Wewnątrzszkolne Ocenianie w Publicznej Szkole Podstawowej nr 20 im. Księcia Jana Dobrego w Opolu

 

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów

§1

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

  2. Ocenianiu podlegają:

  1. osiągnięcia edukacyjne ucznia;

  2. zachowanie ucznia.

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów
    w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających
    z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

  2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.

§ 2

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

  1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;

  2. udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;

  3. udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;

  4. dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;

  5. umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

§3

  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców o:

  1. wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania niezbędnych
    do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

  2. o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

  3. o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych
    i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

  1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o:

  1. warunkach, sposobie oceniania oraz kryteriach oceny zachowania;

  2. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

  3. skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

§ 4

1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).

2. Na wniosek rodzica (prawnego opiekuna) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom.

§ 5

  1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
    i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

  2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

§ 6

  1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

  2. W przypadku wychowania fizycznego należy także uwzględnić systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

§ 7

  1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach

uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.

W tym przypadku uczeń nie uczęszcza na zajęcia wychowania fizycznego i przez okres zwolnienia nie jest z nich

oceniany.

2. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

3. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych
na zajęciach wychowania fizycznego – podstawą do tego zwolnienia będzie opinia lekarza wskazująca, jakich ćwiczeń fizycznych ten uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres. W tym przypadku uczeń uczestniczy w realizacji zajęć wychowania fizycznego z ograniczeniem wykonywania niektórych, wskazanych przez lekarza ćwiczeń fizycznych. Uczeń ten jest przez nauczyciela klasyfikowany i oceniany. Nauczyciel wychowania fizycznego dostosowuje wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez ucznia oceny klasyfikacyjnej do indywidualnych potrzeb i możliwości określonych w opinii wydanej przez lekarza.

§ 8

1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z informatyki lub zajęć komputerowych na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.

2. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć techniki, plastyki i muzyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

§ 9

1. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego.

2. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust.1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

§ 10

  1. Przyjmuje się klasyfikację śródroczną i roczną.

  2. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu – według skali określonej w WO – śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  3. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego, ale nie później niż w ostatnim tygodniu stycznia.
  4. Klasyfikacja śródroczna i roczna w klasach I–III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej klasyfikacyjnej oceny opisowej
    z zajęć edukacyjnych i jednej opisowej oceny zachowania.

Ocena opisowa obejmuje w zakresie:

– edukacji polonistycznej: czytanie, pisanie, mówienie, słuchanie, wypowiadanie się /ustne i pisemne/, gramatykę i ortografię.

– edukacji matematycznej: pojęcie liczby naturalnej i jej zapis cyfrowy, opanowanie podstawowych działań arytmetycznych /dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie/, umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych, wiadomości z geometrii i umiejętności praktycznych z tego zakresu

– edukacji społeczno – przyrodniczej: wiedza o otaczającym środowisku przyrodniczym i środowisku społecznym, umiejętność dokonywania obserwacji

– edukacji plastyczno – technicznej: kultura pracy, poznawanie architektury, malarstwa i rzeźby, działalność plastyczno – techniczna,

– edukacji muzycznej: odtwarzanie i słuchanie muzyki, percepcja muzyki

– wychowanie fizyczne.: sprawność fizyczno – ruchową, elementy higieny osobistej, gry i zabawy ruchowe

– edukacji językowej /j. angielski/: rozpoznawanie zwrotów stosowanych na co dzień oraz krótkich tekstów, czytanie wyrazów i prostych zdań, przepisywanie wyrazów i zdań, wypowiadanie się

– zajęć komputerowych: znajomość elementarnych podstaw obsługi komputera, posługiwanie się wybranymi programami, wyszukiwanie i korzystanie z informacji.

  1. Klasyfikacja śródroczna i roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według WO.

  2. Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)
    o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w WO.

§ 11.

1. Na 30 dni przed klasyfikacją nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne ustalają propozycje śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, a propozycję śródrocznej i rocznej oceny zachowania wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

2. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

3. Język mniejszości narodowej jest przedmiotem obowiązkowym dla ucznia zdeklarowanego z pełnymi konsekwencjami zasad oceniania, klasyfikowania i promowania (uzyskana ocena wlicza się do średniej, ocena końcoworoczna ma wpływ na promocję do następnej klasy).

4. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

5. Rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena

klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie
z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą zgłosić w terminie do 7 dni
po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

§ 12

  1. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej ustala się w stopniach według następującej skali:

6 – celujący,

5 – bardzo dobry,

4 – dobry,

3 – dostateczny,

2 – dopuszczający,

1 – niedostateczny.

2. Standardy osiągnięć w świetle podstawy programowej.

2.1. stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

– w pełni opanował wiedzę i umiejętności zapisane w podstawie programowej, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z zakresu programu nauczania oraz samodzielnie rozwiązuje zadania nietypowe o dużym stopniu trudności, wykazuje się kreatywnością,

– proponuje rozwiązania nietypowe, osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych

i innych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;

2.2. stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

– w pełni opanował wiedzę i umiejętności zapisane w podstawie programowej;

– sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązaniu problemów teoretycznych lub praktycznych
z zakresu programu nauczania;

– samodzielnie wykonuje zadania o znacznym stopniu trudności oraz potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, łączyć wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin oraz stosować ją w nowych sytuacjach;

2.3. stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

– nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania, ale opanował treści złożone, trudniejsze
od zaliczanych do wymagań podstawowych;

– samodzielnie wykonuje zadania typowe o średnim stopniu trudności , a trudne z pomocą nauczyciela oraz poprawnie stosuje wiadomości, samodzielnie rozwiązuje problemy typowe, pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym;

2.4. stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

– opanował treści najważniejsze w uczeniu i nauczaniu danego przedmiotu, często powtarzające się w procesie nauczania na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych oraz posiada proste, uniwersalne umiejętności pozwalające wykonać typowe problemy o średnim stopniu trudności.

2.5. stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

– ma braki w opanowaniu treści zawartych w podstawach programowych, ale braki te nie umożliwiają dalszego kształcenia oraz wykonuje typowe zadania i problemy o niewielkim stopniu trudności, często powtarzające się
w procesie nauczania;

2.6. stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

– nie opanował wiadomości i umiejętności zawartych w podstawach programowych, najważniejszych w uczeniu
i nauczaniu danego przedmiotu oraz nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.

3. Oceny z prac pisemnych, które są punktowane, ustala się według następującej skali:

100% – 96% – celująca;

95% – 90% – bardzo dobra;

89% – 75% – dobra;

74% – 51% – dostateczna;

50% – 33% – dopuszczająca;

32% – 0% – niedostateczna.

4. Zadania otwarte w pracach klasowych i kartkówkach są oceniane całościowo.

5. W przypadku wykazania się przez ucznia wiedzą i umiejętnościami w czasie zajęć edukacyjnych nauczyciel może

stosować „+”.

6. W przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy podczas pracy klasowej lub kartkówki uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

7. W przypadku oceniania bieżącego przy ocenach od 2 do 5 stosować można znak „+” lub „-”, w klasach I dodatkowo

stosowane są znaki graficzne.

8. Ocena zadania domowego może być wyrażona znakiem „+” lub „-” .

9. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

Zasady sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów

§ 13

  1. Nauczyciel sprawdza stan wiedzy i umiejętności ucznia przynajmniej raz w miesiącu poprzez: formy pracy pisemnej,

wypowiedzi ustne, zadania domowe, projekty, referaty lub w inny sposób.

1) Formą pracy pisemnej jest sprawdzian (inaczej klasówka, test) i kartkówka. W przypadku języka polskiego

i matematyki jest także praca klasowa.

2) Sprawdzian obejmuje dział programowy, a kartkówka materiał z nie więcej niż trzech ostatnich tematów

lekcyjnych.

2. Ustala się ilość prac kontrolnych:

1) w tygodniu mogą być tylko dwa sprawdziany lub dwie prace klasowe, lub jeden sprawdzian i jedna praca klasowa;

2) sprawdzian i pracę klasową należy zapowiedzieć na co najmniej 7 dni kalendarzowych przed ich zaplanowanym terminem. Zapowiedziany sprawdzian lub pracę klasową zapisujemy wraz z datą wpisu w dzienniku; sprawdzian lub praca klasowa poprzedzone są powtórzeniem zrealizowanych treści z odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym;

3) dopuszcza się przeprowadzenie trzeciego sprawdzianu w tygodniu jedynie na przedmiocie, który realizowany jest
z podziałem na grupy;

4) w ciągu jednego dnia może się odbyć tylko jeden sprawdzian lub jedna praca klasowa;

5) przełożenie terminu sprawdzianu lub pracy klasowej powoduje, że jest on dodatkowym (np. trzecim) sprawdzianem
w następnym tygodniu;

6) kartkówka może zostać zrealizowana na każdej lekcji bez zapowiedzenia, powinna trwać nie dłużej niż 15 – 20 min.

