I. ZASADY OGÓLNE
Cele PSO:
- sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy i zdobytych umiejętności
- mobilizowanie ucznia do pracy
- stymulowanie rozwoju ucznia
- diagnozowanie poziomu nauczania
II. SPOSOBY OCENIANIA
- pochwałą
- stopniem
- oceną opisową
- plusami/minusami (aktywność, przygotowanie do lekcji)
III. SKALA OCEN:
- ocena celująca – 6
- ocena bardzo dobra – 5
- ocena dobra – 4
- ocena dostateczna – 3
- ocena dopuszczająca – 2
- ocena niedostateczna – 1
II. KONTROLA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW.
1. Formy pisemne
- sprawdziany, praca klasowe – z określonego materiału poprzedzone powtórzeniem, zapisane w dzienniku i zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem,
- kartkówki – niezapowiedziana praca obejmująca materiał z 1–3 ostatnich jednostek lekcyjnych,
- testy diagnostyczne i sumujące,
- testy znajomości treści lektur
- dyktanda
- prace domowe ucznia – podlegają sprawdzeniu, ale nie zawsze ocenie w formie stopnia,
- redagowanie tekstów literackich i użytkowych
2. Formy ustne:
- krótkie wypowiedzi
- opowiadania
- czytanie tekstów
- prezentacje
- recytacje, inscenizacje
2. Formy aktywności ucznia, np.:
- praca na lekcji
- udział w konkursach i uroczystościach szkolnych
- praca w grupie
IV. KRYTERIA OCENIANIA
A) sprawdzianów, prac z ortografii, prac z gramatyki, testów z czytania ze zrozumieniem (przelicznik procentowy)
- celujący (6) 96% – 100%
- bardzo dobry (5) 80% – 95%
- dobry (4) 69% – 79%
- dostateczny (3) 50% – 68%
- dopuszczający (2) 33% – 49%
- niedostateczny (1) 0% – 32%
B) Ze względu na wieloczynnościowy charakter wypracowań wobec tej formy aktywności uczniów stosowane będzie ocenianie kryterialne dostosowane do określonej formy wypowiedzi.
Poniżej zamieszczono przykład kryterialnego oceniania listu.
Lp. | Kryteria oceniania
Uczeń: |
Sposób punktowania |
1. | Pisze tekst zgodny z tematem. | 0–1 |
2. | Stosuje formę listu (niezbędne wyróżniki: nazwa miejscowości i data w prawym górnym rogu, zwroty do adresata, formuła pożegnania na końcu listu, podpis). | 0–3
Pięć poprawnych informacji – 3 p. Cztery poprawne informacje – 2 p. Trzy poprawne informacje – 1 p. |
3. | Pisze tekst spójny (wypowiedź nie jest chaotyczna). Stosuje akapity. |
0–1 |
4. | Pisze jasno, stosuje bogate słownictwo. | 0–1 |
5. | Pisze tekst poprawny pod względem językowym (dopuszczalne są trzy błędy językowe). | 0–1 |
6. | Pisze tekst poprawny pod względem ortograficznym (dopuszcza się dwa błędy ortograficzne). | 0–1 |
7. | Pisze tekst poprawny pod względem interpunkcyjnym (dopuszczalne są trzy błędy interpunkcyjne). | 0–1 |
C) Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opinią wydaną przez PPP
Wobec tych uczniów stosuje się obniżone wymagania według zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej.
D) Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych, które uczeń otrzyma w ciągu roku szkolnego.
Prezentowane poniżej kryteria ogólne dotyczą oceniania na koniec etapu edukacyjnego:
Ocena celująca
Uczeń:
- opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
- samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o dużym stopniu trudności,
- czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować i interpretować je w sposób pogłębiony i wnikliwy, posługując się terminologią z podstawy programowej,
- posługuje się bogatym i różnorodnym słownictwem oraz poprawnym językiem zarówno w mowie, jak i w piśmie,
- aktywnie uczestniczy w lekcjach (pełni funkcję asystenta nauczyciela) i zajęciach pozalekcyjnych,
- z powodzeniem bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,
- tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, poprawne
pod względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym
i interpunkcyjnym, - odznacza się samodzielnością i dojrzałością sądów,
- wzorowo wykonuje prace domowe i zadania dodatkowe,
- współpracuje w zespole, często odgrywając rolę lidera,
- wykorzystuje wiedzę, umiejętności i zdolności twórcze (kreatywność) przy odbiorze i analizie tekstów oraz tworzeniu wypowiedzi.
