PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKÓW OBCYCH DLA KLAS IV-IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ

I. ZASADY OGÓLNE

 

Przedmiotowy System Nauczania ma na celu:

1) bieżące i systematyczne obserwowanie postępów ucznia w nauce,

2) zaznajomienie ucznia z poziomem jego osiągnięć oraz motywowanie ucznia do dalszej

pracy,

3) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach

i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

II. OBSZARY AKTYWNOSCI PODLEGAJACE OCENIE

1) Słownictwo

a) umiejętność radzenia sobie w codziennych sytuacjach,

b) odpowiedni dobór słownictwa,

c) odpowiedni zakres słownictwa.

2) Gramatyka

a) poprawność,

b) podstawowe struktury,

c) formy pytające i przeczenia,

d) czasy,

e) szyk wyrazów.

3) Rozumienie ze słuchu

a) zdolność rozumienia nauczyciela, kolegów, nagranych materiałów,

b) wydobywanie informacji,

c) rozpoznawanie kontekstu,

d) rozpoznawanie najważniejszych myśli,

e) rozpoznawanie uczuć mówiącego.

4) Mówienie

a) umiejętność współpracy,

b) wymienianie informacji o sobie,

c) poprawność,

d) płynność,

e) komunikacje interaktywna,

f) zdolności negocjacyjne,

g) wymowę: dźwięki oraz akcent, rytm, intonacje,

h) zasób struktur i słownictwa,

i) umiejętność stosowania strategii komunikacyjnych.

5) Czytanie

a) rozpoznawanie najważniejszych informacji,

b) rozpoznawanie istotnych informacji,

c) rozumienie przesłania / znaczenia napisanego tekstu.

6) Pisanie

a) zdolność przekazywania informacji,

b) zdolność przekazywania informacji o sobie,

c) zdolność opisywania ludzi, miejsc, zdarzeń,

d) poprawność,

e) podporządkowanie myśli i pomysłów,

f) pisownie.

7) Inne

a) korzystanie ze słowników dwujęzycznych,

b) tworzenie projektów (prac plastyczno językowych).

c) stosunek do przedmiotu

III. SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIAGNIEC UCZNIÓW

1) Formy aktywności

– prace klasowe,

– kartkówki,

– odpowiedz ustna,

– samodzielna praca na lekcji,

– samodzielna praca ze słownikiem,

– czytanie,

– prace domowe,

– zeszyt przedmiotowy,

– projekty indywidualne i grupowe,

– udział w konkursach,

– przygotowanie do lekcji,

– aktywność na lekcji.

2) Obowiązkowe wyposażenie na zajęciach:

– zeszyt przedmiotowy

– podręcznik

– zeszyt ćwiczeń

3) Nieprzygotowanie do lekcji

W semestrze uczeń może być trzy razy nieprzygotowany do lekcji (brak obowiązkowego wyposażenia, brak zadania domowego, nieprzygotowanie do lekcji). Uczeń taki powinien na początku lekcji zgłosić nieprzygotowanie. Za każdym razem jest to odnotowywane. Za czwartym razem uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Każde kolejne nieusprawiedliwione nieprzygotowanie to ocena niedostateczna. Nieprzygotowanie nie dotyczy zapowiedzianych form sprawdzania wiedzy uczniów.

4) Skala ocen

– celujący (6) 96% – 100%
– bardzo dobry (5) 80% – 95%
– dobry (4) 69% – 79%
– dostateczny (3) 50% – 68%
– dopuszczający (2) 33% – 49%
– niedostateczny (1) 0% – 32%

5) Wymagania na poszczególne oceny

Ocena niedostateczna

Uczeń nie spełnia wymagań podanych niżej kryteriów ocen pozytywnych. Nie potrafi

samodzielnie budować wypowiedzi ustnych, reprodukować ich lub budować na drodze

naśladowania. Błędy leksykalne, gramatyczne i fonetyczne zupełnie zacierają intencje

komunikacyjne. Uczeń nie rozumie informacji przekazywanych audialnie i

audiowizualnie. Nie wykonuje prac domowych, nie wykazuje zainteresowania różnymi

formami pracy na zajęciach, jest niesystematyczny i bierny.

Ocena dopuszczająca

Wypowiedzi ucznia są bardzo ograniczone, odpowiada na pytania jednym słowem. Uczeń w

ograniczonym stopniu rozumie intencje rozmówcy i polecenia nauczyciela, często muszą być

poparte gestem. Niewielka samodzielność pracy, nawet z pomocą nauczyciela uczeń ma

poważne problemy z wykonaniem poleceń. Uczeń wykazuje małe zainteresowanie zajęciami

– rzadko odrabia prace domowe, zgłasza się i uczestniczy w pracy na lekcji. Bardzo często jest

nieprzygotowany do zajęć i nie robi notatek, które podaje nauczyciel.

