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V;

Ocena dobra

Uczeń:

  • stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych podanych przez nauczyciela;

  • w zeszycie ćwiczeń lub zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe;

  • jest zainteresowany przedmiotem i systematycznie uczestniczy w zajęciach;

  • stara się być aktywny podczas lekcji;

  • postawa ucznia nie budzi wątpliwości;

  • wykazuje się dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V;

  • wykazuje się dobrą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy V;

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

  • umiejętnie wykorzystuje wiadomości poznane na lekcji w teorii i praktyce
    bez ingerencji nauczyciela;

  • wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe;

  • aktywnie uczestniczy w zajęciach;

  • jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń;

  • jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem

  • odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycie roku liturgicznego

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V;

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy V;

Ocena celująca

Uczeń:

  • samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych;

  • angażuje się w prace poza lekcyjne, np. montaże sceniczne, pomoce katechetyczne, konkursy, występy- jasełka

  • jego postawa moralno- etyczna, pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń

  • potrafi przedstawić w formie projektu, prezentacji, np. multimedialnej historię zbawienia, jak zachęcić innych do Pisma Św.,

  • osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;

  • wykazuje się doskonałą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V;

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V, a także modlitw wykraczających poza materiał klasy V;

WYMAGANIA PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE Z RELIGII DLA KLASY VI

I. Znajomość modlitw:

  • modlitwy poznane w kl. I- V;

  • grzechy cudze;

  • grzechy przeciwko Duchowi Świętemu;

II. Wiadomości:

  • opisze działanie Ducha Świętego.

  • wymieni i wyjaśni dary i owoce życia pierwotnego i dzisiejszego Kościoła.

  • zna działalność Apostołów– świadków wiary, świętych.

  • opisze znaczenie sakramentów świętych dla człowieka.

  • przekaz wiary, wartości i tradycji w rodzinie.

  • opisze związek wiary i Kościoła z życiem narodu polskiego i jego kulturą.

  • znajomość znaczenia biblijnych opowiadań o życiu i działalności św. Piotra i Pawła.

  • wyjaśni rolę sakramentu chrztu, opisze zadania, jakie stawia ten sakrament wobec wierzących

Ocena niedostateczna

Uczeń:

  • odznacza się zupełnym brakiem umiejętności stosowania wiedzy zdobytej
    na zajęciach;

  • nie posiada zeszytu bądź zeszytu ćwiczeń lub dość często go nie przynosi;

  • lekceważy przedmiot;

  • nieodpowiednio zachowuje się na lekcji;

  • wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych;

  • opuszcza lekcje religii;

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

  • nie potrafi stosować wiedzy zdobytej na zajęciach, nawet przy pomocy nauczyciela;

  • prowadzi zeszyt, ale niestarannie i ma duże braki;

  • wykazuje poprawny stosunek do katechezy;

  • ma problemy ze znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy VI;

  • ma problemy ze znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy VI.

  • ma problemy ze znajomością historii kościoła parafialnego, chrześcijaństwa w Polsce, życia św. Piotra i Pawła, męczeńskich świadectw wiary, działalności Ducha Świętego w Kościele, roli kultu Maryi w Polsce i na świecie.

Ocena dostateczna

Uczeń:

  • wykazuje się podstawowymi wiadomościami zdobytymi na zajęciach;

  • potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela;

  • w zeszycie ćwiczeń lub w zeszycie ma sporadyczne braki notatek, zadań;

  • prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem;

  • wykazuje słabą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy VI;

  • wykazuje słabą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy VI;

  • wykazuje się podstawową znajomością historii kościoła parafialnego, chrześcijaństwa w Polsce, życia św. Piotra i Pawła, męczeńskich świadectw wiary, działalności Ducha Św. w Kościele, roli kultu Maryi w Polsce i na świecie.

Ocena dobra

Uczeń:

  • stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych podanych przez nauczyciela;

  • w zeszycie ćwiczeń lub zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe;

  • jest zainteresowany przedmiotem i systematycznie uczestniczy w zajęciach;

  • stara się być aktywny podczas lekcji;

  • postawa ucznia nie budzi wątpliwości;

  • wykazuje się dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy VI;

  • wykazuje się dobrą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy VI;

  • wykazuje się dobrą znajomością historii kościoła parafialnego, chrześcijaństwa w Polsce, życia św. Piotra i Pawła, męczeńskich świadectw wiary, działalności Ducha Św. w Kościele, roli kultu Maryi w Polsce i na świecie.

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

  • umiejętnie wykorzystuje wiadomości poznane na lekcji w teorii i praktyce
    bez ingerencji nauczyciela;

  • wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe;

  • aktywnie uczestniczy w zajęciach;

  • jego postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń;

  • jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem

  • odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycie roku liturgicznego

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy VI;

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością modlitw przewidzianych w programie klasy VI;

  • cechuje go pełna znajomość historii kościoła parafialnego, chrześcijaństwa w Polsce, życia św. Piotra i Pawła, męczeńskich świadectw wiary, działalności Ducha św. w Kościele, roli kultu Maryi w Polsce i na świecie.

Ocena celująca

Uczeń:

  • samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych;

  • angażuje się w prace poza lekcyjne, np. montaże sceniczne, pomoce katechetyczne, konkursy, występy- jasełka

  • jego postawa moralno- etyczna, pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń

  • potrafi przedstawić w formie projektu, prezentacji, np. multimedialnej historię zbawienia, jak zachęcić innych do Pisma Św.,

  • osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;

  • wykazuje się doskonałą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V;

  • wykazuje się bardzo dobrą znajomością wiadomości przewidzianych w programie klasy V, a także modlitw wykraczających poza materiał klasy V;

  • potrafi przedstawić w formie projektu, prezentacji, np. multimedialnej znajomość historii kościoła parafialnego, chrześcijaństwa w Polsce, znajomość życia św. Piotra i Pawła, męczeńskie świadectwa wiary, działalność Ducha Św. w Kościele, roli kultu Maryi w Polsce i na świecie.

Zapoznałam/em się: Zatwierdzam:

……………………………. …………………………

Agnieszka Ślązak Proboszcz Parafii pw. Świętego Jacka

……………………………. …………………………….

ks. Krzysztof Drzewiecki Dyrektor PSP nr 20 W Opolu

…………………………….

ks. Andrzej Glinka

1 Szpet J.Dydaktyka katechezy, Poznań 1999, s. 223.

Menu

Kategorie

Scroll to Top
Skip to content