PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z PLASTYKI DLA KLAS IV – VI

Zasady oceniania uczniów:

Podczas wystawiania ocen z przedmiotu nauczyciel zwraca uwagę przede wszystkim na:

1.Indywidualny wkład pracy ucznia potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych.

Zaangażowanie ucznia w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział.

2. Indywidualne predyspozycje dziecka, jego zdolności plastyczne, znajomość technik i odpowiednie wykorzystywanie ich, jak również znajomość
wiadomości z teorii historii sztuki, trafność obserwacji, pomysłowość (oryginalność), wrażliwość.

3. Umiejętność formułowania problemów, wyciągania wniosków oraz poszukiwania własnych rozwiązań.

4. Podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, udział w konkursach plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły
i środowiska.

5. Przygotowanie ucznia do zajęć,

(Dwa razy w semestrze uczeń ma prawo zgłosić nauczycielowi nieprzygotowanie do zajęć bez konsekwencji. O nieprzygotowaniu uczeń informuje nauczyciela zaraz po wejściu do klasy. Zgłoszenia mogą dotyczyć: braku zeszytu, brak materiałów i pomocy plastycznych na lekcji, brak zaległej pracy.)

6. Prowadzenie zeszytu przedmiotowego.

7. Sprawdzone i ocenione sprawdziany nauczyciel udostępnia uczniom na lekcji, a jego rodzicom na życzenie w czasie indywidualnych spotkań z nauczycielem,

8. Jeżeli z powodu braku materiałów plastycznych uczeń nie może wykonać swojej pracy na

zajęciach, nauczyciel wyznacza inne (podobne) ćwiczenie dla ucznia na lekcji. W domu uczeń poprawia pracę w zadanej technice.

9. Nauczyciel ma prawo wyznaczenia dodatkowego kryterium dla określonej pracy.

Jest to forma ustnej umowy klasy z nauczycielem.

10. Uczeń, który jest nieobecny na lekcji ma obowiązek dowiedzieć się jakie materiały

i przybory należy przygotować na kolejną lekcję (np. blok, kredki, zeszyty… itp.)
Uczeń ma obowiązek w terminie 14 dni przedłożyć nauczycielowi zaległą pracę.

11. W celu możliwości podwyższenia oceny uczniowie nauczyciel ma prawo wyznaczyć dodatkowe prace uczniowi.

Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przez nauczyciela na początku zajęć.

W szczególności prace ucznia oceniane są za:

– samodzielność wykonania,

– zgodność z tematem,

– bogactwo treści,

– pomysłowość, (oryginalność), wrażliwość i estetykę

– wartości formalne ( kompozycja, kolorystyka, właściwości tworzywa, techniki plastyczne).

WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE

OCENA CELUJĄCA ( 6 )

– uczeń przejawia zdolności plastyczne

– prace plastyczne ukazuje w sposób indywidualny, twórczy i samodzielnie rozwiązuje problemy plastyczne, – oddaje prace w wyznaczonym terminie terminie

– wykonuje dodatkowe zadania, prace, dekoracje, zwiedza galerie sztuki, muzea i dokumentuje to

– jest uczestnikiem i laureatem konkursów plastycznych, wiedzy o sztuce

– aktywnie uczestniczy w zajęciach i jest do nich zawsze przygotowany

OCENA BARDZO DOBRA ( 5 )

– uczeń poszukuje indywidualnych rozwiązań plastycznych

– opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności plastyczne określone programem

nauczania i zaplanowane do opanowania na poziomie kl. IV, V, VI

– sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami teoretycznymi, wykorzystując je w praktyce

– jest zawsze przygotowany do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy

– rozwija talent plastyczny

OCENA DOBRA ( 4 )

– uczeń dobrze opanował umiejętności plastyczne i teoretyczne określone programem

nauczania i zaplanowane do opanowania na poziomie kl. IV, V, VI

– poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną w praktyce

– przejawia aktywność na zajęciach i jest do nich przygotowany

OCENA DOSTATECZNA ( 3 )

– uczeń wykazuje podstawową wiedzę w zakresie materiału przewidzianego programem

nauczania i zaplanowane do opanowania na poziome kl. IV, V, VI

– jest mało aktywny na zajęciach i słabo do nich przygotowany

– nie wykazuje chęci do wykonywania prac i jest mało zainteresowany przedmiotem

– nie wykazuje chęci do poprawienia ocen

OCENA DOPUSZCZAJĄCA ( 2 )

– uczeń minimalnie opanował wiedzę w zakresie programu nauczania plastyki i

zaplanowane do opanowania na poziomie kl. IV, V, VI

– jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć i niechętnie wykonuje zalecane prace,

objawia lekceważący stosunek do przedmiotu

– nie wykazuje chęci do poprawienia ocen

OCENA NIEDOSTATECZNA (1)

– uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych minimum programowym

przedmiotu nauczania w danej klasie.

– braki w umiejętnościach i wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie

wiedzy z tego przedmiotu.

– nie jest w stanie rozwiązywać i wykonywać zadań o elementarnym stopniu trudności.

– nie przygotowuje się do zajęć, a także nie uaktywnia się na nich.

– przeszkadza w prowadzeniu zajęć nauczycielowi i kolegom.

Opracowała
Marta Suchecka