PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLAS IV-VI W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 20 IM. KSIĘCIA JANA DOBREGO W OPOLU

I. ZASADY OGÓLNE

Cele PSO:

  • sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy i zdobytych umiejętności
  • mobilizowanie ucznia do pracy
  • stymulowanie rozwoju ucznia
  • diagnozowanie poziomu nauczania

II. SPOSOBY OCENIANIA

  • pochwałą
  • stopniem
  • oceną opisową
  • plusami/minusami (aktywność, przygotowanie do lekcji)

III. SKALA OCEN:

  • ocena celująca – 6
  • ocena bardzo dobra – 5
  • ocena dobra – 4
  • ocena dostateczna – 3
  • ocena dopuszczająca – 2
  • ocena niedostateczna – 1

II. KONTROLA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW.

1. Formy pisemne

  • sprawdziany, praca klasowe – z określonego materiału poprzedzone powtórzeniem, zapisane  w dzienniku i zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem,
  • kartkówki – niezapowiedziana praca obejmująca materiał z 1–3 ostatnich jednostek lekcyjnych,
  • testy diagnostyczne i sumujące,
  • testy  znajomości treści lektur
  • dyktanda
  • prace domowe ucznia – podlegają sprawdzeniu, ale nie zawsze ocenie w formie stopnia,
  • redagowanie tekstów literackich i użytkowych

2. Formy ustne:

  • krótkie  wypowiedzi
  • opowiadania
  • czytanie tekstów
  • prezentacje
  • recytacje, inscenizacje

2. Formy aktywności ucznia, np.:

  • praca na lekcji
  • udział w konkursach i uroczystościach szkolnych
  • praca w grupie

IV. KRYTERIA OCENIANIA

A) sprawdzianów, prac z ortografii, prac z gramatyki, testów z czytania ze zrozumieniem (przelicznik procentowy)

  • celujący (6) 96% – 100%
  • bardzo dobry (5) 80% – 95%
  • dobry (4) 69% – 79%
  • dostateczny (3) 50% – 68%
  • dopuszczający (2) 33% – 49%
  • niedostateczny (1) 0% – 32%

B)      Ze względu na wieloczynnościowy charakter wypracowań wobec tej formy aktywności uczniów stosowane będzie ocenianie kryterialne dostosowane do określonej formy wypowiedzi.

Poniżej zamieszczono przykład kryterialnego oceniania listu.

Lp. Kryteria oceniania

Uczeń:

Sposób punktowania
1. Pisze tekst zgodny z tematem. 0–1
2. Stosuje formę listu (niezbędne wyróżniki: nazwa miejscowości i data w prawym górnym rogu, zwroty do adresata, formuła pożegnania na końcu listu, podpis). 0–3

Pięć poprawnych informacji – 3 p.

Cztery poprawne informacje – 2 p.

Trzy poprawne informacje – 1 p.

3. Pisze tekst spójny (wypowiedź nie jest chaotyczna).
Stosuje akapity.
0–1
4. Pisze jasno, stosuje bogate słownictwo. 0–1
5. Pisze tekst poprawny pod względem językowym (dopuszczalne są trzy błędy językowe). 0–1
6. Pisze tekst poprawny pod względem ortograficznym (dopuszcza się dwa błędy ortograficzne). 0–1
7. Pisze tekst poprawny pod względem interpunkcyjnym (dopuszczalne są trzy błędy interpunkcyjne). 0–1


C)
Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z opinią wydaną przez PPP

Wobec tych uczniów stosuje się obniżone wymagania według zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej.

D) Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych, które uczeń otrzyma w ciągu roku szkolnego.

Prezentowane poniżej kryteria ogólne dotyczą oceniania na koniec etapu edukacyjnego:

Ocena celująca

Uczeń:

  • opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o dużym stopniu trudności,
  • czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować i interpretować je w sposób pogłębiony i wnikliwy, posługując się terminologią z podstawy programowej,
  • posługuje się bogatym i różnorodnym słownictwem oraz poprawnym językiem zarówno w mowie, jak i w piśmie,
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach (pełni funkcję asystenta nauczyciela) i zajęciach pozalekcyjnych,
  • z powodzeniem bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,
  • tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, poprawne
    pod względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym
    i interpunkcyjnym,
  • odznacza się samodzielnością i dojrzałością sądów,
  • wzorowo wykonuje prace domowe i zadania dodatkowe,
  • współpracuje w zespole, często odgrywając rolę lidera,
  • wykorzystuje wiedzę, umiejętności i zdolności twórcze (kreatywność) przy odbiorze i analizie tekstów oraz tworzeniu wypowiedzi.