Ocena dostateczna

Wypowiedzi ucznia są komunikatywne, choć ilość popełnianych błędów w znacznym stopniu

utrudnia komunikacje. Uczeń stosuje ubogie słownictwo i popełnia liczne błędy leksykalne i

gramatyczne. Uczeń miewa kłopoty z poprawną wymową, często potrzebuje pomocy

nauczyciela. Uczeń rozumie intencje rozmówcy, choć nie potrafi wyszukać szczegółowych

informacji. Uczeń ma również problemy ze zrozumieniem przeczytanych lub wysłuchanych

tekstów. Uczeń jest mało aktywny na lekcjach, nie pracuje systematycznie.

Ocena dobra

Uczeń rozumie ogólny sens przeczytanych i wysłuchanych tekstów i potrafi wyszukać w nich

potrzebne informacje. Uczeń chętnie uczestniczy w lekcjach, jest aktywny – zadaje pytania

oraz udziela szczegółowych informacji. Wypowiedzi ucznia zawierają nieznaczną ilość

błędów leksykalnych, fonetycznych i gramatycznych, jednakże nie utrudniają one

komunikacji. Zdarza mu się być nieprzygotowanym do lekcji, ale próbuje szybko nadrobić

zaległości.

Ocena bardzo dobra

Uczeń wykazuje się dokładną i pełną znajomości materiału przedstawionego na poprzednich

zajęciach. Uczeń uczestniczy aktywnie w lekcji, tworzy samodzielnie i poprawnie językowo

wypowiedzi. W pełni rozumie przeczytane i wysłuchane teksty, potrafi zdobyć potrzebne

informacje i je wykorzystać w rozmowie lub w krótkiej pisemnej wypowiedzi. Posiada szeroki

zasób słownictwa, który potrafi wykorzystać do pełnej wypowiedzi na zadany temat. Uczeń

jest zawsze przygotowany do lekcji i nie ma żadnych zaległości w nauce.

Ocena celująca

Uczeń w pełni opanował materiał przedstawiony na zajęciach. Charakteryzuje się

bogactwem języka i swobodą wypowiedzi w mowie i piśmie, jest w pełni komunikatywny.

Uczeń wykazuje znajomość słownictwa oraz materiału wykraczający poza zajęcia z nim

przeprowadzone. Prawidłowo rozumie wypowiedzi nauczyciela i dłuższe komunikaty. Uczeń

jest zawsze przygotowany do lekcji, uczestniczy w każdym ćwiczeniu i wykonuje często

prace dodatkowe. Na lekcjach jest zawsze aktywny, sumienny i obowiązkowy. Uczeń bierze udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych.

IV. ZASADY POPRAWIANIA OCEN

1) Każdy uczeń ma prawo do poprawy niedostatecznej, dopuszczającej i dostatecznej oceny cząstkowej według następujących zasad:

– wszystkie prace klasowe – w wypadku nieobecności na pracy klasowej w ciągu 1 tygodnia od dnia powrotu do szkoły, w innych wypadkach na indywidualnych zasadach ustalonych przez nauczyciela

– kartkówki zapowiedziane – na indywidualnych zasadach ustalonych przez nauczyciela

– kartkówki niezapowiedziane, odpowiedzi ustne, prace domowe i oceny za prowadzenie zeszytu – nie podlegają poprawie.

2) Poprawa ocen nie może odbywać się na lekcji. Uczeń jest zobowiązany ustalić z nauczycielem osobny termin (na zajęciach dodatkowych itp.)

3) Ocena z poprawy jest wpisywana obok oceny poprawianej.

4) W wyjątkowych przypadkach, określonych w Statucie Szkoły, nauczyciel może wyrazić zgodę na dodatkowe sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia w celu podwyższenia oceny klasyfikacyjnej z języka angielskiego.

V. USTALENIA KONCOWE

1) Aktywność na lekcji, np. częste zgłaszanie, udzielanie poprawnych odpowiedzi,

aktywna praca w grupach może by

nagradzana plusami, punktami, lub w inny sposób ustalony przez nauczyciela. Zasady funkcjonowania tych nagród ustala indywidualnie każdy nauczyciel.

2) Na koniec semestru nie przewiduje sie żadnych sprawdzianów poprawkowych

i zaliczeniowych (za wyjątkiem przewidzianych w punkcie IV. 4)

3) Przewidywana ocenę śródroczną i końcoworoczną nauczyciel podaje uczniowi w terminie przewidzianym w Statucie Szkoły

4) Jeżeli przewidywana ocena śródroczna lub końcoworoczna jest ocena niedostateczna,

nauczyciel ma obowiązek poinformować o niej ucznia, a poprzez wychowawcę

rodziców (prawnych opiekunów) na piśmie w terminie przewidzianym w Statucie Szkoły

5) Ustalona przez nauczyciela na koniec roku szkolnego ocena niedostateczna może by

zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego zgodnie z zasadami określonymi

w WSO.