Zasady oceniania uczniów:
Podczas wystawiania ocen z przedmiotu nauczyciel zwraca uwagę przede wszystkim na:
1.Indywidualny wkład pracy ucznia potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych.
Zaangażowanie ucznia w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział.
2. Indywidualne predyspozycje dziecka, jego zdolności plastyczne, znajomość technik i odpowiednie wykorzystywanie ich, jak również znajomość
wiadomości z teorii historii sztuki, trafność obserwacji, pomysłowość (oryginalność), wrażliwość.
3. Umiejętność formułowania problemów, wyciągania wniosków oraz poszukiwania własnych rozwiązań.
4. Podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, udział w konkursach plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły
i środowiska.
5. Przygotowanie ucznia do zajęć,
(Dwa razy w semestrze uczeń ma prawo zgłosić nauczycielowi nieprzygotowanie do zajęć bez konsekwencji. O nieprzygotowaniu uczeń informuje nauczyciela zaraz po wejściu do klasy. Zgłoszenia mogą dotyczyć: braku zeszytu, brak materiałów i pomocy plastycznych na lekcji, brak zaległej pracy.)
6. Prowadzenie zeszytu przedmiotowego.
7. Sprawdzone i ocenione sprawdziany nauczyciel udostępnia uczniom na lekcji, a jego rodzicom na życzenie w czasie indywidualnych spotkań z nauczycielem,
8. Jeżeli z powodu braku materiałów plastycznych uczeń nie może wykonać swojej pracy na
zajęciach, nauczyciel wyznacza inne (podobne) ćwiczenie dla ucznia na lekcji. W domu uczeń poprawia pracę w zadanej technice.
9. Nauczyciel ma prawo wyznaczenia dodatkowego kryterium dla określonej pracy.
Jest to forma ustnej umowy klasy z nauczycielem.
10. Uczeń, który jest nieobecny na lekcji ma obowiązek dowiedzieć się jakie materiały
i przybory należy przygotować na kolejną lekcję (np. blok, kredki, zeszyty… itp.)
Uczeń ma obowiązek w terminie 14 dni przedłożyć nauczycielowi zaległą pracę.
11. W celu możliwości podwyższenia oceny uczniowie nauczyciel ma prawo wyznaczyć dodatkowe prace uczniowi.
Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przez nauczyciela na początku zajęć.
W szczególności prace ucznia oceniane są za:
– samodzielność wykonania,
– zgodność z tematem,
– bogactwo treści,
– pomysłowość, (oryginalność), wrażliwość i estetykę
– wartości formalne ( kompozycja, kolorystyka, właściwości tworzywa, techniki plastyczne).
WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE
OCENA CELUJĄCA ( 6 )
– uczeń przejawia zdolności plastyczne
– prace plastyczne ukazuje w sposób indywidualny, twórczy i samodzielnie rozwiązuje problemy plastyczne, – oddaje prace w wyznaczonym terminie terminie
– wykonuje dodatkowe zadania, prace, dekoracje, zwiedza galerie sztuki, muzea i dokumentuje to
– jest uczestnikiem i laureatem konkursów plastycznych, wiedzy o sztuce
– aktywnie uczestniczy w zajęciach i jest do nich zawsze przygotowany
OCENA BARDZO DOBRA ( 5 )
– uczeń poszukuje indywidualnych rozwiązań plastycznych
– opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności plastyczne określone programem
nauczania i zaplanowane do opanowania na poziomie kl. IV, V, VI
– sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami teoretycznymi, wykorzystując je w praktyce
– jest zawsze przygotowany do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy
– rozwija talent plastyczny
OCENA DOBRA ( 4 )
– uczeń dobrze opanował umiejętności plastyczne i teoretyczne określone programem
nauczania i zaplanowane do opanowania na poziomie kl. IV, V, VI
– poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną w praktyce
– przejawia aktywność na zajęciach i jest do nich przygotowany
OCENA DOSTATECZNA ( 3 )
– uczeń wykazuje podstawową wiedzę w zakresie materiału przewidzianego programem
nauczania i zaplanowane do opanowania na poziome kl. IV, V, VI
– jest mało aktywny na zajęciach i słabo do nich przygotowany
– nie wykazuje chęci do wykonywania prac i jest mało zainteresowany przedmiotem
– nie wykazuje chęci do poprawienia ocen
OCENA DOPUSZCZAJĄCA ( 2 )
– uczeń minimalnie opanował wiedzę w zakresie programu nauczania plastyki i
zaplanowane do opanowania na poziomie kl. IV, V, VI
– jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć i niechętnie wykonuje zalecane prace,
objawia lekceważący stosunek do przedmiotu
– nie wykazuje chęci do poprawienia ocen
OCENA NIEDOSTATECZNA (1)
– uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych minimum programowym
przedmiotu nauczania w danej klasie.
– braki w umiejętnościach i wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie
wiedzy z tego przedmiotu.
– nie jest w stanie rozwiązywać i wykonywać zadań o elementarnym stopniu trudności.
– nie przygotowuje się do zajęć, a także nie uaktywnia się na nich.
– przeszkadza w prowadzeniu zajęć nauczycielowi i kolegom.
Opracowała
Marta Suchecka