PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z ZAJĘĆ TECHNICZNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 20 W OPOLU KLASY IV-VI  

„Jak to działa?” – podręcznik z ćwiczeniami oraz „Rysunek techniczny”
– wydawnictwo Nowa Era; nr dopuszczenia MEN 295/2010

Realizowany materiał wg programu nauczania „Jak to działa?”,

Zadania systemu oceniania

1. Pobudzanie uczniów do systematycznej pracy i rozwoju, wspieranie
motywacji.

2. Wskazanie kierunku dalszej pracy przez zwrócenie uwagi na sukcesy i braki. 3. Dostarczanie uczniom, rodzicom i nauczycielom informacji o uzdolnieniach,
postępach i trudnościach ucznia.
4. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za osobiste postępy.
5. Wdrażanie uczniów do samooceny i umiejętności planowania własnego procesu uczenia się.

Zasady oceniania
1. Ocenie podlegają następujące formy pracy ucznia:
a/ przygotowanie do zajęć
b/ praca na lekcji
– Jakość pracy i aktywność na lekcji,
– Dokładność, staranność i dobra organizacja pracy podczas wykonywania
zadań wytwórczych,
– Umiejętność korzystania z rysunków, schematów, posługiwania się
narzędziami i przyborami, twórcze rozwijanie problemów,
– Współpraca w zespole,
– Prezentacje własnych prac,
– Samodzielne uzupełnianie kart pracy,
– Terminowość wykonania prac.

c/ prace wytwórcze
d/ sprawdziany wiadomości i umiejętności – zapowiedziane dwa tygodnie
wcześniej, z podanym zakresem materiału.
f/ prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń
Zeszyt ucznia jest sprawdzany, co najmniej raz w semestrze.
Uczeń ma obowiązek uzupełniania notatek za czas nieobecności w szkole. g/ osiągnięcia w konkursach szkolnych i innych

2. Uczeń ma obowiązek zaliczenia sprawdzianu w przypadku swojej nieobecności, a także prawo jednokrotnej poprawy uzyskanej ze sprawdzianu oceny niedostatecznej i dopuszczającej, w terminie ustalonym z nauczycielem. Uczeń może raz poprawić nie satysfakcjonującą go ocenę otrzymaną z wykonywanej pracy wytwórczej, rysunku czy samodzielnego ćwiczenia.
O ogólnej ocenie pracy decyduje suma zdobytych punktów według kryterium:

Oceny cząstkowe z punktowanych prac pisemnych są przeliczane według następujących skali:

– celujący (6) 96% – 100%
– bardzo dobry (5) 80% – 95%
– dobry (4) 69% – 79%
– dostateczny (3) 50% – 68%
– dopuszczający (2) 33% – 49%
– niedostateczny (1) 0% – 32%

Ocena semestralna i końcoworoczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych ale całościową oceną wkładu pracy ucznia przez cały rok bądź półrocze. Uczeń może odwołać się od oceny rocznej zgodnie z zasadami zawartymi w statucie. Uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami zawartymi w statucie (skala 6 stopniowa,). Częstotliwość oceniania – Sprawdzian – min.1 w semestrze – Kartkówki – min. 4 w semestrze

3. Aktywność i praca na lekcji oraz przygotowanie do lekcji- na bieżąco. – Prace domowe – min.2 w semestrze

Przy ocenie prac wytwórczych ocenia się:
– Wkład pracy ucznia
– Zgodność z projektem
– Stopień samodzielności pracy
– Oryginalność rozwiązań
– Estetykę wykonania

Oceniając prace wytwórcze należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tego przedmiotu, nie wszyscy bowiem uczniowie mają zdolności manualne, techniczne czy rysunkowe.

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Rozpoznawanie i opis działania elementów środowiska technicznego.

II. Planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych (od pomysłu do wytworu).
III. Sprawne i bezpieczne posługiwanie się sprzętem technicznym. Treści nauczania – wymagania szczegółowe

1. Opisywanie techniki w bliższym i dalszym otoczeniu. Uczeń:
1) opisuje urządzenia techniczne ze swojego otoczenia, wyróżnia ich funkcje;
2) podaje zalety i wady stosowanych rozwiązań materiałowych
i konstrukcyjnych.

2. Opracowywanie koncepcji rozwiązań problemów technicznych.
Uczeń: 1) rozpoznaje materiały konstrukcyjne: papier, materiały drzewne,
metale, tworzywa sztuczne; bada i porównuje podstawowe ich właściwości:
twardość i wytrzymałość; określa możliwości wykorzystania różnych
materiałów w technice w zależności od właściwości;
2) zapisuje rozwiązania techniczne w formie graficznej, wykonuje odręczne
szkice techniczne i proste rysunki rzutowe (prostokątne i aksonometryczne),
analizuje rysunki techniczne stosowane w katalogach i instrukcjach obsługi;
3) konstruuje modele urządzeń technicznych, posługując się gotowymi
zestawami do montażu elektronicznego i mechanicznego.