3. Uczeń jest zwolniony:

1) z zapowiedzianej pracy klasowej lub sprawdzianu oraz odpowiedzi ustnych, na pierwszych zajęciach po powrocie do szkoły, po usprawiedliwionej nieobecności spowodowanej chorobą, która trwała dłużej niż jeden tydzień;

2) z kartkówek i odpowiedzi ustnych po usprawiedliwionej nieobecności trwającej dłużej niż trzy dni;

3) z odpowiedzi ustnych oraz niezapowiedzianych kartkówek w ramach losowania „szczęśliwego numerka”.

  1. W przypadku otrzymania przez ucznia oceny niedostatecznej z pisemnej pracy klasowej lub sprawdzianu, uczeń ma prawo do jej poprawy w ciągu dwóch tygodni w formie pisemnej lub ustnej, ustalonej przez nauczyciela.

5. Nauczyciel winien oddać poprawione sprawdziany lub prace klasowe do 14 dni roboczych.

Kryteria i sposób oceniania zachowania uczniów

§ 14

  1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz zespołu uczniów danej

klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia.

  1. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania uwzględnia w szczególności:

  1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

  2. postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,

  3. dbałość o honor i tradycje szkoły,

  4. dbałość o piękno mowy ojczystej,

  5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

  6. godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

  7. okazywanie szacunku innym osobom.

  1. W klasach 1- 3 ocena zachowania jest oceną opisową.

  2. W ramach oceniania bieżącego nauczyciel obserwuje i ocenia zachowanie ucznia, stosując ustaloną symbolikę:

A – uczeń reprezentuje postawę wzorową;

B – uczeń reprezentuje postawę bardzo dobrą;

C – uczeń reprezentuje postawę dobrą;

D – uczeń reprezentuje postawę niewłaściwą.

  1. Ustala się kryteria oceny bieżącej zachowania ucznia klasy I-III :

A– Uczeń bardzo sumiennie przygotowuje się do zajęć, często podejmuje zadania dodatkowe. Nie opuszcza zajęć szkolnych, a sporadyczne nieobecności ma zawsze usprawiedliwione. Zawsze uzupełnia braki wynikające
z nieobecności. Zawsze zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników, nigdy nie używa wulgaryzmów. Zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa. Jest zawsze koleżeński. Nigdy nie bierze udziału w bójkach, kłótniach i sporach. Nigdy się nie spóźnia na zajęcia. Wzorowo zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości
i zajęć szkolnych. Sumiennie i rzetelnie pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje, np. dyżurnego. Zawsze dba
i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Aktywnie i chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zawsze utrzymuje ład
i porządek w miejscu pracy.

B – Uczeń jest zawsze przygotowany do zajęć. Ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności i uzupełnia braki z nimi związane. Najczęściej zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników. Stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Jest koleżeński. Nie bierze udziału w bójkach, kłótniach i sporach. Sporadycznie spóźnia się na zajęcia. Bez zastrzeżeń zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości i zajęć szkolnych. Bez zastrzeżeń pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje np. dyżurnego. Dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.

C – Uczeń zazwyczaj jest dobrze przygotowany do zajęć, a jego nieobecności są zazwyczaj usprawiedliwione Zwykle zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników. Zdarza mu się nie przestrzegać zasad bezpieczeństwa, ale poprawia swoje zachowanie po zwróceniu uwagi przez nauczyciela, zwykle jest koleżeński. Zdarza mu się brać udział w bójkach, kłótniach i sporach. Często spóźnia się na zajęcia. Nie sprawia większych trudności podczas wycieczek, wyjść i zajęć szkolnych. Zwykle sumiennie i rzetelnie pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje, np. dyżurnego. Zwykle dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zwykle utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.