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

  • opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o znacznym stopniu trudności,
  • czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować je samodzielnie, podejmuje próby interpretacji,
  • posługuje się bogatym słownictwem i poprawnym językiem zarówno w mowie, jak i w piśmie,
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,
  • bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,
  • tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, w większości poprawne pod względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym,
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach,
  • wykonuje prace domowe, często angażuje się w zadania dodatkowe.

Ocena dobra

Uczeń:

  • w większości opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • samodzielnie rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności, a z pomocą nauczyciela – trudne,
  • czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, samodzielnie odnajduje w nich informacje,
  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia niewiele błędów językowych, ortograficznych i stylistycznych,
  • bierze czynny udział w lekcji,
  • wykonuje prace domowe, czasem także nieobowiązkowe.

Ocena dostateczna

Uczeń:

  • częściowo opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • samodzielnie wykonuje tylko zadania łatwe; trudniejsze problemy i ćwiczenia rozwiązuje przy pomocy nauczyciela,
  • odnajduje w tekście informacje podane wprost, rozumie dosłowne znaczenie większości wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia błędy językowe, ortograficzne i stylistyczne; wypowiedzi cechuje ubogie słownictwo,
  • wypowiada się krótko, ale wypowiedź jest na ogół uporządkowana,
  • niekiedy popełnia rażące błędy językowe zakłócające komunikację,
  • rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach,
  • wykonuje obowiązkowe prace domowe, ale popełnia w nich błędy.

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

  • opanował w niewielkim stopniu umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • większość zadań, nawet bardzo łatwych, wykonuje jedynie przy pomocy nauczyciela,
  • czyta niezbyt płynnie, niewłaściwie akcentuje wyrazy, nie stosuje odpowiedniej intonacji,
  • ma problemy z czytaniem tekstów kultury, ale podejmuje próby ich odbioru,
  • nie potrafi samodzielnie analizować i interpretować tekstów,
  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia rażące błędy utrudniające komunikację, ma ubogie słownictwo i trudności z formułowaniem nawet prostych zdań,
  • nie jest aktywny na lekcjach, ale wykazuje chęć do pracy, stara się wykonywać polecenia nauczyciela,
  • pracuje niesystematycznie, wymaga stałej zachęty do pracy,
  • często nie potrafi samodzielnie wykonać pracy domowej, ale podejmuje próby.

Ocena niedostateczna

Uczeń:

  • nie opanował nawet podstawowych wiadomości, ma bardzo duże braki w wiedzy i umiejętnościach z zakresu podstawy programowej,
  • ma kłopoty z techniką czytania,
  • nie odnajduje w tekście informacji podanych wprost, nie rozumie dosłownego znaczenia wielu wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
  • nie wykonuje zadań ani poleceń nauczyciela,
  • wykazuje się niechęcią do nauki,
  • zaniedbuje wykonywanie prac domowych,
  • nie angażuje się w pracę grupy.

V.  Uwagi ogólne

  1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
  2. Uczeń ma prawo do dwukrotnego zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji w ciągu semestru, jest to odnotowane w dzienniku lekcyjnym (brak przygotowania merytorycznego, brak ćwiczeń  lub  zeszytu).
  3. Dodatkowo uczeń może dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić brak odrobionej pracy domowej.
  4. Nie ocenia się ucznia do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
  5. Prace klasowe i sprawdziany są obowiązkowe.
  6. Nauczyciel w porozumieniu z uczniami ustala jeden dodatkowy termin po każdej pracy klasowej i sprawdzianie, w czasie którego uczniowie mogą poprawić ocenę, a uczniowie nieobecni na pracy klasowej/sprawdzianie powinni ja napisać. Termin ten może być ustalony po lekcjach ucznia.
  7. Ocena otrzymana z poprawy jest wpisywana do dziennika obok wcześniej otrzymanej oceny.
  8. Uczeń, który nie przystąpił do pisania pracy klasowej/sprawdzianu we właściwym ani dodatkowym terminie mogą być ocenieni na podstawie pracy przez nauczyciela w dowolnym czasie.
  9. Kartkówki, odpowiedzi ustne nie podlegają poprawie.
  10. Nie ma możliwości poprawiania ocen na koniec semestru, tzw. pytania na wyższą ocenę, jeżeli nie wynika ona z ocen.

Opracowały: M.Hapanowicz, J.Wróbel