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
- opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
- samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o znacznym stopniu trudności,
- czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować je samodzielnie, podejmuje próby interpretacji,
- posługuje się bogatym słownictwem i poprawnym językiem zarówno w mowie, jak i w piśmie,
- aktywnie uczestniczy w lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,
- bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,
- tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, w większości poprawne pod względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym,
- aktywnie uczestniczy w lekcjach,
- wykonuje prace domowe, często angażuje się w zadania dodatkowe.
Ocena dobra
Uczeń:
- w większości opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
- samodzielnie rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności, a z pomocą nauczyciela – trudne,
- czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, samodzielnie odnajduje w nich informacje,
- w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia niewiele błędów językowych, ortograficznych i stylistycznych,
- bierze czynny udział w lekcji,
- wykonuje prace domowe, czasem także nieobowiązkowe.
Ocena dostateczna
Uczeń:
- częściowo opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
- samodzielnie wykonuje tylko zadania łatwe; trudniejsze problemy i ćwiczenia rozwiązuje przy pomocy nauczyciela,
- odnajduje w tekście informacje podane wprost, rozumie dosłowne znaczenie większości wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
- w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia błędy językowe, ortograficzne i stylistyczne; wypowiedzi cechuje ubogie słownictwo,
- wypowiada się krótko, ale wypowiedź jest na ogół uporządkowana,
- niekiedy popełnia rażące błędy językowe zakłócające komunikację,
- rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach,
- wykonuje obowiązkowe prace domowe, ale popełnia w nich błędy.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
- opanował w niewielkim stopniu umiejętności zapisane w podstawie programowej,
- większość zadań, nawet bardzo łatwych, wykonuje jedynie przy pomocy nauczyciela,
- czyta niezbyt płynnie, niewłaściwie akcentuje wyrazy, nie stosuje odpowiedniej intonacji,
- ma problemy z czytaniem tekstów kultury, ale podejmuje próby ich odbioru,
- nie potrafi samodzielnie analizować i interpretować tekstów,
- w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia rażące błędy utrudniające komunikację, ma ubogie słownictwo i trudności z formułowaniem nawet prostych zdań,
- nie jest aktywny na lekcjach, ale wykazuje chęć do pracy, stara się wykonywać polecenia nauczyciela,
- pracuje niesystematycznie, wymaga stałej zachęty do pracy,
- często nie potrafi samodzielnie wykonać pracy domowej, ale podejmuje próby.
Ocena niedostateczna
Uczeń:
- nie opanował nawet podstawowych wiadomości, ma bardzo duże braki w wiedzy i umiejętnościach z zakresu podstawy programowej,
- ma kłopoty z techniką czytania,
- nie odnajduje w tekście informacji podanych wprost, nie rozumie dosłownego znaczenia wielu wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
- nie wykonuje zadań ani poleceń nauczyciela,
- wykazuje się niechęcią do nauki,
- zaniedbuje wykonywanie prac domowych,
- nie angażuje się w pracę grupy.
V. Uwagi ogólne
- Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
- Uczeń ma prawo do dwukrotnego zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji w ciągu semestru, jest to odnotowane w dzienniku lekcyjnym (brak przygotowania merytorycznego, brak ćwiczeń lub zeszytu).
- Dodatkowo uczeń może dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić brak odrobionej pracy domowej.
- Nie ocenia się ucznia do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
- Prace klasowe i sprawdziany są obowiązkowe.
- Nauczyciel w porozumieniu z uczniami ustala jeden dodatkowy termin po każdej pracy klasowej i sprawdzianie, w czasie którego uczniowie mogą poprawić ocenę, a uczniowie nieobecni na pracy klasowej/sprawdzianie powinni ja napisać. Termin ten może być ustalony po lekcjach ucznia.
- Ocena otrzymana z poprawy jest wpisywana do dziennika obok wcześniej otrzymanej oceny.
- Uczeń, który nie przystąpił do pisania pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym ani dodatkowym terminie mogą być ocenieni na podstawie pracy przez nauczyciela w dowolnym czasie.
- Kartkówki, odpowiedzi ustne nie podlegają poprawie.
- Nie ma możliwości poprawiania ocen na koniec semestru, tzw. pytania na wyższą ocenę, jeżeli nie wynika ona z ocen.
Opracowały: M.Hapanowicz, J.Wróbel