D – Uczeń bardzo często jest nieprzygotowany do zajęć. Jego nieobecności są często nieusprawiedliwione. Uczeń niegrzecznie i nietaktownie zwraca się do dorosłych osób i rówieśników, używa wulgaryzmów. Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa. Jest niekoleżeński. Jest konfliktowy, często bierze udział w kłótniach, bójkach i sporach. Nagminnie spóźnia się na zajęcia. Sprawia kłopoty wychowawcze podczas wyjść, wycieczek i zajęć szkolnych. Nie wywiązuje się
z powierzonych mu funkcji, np. dyżurnego. Niszczy i nie szanuje mienia własnego, cudzego i szkolnego. Niechętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Nie utrzymuje ładu i porządku w miejscu pracy.

  1. W klasach IV-VIII ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy, ocenianego ucznia w oparciu o zdobyte przez ucznia punkty.

  2. Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej ustala się według następującej skali:

  1. wzorowe;

  2. bardzo dobre;

  3. dobre;

  4. poprawne;

  5. nieodpowiednie;

  6. naganne.

8. Zasady oceniania zachowania uczniów klas IV-VIII.

1) Na początku każdego półrocza uczeń otrzymuje 200 punktów, co daje mu zachowanie dobre.

2) W ciągu półrocza uczeń może zdobyć kolejne punkty lub stracić już posiadane. Nauczyciele systematycznie odnotowują uzyskane przez uczniów punkty w zeszycie wychowawczym.

3) Na koniec każdego miesiąca wychowawca klasy dokonuje analizy zachowania każdego ucznia i podaje mu aktualną sumę posiadanych w danym czasie punktów. Na zebraniu z rodzicami informuje, ile punktów w danym czasie posiada uczeń i jaka wynika z nich ocena.

4) Ocena roczna zachowania jest średnią ocen z pierwszego i drugiego półrocza.

5) W sytuacji, gdy uczeń:

a) popełni czyn o wysokiej szkodliwości społecznej lub zagrażający zdrowiu oraz w innych skrajnych sytuacjach może otrzymać ocenę naganną z pominięciem zasad punktowania,

b) otrzyma naganę dyrektora szkoły, wówczas bez względu na liczbę uzyskanych punktów może uzyskać najwyżej ocenę poprawną.

6) Oceny wzorowej nie może uzyskać uczeń, który posiada na koncie (poza dodatnimi) 30 pkt. ujemnych.

7) Oceny bardzo dobrej nie może uzyskać uczeń, który posiada 80 pkt. ujemnych.

8) Oceny dobrej nie może uzyskać uczeń posiadający 120 pkt. ujemnych.

9. Uczeń zyskuje punkty dodatnie (+) za:

1) udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych, (przy założeniu, że uczeń otrzymuje 50% wymaganych punktów). W przypadku zawodów sportowych decyzja o liczbie punktów zależy od rangi zawodów i decyduje o nich nauczyciel wychowania fizycznego: 20 pkt. ( każdorazowo),

2) pomoc w organizacji imprezy szkolnej: 2 pkt. ( każdorazowo),

3) udział w imprezie szkolnej: 10 pkt.,

4) udział chóru w uroczystościach szkolnych (próby i występ): 20 pkt. (za półrocze),

5) poświadczony wolontariat (w ramach pracy szkoły lub działań organizacji pozarządowych), 20 pkt. (za półrocze),

6) efektywne pełnienie funkcji w szkole: 25 pkt.( za półrocze),

7) efektywne pełnienie funkcji w klasie: 20 pkt. (za półrocze),

8) pełnienie dyżurów na korytarzu: 5 pkt. (tygodniowo),

9) praca na rzecz szkoły: (w tym praca w gazetce szkolnej, w kołach zainteresowań, praca w bibliotece itp.: 20 pkt.

(za półrocze),

10)wykonanie gazetki klasowej: 5 pkt. ( każdorazowo),

11) wzbogacanie wyposażenia pracowni: 1 – 5pkt. (każdorazowo, o ilości punktów decyduje nauczyciel),

12) punktualność (brak spóźnień w miesiącu): 10 pkt.,

13) sumienne pełnienie obowiązków dyżurnego (jednorazowo za cały tydzień dyżurowania): 5 pkt.,

14) systematyczne przygotowywanie się do lekcji: 30 pkt. (za półrocze),

15) wysoka kultura osobista 30 pkt. (za półrocze).


