Przez cały tydzień uczniowie klas 5C, 6A, 6E oraz 7D wspólnie obchodzili Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Uczyliśmy się, bawiliśmy, tworzyliśmy zadania, prezentacje i wcielaliśmy się w rolę nauczyciela języka polskiego.
Klasowe świętowanie rozpoczęliśmy od udziału w rozgrywkach przygotowanych przez autorów aplikacji EDUELO. Innym przejawem działań były grafiki wykonane przez MYŚLORYSIE podczas zajęć koła myślograficznego. Każda sytuacja jest znakomita, by powtórzyć z uczniami zasady ortografii i interpunkcji. W ramach działań projektowych powstała pomysł, by uczniowie stworzyli mapy myśli lub notatki myślograficzne, w których zawarte zostaną zasady ortografii i interpunkcji. Ważny jest także fakt, że powinny one znaleźć swoje miejsce w uczniowskich zeszytach, by zawsze – gdy zajdzie taka potrzeba – sięgać do nich, by nie popełniać błędów podczas pisania, w myśl zasady: „tworzę i korzystam”.
Ciekawą formą obchodów MDJO było oddanie lekcji uczniom, by to oni stali się prowadzącymi zajęcia w myśl metody „odwróconej lekcji”. Uczniowie klasy 6E przygotowali dla swoich rówieśników zadania w postaci quizów na platformie KAHOOT oraz przedstawili niezwykle ciekawe prezentacje multimedialne dotyczące historii polszczyzny, jej zróżnicowania terytorialnego, gwary, dialektów oraz ciekawostek związanych z językiem polskim. Okazało się, że uczniowie świetnie wywiązali się ze swoich zadań i co niezwykle ważne – przez chwilę mogli poczuć się nauczycielami.
Elementem, który jest bardzo często wykorzystywany na lekcjach poświęconych polszczyźnie, są zabawy z łamańcami językowymi. Uczniowie klas 6. z uśmiechem na twarzach wzięli udział w nagrywaniu filmików prezentujących wierszyki – łamańce oraz w „Interaktywnym kole fortuny”.
Małgorzata Górka