3. Planowanie i realizacja praktycznych działań technicznych.
Uczeń: 1) wypisuje kolejność działań (operacji technologicznych); szacuje
czas ich trwania; organizuje miejsce pracy;
2) posługuje się podstawowymi narzędziami stosowanymi do obróbki ręcznej
(piłowania, cięcia, szlifowania, wiercenia) różnych materiałów i montażu.
4. Sprawne i bezpieczne posługiwanie się sprzętem technicznym. Uczeń:
1) potrafi obsługiwać i regulować urządzenia techniczne znajdujące się
w domu, szkole i przestrzeni publicznej, z zachowaniem zasad
bezpieczeństwa; czyta ze zrozumieniem instrukcje obsługi urządzeń;
2) bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym jako pieszy, pasażer
i rowerzysta.
5. Wskazywanie rozwiązań problemów rozwoju środowiska technicznego.
Uczeń: 1) opisuje zasady segregowania i możliwości przetwarzania odpadów
z różnych materiałów: papieru, drewna, tworzyw sztucznych, metali i szkła;
2) opracowuje projekty racjonalnego gospodarowania surowcami wtórnymi
w najbliższym środowisku: w domu, na osiedlu, w miejscowości

 

SZCZEGÓŁOWY SYSTEM OCENIANIA – ZAJĘCIA TECHNICZNE OCENA WYMAGANIA

CELUJĄCY

UCZEŃ:

– Posiadł w pełni wiedzę i umiejętności objęte programem nauczania, samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania,

– biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania, proponuje rozwiązania nietypowe

– bardzo dokładnie wykonuje zadania techniczne, sprawnie i bezpiecznie posługuje się urządzeniami i narzędziami,

– otrzymuje pozytywne uwagi za wykonywane projekty.

– przestrzega zasad bezpieczeństwa

– dba o czystość i estetykę prac wytwórczych,zeszytu i własnego otoczenia

BARDZO DOBRY

– opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania,

– sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne,

– prawidłowo wykonuje praktyczne zadania techniczne jak mierzenie, rysowanie, dzielenie, wycinanie, łączenia,

– zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp) w pracowni technicznejoraz zgodnie z nimi potrafi zorganizować miejsce pracy,

– zna zasady wykonywania rysunku technicznego, umie je zastosować (wykonanie rysunku).

– rozróżnia podstawowe surowce do wyrobu papieru,

– umie dostosować narzędzie do określonej obróbki danego materiału,

– rozumie znaczenie oszczędnego gospodarowania materiałami,

wychowanie komunikacyjne:

– zna budowę roweru

– zna podstawowe wyposażenia roweru i potrafi skontrolować jego sprawność,- opanował bezbłędnie technikę jazdy na rowerze,

– zna przepisy i znaki ruchu drogowego dotyczące rowerzystów i pieszych,

– potrafi w praktyce zastosować poznane wiadomości dotyczące zasad ruch drogowego,

DOBRY

– opanował podstawowe wiadomości określone programem nauczania,

– poprawnie stosuje wiadomości,

– zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp) w pracowni technicznej,

– rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne (łączenie,wycinanie, rysowanie, dzielenie),

– zna zasady wykonywania rysunku technicznego lecz ma niewielkie problemy z ich zastosowaniem (wykonanie rysunku),

– rozróżnia podstawowe surowce do wyrobu papieru,

– rozumie znaczenie oszczędnego gospodarowania materiałami,

– umie dostosować narzędzie do określonej obróbki danego materiału,

Wychowanie komunikacyjne:

– zna podstawowe wyposażenia roweru i potrafi skontrolować jego sprawność,

– opanował technikę jazdy na rowerze,

– zna przepisy i znaki ruchu drogowego dotyczące rowerzystów i pieszych,

– potrafi w praktyce zastosować poznane wiadomości dotyczące zasad ruch drogowego,

DOSTATECZNY

– nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania,

– rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniutrudności z pomocą nauczyciela,

– zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp) w pracowni technicznej,

– zna zasady rysunku technicznego, ale ma problemy z ich zastosowaniem ( wykonanierysunku),

– rozróżnia podstawowe surowce do wyrobu papieru,

– rozumie znaczenie oszczędnego gospodarowania materiałami,- ma kłopoty z dostosowaniem narzędzie do określonej obróbki danego materiału,

Wychowanie komunikacyjne:

– zna podstawowe wyposażenia roweru,

– opanował technikę jazdy na rowerze,

– zna podstawowe przepisy i znaki ruchu drogowego dotyczące rowerzystów i pieszych,

– ma problemy z zastosowaniem w praktyce poznanych wiadomości dotyczących zasadruch drogowego,

DOPUSZCZAJĄCY

– ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności, ale one nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki,

– rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności z pomocą nauczyciela.

NIEDOSTATECZNY

– nie opanował wiadomości i umiejętności, a braki uniemożliwiają mu dalsze zdobywaniewiedzy w ciągu dalszej nauki,

– nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniutrudności.

 

Opracował

Oszek Adam