10. Uczeń uzyskuje punkty ujemne (-) za:

1) ucieczkę z lekcji: 10pkt.,

2) spóźnienie (za każde spóźnienie): 1 pkt.,

3) przeszkadzanie na lekcjach i niewykonanie poleceń nauczyciela: 5 pkt.,

4) nieprzygotowanie (brak przyborów, podręczników, ćwiczeń, zeszytu i inne) do lekcji (każdorazowo, powyżej dopuszczalnej na przedmiocie liczby): 1 pkt.,

5) aroganckie odzywanie się do nauczyciela, każdego pracownika szkoły: 10 pkt. ( każdorazowo),

6) nieprzestrzeganie zasad kultury osobistej w codziennych sytuacjach szkolnych, 30 pkt. (za półrocze),

7) jedzenie i picie na lekcji bez zgody nauczyciela 2 pkt.,

8) niewypełnianie obowiązków dyżurnego: 1 pkt.( każdorazowo),

9) bójki uczniowskie: 50 pkt.,

10) popychanie, szarpanie, szczypanie, plucie 10 pkt.,

11) ubliżanie koledze, przezywanie 10 pkt.,

12) wulgarne słownictwo: 20 pkt.,

13) kradzież 100 pkt.,

14) palenie papierosów 100pkt., (za każde przyłapanie, również za towarzyszenie palącemu),

15) picie alkoholu: 100 pkt.,

16) zażywanie, posiadanie lub rozprowadzanie narkotyków: 100 pkt.,

17) wyłudzanie pieniędzy: 100 pkt.,

18) zaśmiecanie otoczenia: 5 pkt. (każdorazowo),

19) nieprzestrzeganie obowiązku pozostawiania okryć w szatni: 1 pkt.,

20) nieprzestrzeganie regulaminu biblioteki: 10 pkt.,

21) nieprzestrzeganie zakazu używania telefonu komórkowego na terenie szkoły (oprócz punktów karnych telefon zostaje

zabrany uczniowi do depozytu): 10 pkt.,

22) zorganizowana przemoc: 100 pkt.,

23) niszczenie mienia szkolnego: 50 pkt.,

24) podrobienie podpisu, zwolnienia, usprawiedliwienia lub oceny: 100 pkt.,

25) wychodzenie poza teren szkoły w czasie przerw lub lekcji: 30 pkt.,

26) niewłaściwe zachowanie podczas wyjść, np. do kina, teatru, muzeum: 20 pkt.,

27) inne wykroczenia przeciw regulaminowi uczniowskiemu: 10-100 pkt.

11. Suma punktów zamieniana jest na ocenę zgodnie z ustaleniami:

Powyżej 350 pkt. – zachowanie wzorowe,

350-281 pkt. – zachowanie bardzo dobre,

280-200 pkt. – zachowanie dobre,

199-100 pkt. – zachowanie poprawne,

99-0 pkt. – zachowanie nieodpowiednie,

poniżej 0 pkt. – zachowanie naganne.

12. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,

b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrz. ust. 14 i 15

  1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

13.a Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia

rozwojowe należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie

orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-

pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

  1. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej 2 razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

  2. Uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej (VIII) nie kończy szkoły.

§ 15

Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz przewidywanej rocznej oceny zachowania a także warunki i sposób przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce

I. Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych w klasach IV-VIII

1. Rodzic (prawny opiekun) może w okresie pierwszego lub drugiego dnia roboczego następujących bezpośrednio
po dniu wystawienia wszystkich, przewidywanych ocen rocznych z zajęć edukacyjnych złożyć pisemny wniosek
do dyrektora szkoły o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny z zajęć edukacyjnych pod następującymi warunkami:

  1. złożony wniosek musi zawierać informację, o jaką ocenę uczeń się ubiega oraz uzasadnienie;

  2. wniosek może zostać rozpatrzony wyłącznie wtedy, gdy uczeń ma co najwyżej 1 godzinę nieusprawiedliwioną
    z przedmiotu, pisał wszystkie sprawdziany przewidziane w planie nauczania, a sprawdziany, których nie pisał
    z powodu usprawiedliwionej nieobecności, uzupełnił w terminie ustalonym z nauczycielem.

2. Podwyższenie przewidywanej rocznej oceny z zajęć edukacyjnych może nastąpić wówczas, gdy uczeń klasy IV-VIII poprawnie napisze tzw. test kontrolny, który zawiera zestaw zadań przygotowanych przez nauczyciela uczącego
na określony poziom wymagań zgodnie z zasadami oceniania, przystąpi do części praktycznej z odpowiednich zajęć edukacyjnych

3. Praca ucznia jest sprawdzana przez komisję złożoną z dwóch nauczycieli wskazanych przez dyrektora, tych samych

lub pokrewnych zajęć edukacyjnych, zgodnie z zasadami oceniania; ocena ustalona w wyniku testu kontrolnego

jest ostateczna.

4. Dokumentację w postaci rozwiązanego przez ucznia testu kontrolnego wraz z oceną i podpisami komisji dołącza się do akt

szkoły, co stanowić będzie udokumentowanie podstawy zmiany oceny w dzienniku lekcyjnym i przechowuje się do czasu

ukończenia przez ucznia szkoły.

  1. Cała procedura związana z podwyższeniem przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zajęć edukacyjnych musi

zakończyć się na dzień przed klasyfikacyjnym rocznym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

II. Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena zachowania w klasach IV- VIII

    1. Rodzic (prawny opiekun) ma prawo złożyć pisemny wniosek w okresie pierwszego lub drugiego dnia roboczego następujących bezpośrednio po dniu wystawienia przewidywanej rocznej oceny zachowania o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny zachowania, jeżeli jego zdaniem ocena roczna jest zaniżona pod następującymi warunkami:

  1. Wniosek o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania może złożyć rodzic (prawny opiekun) ucznia wyłącznie w sytuacji, gdy uczeń w ciągu roku szkolnego przestrzegał obowiązków wynikających ze Statutu Szkoły;

  2. Podwyższenie oceny może nastąpić tylko o jedną ocenę (zgodnie ze skalą ocen zachowania).

    1. Wniosek wraz z uzasadnieniem ubiegania się o podwyższenie rocznej oceny zachowania rozpatruje komisja powołana przez dyrektora szkoły. Po przeanalizowaniu wniosku komisja w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów podejmuje decyzję o podtrzymaniu lub podwyższeniu oceny. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego. Swoja decyzję zespół wpisuje na wniosku ucznia, wszyscy członkowie składają swoje podpisy oraz wpisuje się datę przeprowadzenia głosowania. Tak ustalona ocena jest ostateczna.

    2. Wniosek o podwyższenie rocznej oceny zachowania bez podania uzasadnienia nie będzie rozpatrywany.

    3. Dokumentację w postaci wniosku rodzica ucznia (prawnego opiekuna) wraz z informacją komisji przekazuje się do akt szkoły, co stanowić będzie udokumentowanie podstawy zmiany oceny w dzienniku lekcyjnymi. Dokumentację przechowuje się do czasu ukończenia przez ucznia szkoły.

    4. Przewidywana ocena zachowania może zostać zmieniona jeżeli szkoła pozyska dodatkowe informacje o drastycznym naruszaniu praw i obowiązków ucznia określonych w Statucie Szkoły.

    5. Cała procedura związana z podwyższeniem przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania musi zakończyć się na tydzień przed rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej z wyjątkiem nadzwyczajnego posiedzenia komisji powołanej na wniosek dyrektora szkoły w związku z zachowaniem ucznia, który w sposób ewidentny i drastyczny złamał obowiązujące w szkole zasady wynikające z postanowień Statutu, w zakresie obowiązków ucznia.

III. Sposób przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce

1. Ustalone przez szkołę formy informowania rodziców (prawnych opiekunów) o postępach edukacyjnych uczniów:

  1. indywidualne rozmowy nauczyciela wychowawcy;

  2. comiesięczne konsultacje lub zebrania z rodzicami;

  3. pisemna informacja o przewidywanych ocenach niedostatecznych i najniższych z zachowania;

  4. indywidualna rozmowa nauczyciela/wychowawcy z rodzicami ucznia w przypadku ustalenia na świadectwie oceny niższej niż przewidywana ocena na 30 dni przed klasyfikacją;

  5. pisemne zestawienie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych odbierane na konsultacjach, zebraniach oraz rocznych – świadectw odbieranych na zakończenie roku.